Succesvolle acquisitie vraagt om optimisme

Uit onderzoek blijkt dat de mensen die het beste zijn in verkoop en acquisitie, over het algemeen optimistische mensen zijn. Dat is ook wat ik zie bij veel van mijn klanten. Als het zo belangrijk is, wat kun je dan doen om optimistischer te worden?

Martin Seligman, een Amerikaanse professor gespecialiseerd in de psychologie van het optimisme, deed eens onderzoek naar verzekeringsagenten die de hele dag klanten moeten bellen om orders te scoren. Hij constateerde dat de agenten die het meeste verkopen, degenen zijn die altijd hoopvol blijven. Optimisten zowel als pessimisten krijgen de hele dag afwijzingen te verduren. Maar als de optimisten afgewezen worden, denken ze niet: “Ik kan het niet, het zal me niet gaan lukken”, maar wel bijvoorbeeld: “Die persoon had gewoon een slecht humeur” of: “Ik deed het deze keer niet helemaal goed”. Ze gaan gewoon en daardoor scoren ze bijna 40% hoger dan de pessimisten.

In feite hebben de optimisten een ander verhaal over wat er gebeurt. Ze interpreteren de gebeurtenissen op zo’n manier dat het ze niet belemmert om door te gaan en succesvol te zijn. Het hele mooie is dat je zelf invloed kunt uitoefenen op hoe je interpreteert. Wat daarbij belangrijk is dat je de negatieve gedachten die in je hoofd opkomen, niet zomaar voor waar aanneemt maar aan een kritisch onderzoek onderwerpt. Een hele goede methode om dit te doen, is The Work van Byron Katie.

Zelf ben ik al vijf jaar bezig met The Work en ik kan rustig zeggen dat het mijn hele leven en ook mijn zakelijke succes verbeterd heeft. Hoe werkt het precies?

Stel dat de gedachte: “Er zit niemand op me te wachten” bezit van je heeft genomen. Dit is een veel voorkomende slopende gedachte die veel voorkomt bij mensen die acquisitie doen. Je stelt jezelf dan vier vragen:

1. Is het waar?

2. Kun je zeker weten dat het echt waar is?

3. Hoe reageer je als je die gedachte denkt?

4. Hoe zou je je voelen zonder die gedachte?

Als je deze vragen nauwgezet onderzoekt, merk je algauw dat de negatieve gedachte zijn impact verliest. Het is helemaal niet zeker te weten dat er niemand op je wacht. Je gaat er nu anders tegenaan kijken en krijgt er weer zin in. Voor je het weet loop je iedereen te bellen.

Als je meer wilt weten over The Work, kijk dan op de website van Byron Katie: www.thework.com.

In Nederland geeft Chris Bouma geeft hele betaalbare goede workshops over The Work, waarin je met je eigen gedachten aan de gang kunt gaan: kijk op www.enjoythework.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.