Zijn online programma’s goed voor je bedrijf?

Laatst vroeg een klant me: “Laura, ik heb gehoord dat een online programma zo’n goed idee is. Zo’n product is laaggeprijsd, ik kan dan veel klanten krijgen en zo goed verdienen. Dit schijnt DE manier te zijn voor al die internetgoeroes om slapend rijk te worden. Wat vind jij ervan?”

Ik hoor dit vaker. Het idee is dat je een laaggeprijsd product aanbod maakt, waar klanten makkelijk “ja” tegen zeggen. Zo krijg je algauw een grote groep klanten en omdat het er zoveel zijn, kun je toch goed verdienen.

onlineprogrammasProducten die hierbij passen zijn virtuele clubs, online programma’s, ecourses, ebooks, webinarseries, etc. etc. Als je prijzen laag zijn, zo is het idee, voorkom je bovendien lastige verkoopgesprekken met mensen die je hoge prijzen niet kunnen betalen. Zo verdien je heel makkelijk je geld en ga je de zo begeerde “financiële vrijheid” bereiken die veel internetgoeroes ons voorspiegelen.

Is een laaggeprijsd aanbod maken inderdaad een goed idee? Voor sommige mensen zeker, maar ik geef je hierbij even een “reality check”, die overigens algemeen gedeeld wordt door de nieuwe generatie internetgoeroes, die hier ook achter is gekomen.

Als je prijs laag is, is het inderdaad gemakkelijker om klanten te krijgen. Zo krijg je sneller een heleboel klanten tegelijk. Stel je voor, als je online programma 500 euro kost, en je krijgt 100 mensen die meedoen, dan heb je algauw 50.000 euro verdiend. Klinkt aantrekkelijk!

Maar nu even de keerzijde hiervan.

Als je lage prijzen vraagt, heb je heel veel mensen nodig om rendabel te zijn en dus moet je heel veel mensen bereiken. Een conversie van 1% is de realiteit van dit soort marketing. Dat wil zeggen dat als je 100 mensen wil vinden die meedoen, je je marketing zult moeten richten op 10.000 mensen. Dat is erg veel. Maar stel, je doet het extreem goed en je hebt 5 % conversie. Dan zul je nog steeds 5000 mensen moeten vinden die van je aanbod moeten horen.

Maar waar vind je die 5000 mensen? Er zijn maar weinig mensen die een mailinglijst hebben van 5000 mensen die ze kunnen mailen.

Dus die moet je eerst opbouwen, door veel contacten te leggen, joint ventures aan te gaan, artikelen te schrijven met een fantastische inhoud, presentaties te geven. Dat kan natuurlijk, maar het is niet dat dit heel “makkelijk verdienen is”. Er is veel werk voor nodig! 

En oké, dan heb je 5000 mensen op je lijst. Om 100 mensen binnen te halen in je programma is een eenmalige mailing niet genoeg. Je zult voortdurend, onophoudelijk moeten mailen, om je 100 klanten binnen te halen. Dat is wat je ook internetmarketeers ziet doen.

Dat valt niet mee. 1 Keer per maand mailen is voor velen al te veel. Je vrienden en kennissen gaan zeggen: “Goh, je mailt wel erg veel, zeg!”. Daar moet je tegen kunnen. Je hebt er hele goede copywritingsvaardigheden voor nodig, om het interessant en wervend te maken. Copywriting is een vaardigheid die je absoluut kunt leren, maar het kost veel tijd om het je echt meester te maken.

Wat is er nu met die beloofde “vrijheid” gebeurd? Temeer omdat er iets anders nog gebeurt, waar je misschien van te voren niet aan gedacht had:

Als je met veel mensen tegelijk werkt, krijg je algauw een administratieve last. Al die mensen hebben aandacht nodig, sturen je mailtjes, kunnen hun paswoord niet vinden, zijn hun factuur kwijt, etc, etc.

Wat je in de praktijk merkt, dat je nergens meer aan toekomt, dus ga je gauw een assistent huren. Zo’n assistent, laten we zeggen dat ze 30 euro per uur kost, en ze gaat voor 50 uur per maand aan de slag. Dan kost ze al 1500 per maand. Over een jaar genomen is dit 18.000. Zo blijft er van je 50.000 nauwelijks meer dan de helft over.

Wat blijkt dus? Om een goed inkomen te krijgen via laaggeprijsde producten, moet je kei- en keihard werken. Ik weet niet of het dat is wat je onder “financiele vrijheid” verstaat.

We hebben nu nog niet gesproken over het creëren van het programma zelf. In de praktijk blijkt dat het beste moment om een online programma te maken, is wanneer je er heel veel real live ervaring mee hebt. Maar heel veel mensen werken nog nauwelijks met programma’s, dat is helemaal nieuw voor ze.

Het grootste probleem is misschien wel dat je helemaal geen tijd meer hebt om te werken aan hetgene wat ECHT lucratief is: je high-end productenlijn, zoals hooggeprijsde VIP-dagen en VIP-groepsprogramma’s. Zo creëer je letterlijk armoede voor jezelf, en ben je algauw een illusie armer.

Kan het inderdaad nooit werken? “Laura, jij hebt ze zelf toch ook”, zei Suzanne tegen mij. Het kan absoluut werken onder de volgende omstandigheden: 

  • Als je al een heel groot publiek hebt. Zelf begon ik met online programma’s toen ik 1500 mensen op mijn lijst had EN heel veel offline ervaring had met groepsprogramma’s.
  • Als je 90 % van je tijd wil stoppen in marketing en een team wil inhuren.
  • Als je het geen probleem vindt om voortdurend mails te sturen, misschien vaker dan je lief is.
  • Een HOT onderwerp hebt dat een groot publiek trekt.
  • Wil investeren in de vaardigheden van online product-lanceringen, copywriting, landingspagina’s, shoppingcarts, autoresponders, etc. 

Maar het belangrijkste is misschien wel: “low end” (laaggeprijsde) producten zijn alleen rendabel op het moment dat je ze als een instapproduct ziet dat uiteindelijk moet leiden tot het kopen van je high-end product. Dit geldt ook voor de “internetgoeroe’s”. En dan blijk je toch weer verkoopvaardigheden nodig te hebben…

Zo blijkt toch weer nodig om de vaardigheden te leren om high-end producten te maken en verkoopgesprekken te voeren. Het is de enige manier waarop je bedrijf echt rendabel en lucratief kan zijn.

En dat is de reden waarom ik mijn klanten adviseer hiermee altijd te beginnen: het levert veel op in korte tijd. Je gaat snel goed verdienen en kunt dan de investeringen gaan doen die nodig zijn om je low-end productenlijn op te zetten. Uiteindelijk is het de combinatie van high-end en low-end die het meeste lucratief is.

Wil je meer weten over een high-end aanbod? Doe dan mee aan mijn webinar dat ik op 14 mei a.s. ga geven. Het gaat specifiek over VIP-dagen: een high-end product waar veel coaches, trainers en adviseurs hun 1e stap mee zetten. Een VIP-dag kun je aanbieden als je snel geld nodig hebt en je hebt er geen online vaardigheden voor nodig, zelfs geen website! Het webinar Geheimen van een lucratieve VIP-dag zal plaatsvinden op 14 mei van 15.00 – 16.00 uur. Inclusief gratis checklist met succesfactoren voor een lucratieve VIP-dag!

Geef je op via deze link 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”