Wat je kunt doen als je een onmogelijk bedrijf hebt

Veel coaches, consultants en trainers hopen en bidden dat als ze maar genoeg klanten zullen hebben en genoeg uren draaien, ze eindelijk rond kunnen komen.

Meer klanten en meer uren zijn echter niet de oplossing als je verdienmodel fundamenteel niet klopt. Hoe hard je ook werkt, je zult nooit veel verdienen. Hier 2 voorbeelden van “onmogelijke bedrijven” en wat de eigenaren eraan gedaan hebben om dit drastisch te veranderen.

Voorbeeld 1 van een onmogelijk bedrijf 

Ronald is grafisch ontwerper. “Ik vroeg voor het ontwerp van een huisstijl ongeveer 2000 euro. Dat was best veel geld vond ik. Maar het bleek erg tijdrovend te zijn.

Bij iedere nieuwe klant deed een intake van een uur of 2. Daarna ging ik aan het werk met de huisstijl. Ik mailde de klant verschillende opties en die kwam dan met wijzigingen aan. Zo gingen er 6 of 7 rondes overheen, waarbij de klant weer met commentaar kwam en ik telkens wijzigingen aanbracht.

Uiteindelijk ging de klant akkoord, maar vaak niet van harte, meer omdat het al zo lang had geduurd. Dit proces was niet alleen frustrerend maar kostte ook heel veel tijd. In die tijd kon ik geen andere klanten helpen, en ook geen nieuwe klanten vinden, waardoor ik heel weinig verdiende”.

Voorbeeld 2 van een onmogelijk bedrijf 

Ilona is image consultant. “Ik was net begonnen als image consultant en ik hoorde dat de gebruikelijke prijs voor een sessie van 2 uur 150 euro was. Dat vond ik zelf al heel veel geld.  

Voor dat bedrag maakte ik een hele kleurenanalyse en een stylingadvies en dat kostte veel meer tijd dan 2 uur. Het kostte zoveel tijd, dat ik maar 1 klant per dag kon hebben.

Wat ik heel erg hoopte, was dat ik 3 klanten per week zou hebben, zodat ik per week 450 zou verdienen en dus per maand 1800 euro. Dat vond ik best veel bij elkaar en het was meer dan ik ooit had verdiend in loondienst. Maar het lukte niet om zoveel klanten bij elkaar te vinden. Ik had er gewoon geen tijd voor om ze te werven.

Het probleem was ook dat ik voor die sessies ook kosten maakte. Ik moest vaak met de trein, betaalde de lunch en het kostte ook geld om de persoonlijke stijlboeken te maken. Als ik het allemaal ging uitrekenen, bleek ik bijna niets over te houden. Verzekeringen, pensioenen en het creëren van een buffer? Dat kwam niets eens in mijn hoofd op.

Ronald en Ilona hadden een onmogelijk bedrijf. Maar dat hebben ze inmiddels veranderd. Voor hen is het grote verschil geweest om met VIP-dagen te beginnen. Wat zijn VIP-dagen en wat hebben ze voor hen opgeleverd?

Bij een VIP-dag ga je een hele dag met de klant aan het werk. Je geeft intensieve en exclusieve aandacht waardoor de klant een snelle doorbraak kan realiseren. Het grote voordeel voor jou is dat je tijd niet versnipperd raakt en je dus veel meer kunt verdienen met je tijd. VIP-dagen kunnen bovendien goed geprijsd worden, vanwege de waarde die ze bieden. Ze zullen minimaal 1000 euro moeten opbrengen, om rendabel te zijn. Maar veel mensen kunnen en willen veel hogere bedragen hiervoor vragen.

Ronald: “Al mijn klanten krijgen nu eerst een VIP-dag. In het begin vroeg ik hier 1500 euro voor, maar de prijs is nu al opgelopen naar 2700 euro, zo gewild blijkt hij te zijn. In een VIP-dag ga ik de hele dag aan het werk met de klant en werken we in gezamenlijkheid aan de huisstijl. De klant heeft maximale invloed op het eindresultaat, omdat we hem samen maken. Daardoor bespaar ik heel veel tijd, omdat er niet telkens versies over en weer gemaild moeten worden.

Omdat het proces nu slechts nog maar 1 dag kost, kan ik veel meer klanten helpen.  Niet alleen verdien ik hierdoor 100% meer (een verdubbeling van mijn inkomen), maar ik heb ook veel meer vrije tijd, wat erg belangrijk voor me is.

Ilona: “Vip-dagen bleken voor mij DE oplossing te zijn. Ik vraag nu 1500 voor een hele dag. In die dag heb ik enorm veel plezier om de klant te helpen met zijn of haar kledingstijl en gaan we ook shoppen. Klanten hebben een fantastische ervaring en zijn heel erg blij. Maar het belangrijkste is dat nu veel meer verdien wat ik echt waard ben en daardoor heb ik veel meer eigenwaarde gekregen. Ik ben heel erg blij dat ik het concept van VIP-dagen geleerd heb”.

Wil je meer weten over VIP-dagen? Doe dan mee aan mijn GRATIS webinar Geheimen van een lucratieve VIP-dag dat ik morgen – 14 mei 2014 – ga geven.  Dankzij VIP-dagen wordt je dienst veel rendabeler en lucratiever. Je kunt ze aanbieden als je snel geld nodig hebt en je hebt er geen online vaardigheden voor nodig, zelfs geen website! Het webinar zal plaatsvinden op 14 mei van 15.00 – 16.00 uur. Inclusief gratis checklist met succesfactoren voor een lucratieve VIP-dag. Kun je morgen niet? Geef je toch op, je krijgt achteraf de Mp3 toegestuurd. Geef je op via deze link 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”