Acquisitie is voor veel mensen – ook ondernemers – het allerengste wat ze kunnen doen.
C.J. Hayden, de bedenkster van het Get Clients Now-programma, noemt in één van haar programma’s zeven angsten die mensen voor acquisitie kunnen hebben.
1. Angst voor afwijzing (ze gaan me niet willen)
2. Angst om belachelijk te zijn (ze gaan me uitlachen)
3. Angst voor gène (je gaat stuntelen en stom doen)
4. Angst voor het onbekende (je tast in het duister over wat er gaat gebeuren)
5. Angst om te falen (je gaat het niet kunnen)
6. Angst voor succes (ze gaan “ja” tegen je zeggen!)
7. Angst voor afkeuring (ze gaan je afkeuren)
De angst die ikzelf vaak gevoeld heb – en nog steeds wel voel – is inderdaad de angst om te gaan stuntelen, dat je vreselijk onbeholpen gaat doen aan die telefoon. En wat ik ook herken is de angst voor succes. Die zie ik ook vaak bij mijn klanten. Succesvol zijn, mensen die “ja” tegen je gaan zeggen, kan zo’n verandering in je leven betekenen dat je dat het liefst nog even voor je uit wil schuiven.
Er kan volgens mij nog een ander soort angst spelen: de angst voor het verlies van hoop en energie. Als je met een acquisitie bezig bent en je potentiële klant is geïnteresseerd, dan is dat vaak een heel inspirerende fase. Je krijgt allerlei ideeën wat je kunt gaan doen, voelt je prettig en energiek. Nu moet je echter weer gaan bellen om een definitief “ja” te krijgen, en wie weet komt er dan van al die energie en ideeën niets terecht. En dat voelt koud en naar, net of je eventjes afgesloten wordt van de stroom.
Hoe angstig acquisitie ook moge zijn: er is één gevoel dat nog veel onprettiger is, en dat is het vermijden van acquisitie. Geen actie ondernemen is het meest ondermijnende dat je kunt doen. Dus in feite is het een afweging die je kunt maken. Je doet het, en het mislukt misschien. Maar dan heb je het tenminste gedaan. Of je doet het niet, maar dan voel je je machteloos en krachteloos.
Eén van de belangrijkste aanwijzingen die ik je kan geven om met de angst voor acquisitie te leren omgaan, is daarom deze: beloon jezelf nadat je actie hebt ondernomen, en niet alleen als het een positief resultaat heeft. Gewoon omdat je het doet. De wereld is voor de doeners onder ons: mensen die het telkens weer durven en doen, ook al zijn ze bang.