Vaak hoor je businesscoaches zeggen: er bestaat niet zoiets als het “beste businessmodel”. Ieder businessmodel dat voor consultants, trainers en adviseurs beschikbaar is, heeft zijn waarde en je moet doen wat het beste bij je past.
Dat is niet hoe ik erover denk. Mijn idee is dat het overgrote deel van de consultants, trainers en adviseurs een businessmodel kiest dat onvoldoende oplevert en veel te veel werk vraagt.
De meeste businesscoaches leren bijvoorbeeld aan hun klanten een “low end”-businessmodel. Je moet dan heel veel klanten werven, lage prijzen vragen en hoge kosten maken.
Het is het model waardoor bijna iedereen arm blijft en keihard moet werken.
Dit is niet wat ik aan klanten leer. Na 15 jaar ervaring steekt er voor mij een heel speciaal businessmodel met kop en schouders boven de anderen uit: het “high-end businessmodel”.
In het high-end businessmodel ga je klanten helpen op de allerbeste manier, waardoor ze de hoogste resultaten halen. Je prijzen kunnen dan zo goed worden, dat je maar een kleine hoeveelheid klanten nodig hebt. Als je voor een kleine, selecte groep klanten werkt, heb je maar een klein team nodig. Je kosten blijven dan laag.
Het high-end businessmodel is het allerbeste businessmodel omdat je de meeste vervulling ervaart, voor de beste klanten werkt, en het meeste verdient in de minste tijd. Je hebt tijd voor al die andere zaken die het leven de moeite waard maken. En je kunt dit model uitvoeren op alle plaatsen in de wereld waar je maar wil werken.
Wil je dit model tot in detail leren omdat je ook zo’n leven wil?