Het allerbeste businessmodel voor consultants, trainers, coaches

Vaak hoor je businesscoaches zeggen: er bestaat niet zoiets als het “beste businessmodel”. Ieder businessmodel dat voor consultants, trainers en adviseurs beschikbaar is, heeft zijn waarde en je moet doen wat het beste bij je past.

Dat is niet hoe ik erover denk. Mijn idee is dat het overgrote deel van de consultants, trainers en adviseurs een businessmodel kiest dat onvoldoende oplevert en veel te veel werk vraagt.

De meeste businesscoaches leren bijvoorbeeld aan hun klanten een “low end”-businessmodel. Je moet dan heel veel klanten werven, lage prijzen vragen en hoge kosten maken.

Het is het model waardoor bijna iedereen arm blijft en keihard moet werken.

Dit is niet wat ik aan klanten leer. Na 15 jaar ervaring steekt er voor mij een heel speciaal businessmodel met kop en schouders boven de anderen uit: het “high-end businessmodel”.

In het high-end businessmodel ga je klanten helpen op de allerbeste manier, waardoor ze de hoogste resultaten halen. Je prijzen kunnen dan zo goed worden, dat je maar een kleine hoeveelheid klanten nodig hebt. Als je voor een kleine, selecte groep klanten werkt, heb je maar een klein team nodig. Je kosten blijven dan laag.

Het high-end businessmodel is het allerbeste businessmodel omdat je de meeste vervulling ervaart, voor de beste klanten werkt, en het meeste verdient in de minste tijd. Je hebt tijd voor al die andere zaken die het leven de moeite waard maken. En je kunt dit model uitvoeren op alle plaatsen in de wereld waar je maar wil werken.

Wil je dit model tot in detail leren omdat je ook zo’n leven wil?

Ga hierover in gesprek met ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblog beginnen: Typepad versus Blogger

Als ik mensen spreek die hun weblog willen beginnen, zeg ik telkens dat ze Typepad als programma (platform zoals dat heet) moeten nemen, en niet Blogger. Nu vraag je je misschien af waarom Typepad beter is. Eerst wist ik dat niet precies. En omdat je er waarschijnlijk weinig aan hebt als ik antwoord: “Omdat ik het zeg” of “Blogger is gratis, en voor niets gaat de zon op” heb ik aan collega-ondernemer en IT-expert Sanne Roemen gevraagd wat de voordelen zijn van Typepad ten opzichte van Blogger. Sanne is juist gisteren gemigreerd van Blogger naar Typepad en kan dus haar eigen ervaringen aan je doorgeven. Ik voeg hieraan toe wat ik er zelf van weet.

Het belangrijkste: je kunt in Typepad “categorieën” maken. Ieder bericht dat je maakt, deel je in in een categorie (in Blogger kun je alleen op datum categoriseren). Dit maakt het bekijken van oude berichten voor je bezoekers veel makkelijker en duidelijker. Ook zegt de lijst met categorieën iets over waar je blog precies over gaat en kun je bezoekers prikkelen om verder te kijken. Met je categoriën kun je zo aan “personal branding” doen: je maakt duidelijk waar je voor staat, waar je interesses en passies liggen e.d.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit