Zeven angsten voor acquisitie

Acquisitie is voor veel mensen – ook ondernemers – het allerengste wat ze kunnen doen.

C.J. Hayden, de bedenkster van het Get Clients Now-programma, noemt in één van haar programma’s zeven angsten die mensen voor acquisitie kunnen hebben.

1. Angst voor afwijzing (ze gaan me niet willen)

2. Angst om belachelijk te zijn (ze gaan me uitlachen)

3. Angst voor gène (je gaat stuntelen en stom doen)

4. Angst voor het onbekende (je tast in het duister over wat er gaat gebeuren)

5. Angst om te falen (je gaat het niet kunnen)

6. Angst voor succes (ze gaan “ja” tegen je zeggen!)

7. Angst voor afkeuring (ze gaan je afkeuren)

De angst die ikzelf vaak gevoeld heb – en nog steeds wel voel – is inderdaad de angst om te gaan stuntelen, dat je vreselijk onbeholpen gaat doen aan die telefoon. En wat ik ook herken is de angst voor succes. Die zie ik ook vaak bij mijn klanten. Succesvol zijn, mensen die “ja” tegen je gaan zeggen, kan zo’n verandering in je leven betekenen dat je dat het liefst nog even voor je uit wil schuiven.

Er kan volgens mij nog een ander soort angst spelen: de angst voor het verlies van hoop en energie. Als je met een acquisitie bezig bent en je potentiële klant is geïnteresseerd, dan is dat vaak een heel inspirerende fase. Je krijgt allerlei ideeën wat je kunt gaan doen, voelt je prettig en energiek. Nu moet je echter weer gaan bellen om een definitief “ja” te krijgen, en wie weet komt er dan van al die energie en ideeën niets terecht. En dat voelt koud en naar, net of je eventjes afgesloten wordt van de stroom.

Hoe angstig acquisitie ook moge zijn: er is één gevoel dat nog veel onprettiger is, en dat is het vermijden van acquisitie. Geen actie ondernemen is het meest ondermijnende dat je kunt doen. Dus in feite is het een afweging die je kunt maken. Je doet het, en het mislukt misschien. Maar dan heb je het tenminste gedaan. Of je doet het niet, maar dan voel je je machteloos en krachteloos.

Eén van de belangrijkste aanwijzingen die ik je kan geven om met de angst voor acquisitie te leren omgaan, is daarom deze: beloon jezelf nadat je actie hebt ondernomen, en niet alleen als het een positief resultaat heeft. Gewoon omdat je het doet. De wereld is voor de doeners onder ons: mensen die het telkens weer durven en doen, ook al zijn ze bang.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”