Eén van de opmerkelijkste feiten uit het leven van Steve Jobs, waarover ik las in zijn biografie, die ik met enorm veel plezier heb gelezen, was dat hij op een bepaald moment ontslagen werd bij zijn eigen bedrijf. Het ging niet goed met Apple en mensen vonden dat hij een sta-in-de-weg was wegens zijn koppige en onaangepaste gedrag.
Zo gebeurde het dat hij 12 jaar bij Apple weg was. Later zei Jobs, dat ontslagen worden bij Apple het beste was dat hem kon overkomen. Maar dat het heel vreemd en pijnlijk was geweest, dat hij ontslagen werd bij het bedrijf dat hij zelf had opgericht, door de mensen die hij zelf had ingehuurd.
Het is vreemd en pijnlijk inderdaad, en toch denk ik ook bij sommige ZZP-ers wel eens: die zijn een sta-in de weg voor het succes van hun bedrijf. Als ze een raad van bestuur hadden, zouden ze misschien ontslagen worden.
Ik noem twee voorbeelden uit de praktijk:
Pim is videomaker. Hij wil ondernemers helpen met online video. Een gouden bedrijfsidee in een lucratieve niche. Heel veel mensen hebben behoefte aan zijn dienst, maar ze weten er niet van. De reden is dat hij denkt: ik ben zo goed, dan vinden mensen me wel. Hij is een bekende regisseur geweest. Marketing, daar kijkt hij op neer. Als hij zijn LinkedIn profiel maakt, schrijft hij: “Wij leveren professionele en flexibele oplossingen voor uw videocommunicatie”.
Wat Pim parten speelt is EGO. Denken dat je alles al weet! Zeer regelmatig ontmoet ik mensen die totaal niet openstaan om te leren hoe ze kunnen marketen, omdat ze denken dat ze zo goed zijn en alles al weten. Omdat ze niet marketen, kunnen ze hun klanten niet aanspreken en niet bereiken. En zo blijft hun omzet laag en kunnen ze geen waarde toevoegen.
Dan het voorbeeld van Marielle. Marielle is een succesvolle coach. Haar praktijk loopt heel goed en ze heeft het heel druk. Ze zit vol met plannen maar het komt er maar niet van. Ze heeft gewoon geen tijd. Marielle doet alles zelf. Ze beantwoordt alle emails van haar klanten zelf, stuurt eigenhandig gemaakte facturen en ontwerpt zelfs haar eigen logo’s. Hoewel haar klanten zitten te springen om haar hulp, kan haar bedrijf onmogelijk groeien. Ze vormt een levensgroot obstakel voor haar eigen groei.
Pim en Marielle staan het succes van hun bedrijf in de weg. Een zichzelf respecterende raad van bestuur zou ernstige twijfels hebben over hun functioneren, en wellicht op ontslag aandringen. Dat gebeurt natuurlijk niet en het is ook helemaal niet nodig! Pim en Marielle kunnen zelf aan de slag gaan om over hun obstakels heen te komen. Ondernemen is immers één groot leerproces en het is nooit te laat om te leren.
Wat Pim en Marielle kunnen doen om zichzelf onmisbaar te maken: zichzelf laten coachen, zich marketingkennis eigen maken. Ook hun EGO opzij schuiven is belangrijk. Door zichzelf ondergeschikt te maken aan het belang van hun bedrijf, kunnen ze optimale betekenis hebben voor hun klanten en een wereld van verschil gaan maken.
Dat was wat het ontslag bij Apple ook voor Jobs betekende. Later zei hij dat het het beste was dat hem ooit was overkomen, omdat hij weer de lichtheid van de beginner voelde, die niet zo zeker was van zichzelf. Het leidde één van zijn creatiefste periodes in. En later kon Apple, toen hij weer terug was, de vruchten daarvan plukken.
En dat is voor mij de boodschap voor de ZZP-er: voel je op ieder moment een beginner en ben nooit zeker van jezelf. Je wordt er creatief van je bedrijf krijgt meer succes.
Wil je jezelf openstellen voor de meest innovatieve kennis op ZZP-gebied en leren hoe je je bedrijf zo productief en winstgevend mogelijk kunt maken- zodat je veel mensen kunt helpen met je dienst? Leer het tijdens mijn nieuwe 3-daagse event Meer Verdienen Minder Werken op 1 -2 -3 juni a.s.. In dit event leer je succesvolle strategieën om goed te verdienen met je werk met zo min mogelijk tijd en moeite.
Wacht niet te lang met aanmelden! Supersnelle beslissers-prijs gaat vanaf a.s. dinsdag omhoog.
Voor meer informatie kijk op http://www.meerverdienenminderwerken.nl