Rouwen om een acquisitie die niet doorging

Ben je van slag nadat je afgewezen bent bij de acquisitie van een klant? Dan ben je niet de enige. Het is een universeel verschijnsel, dat voor de grap het Post Rejection Syndrom (PRS) wordt genoemd.  In de “O” (december 2005), las ik hier een interessant artikel over. Wat is PRS precies en wat kun je doen om het te voorkomen?

PRS is niets anders dan een rouwproces omdat je afscheid moet nemen van hooggespannen verwachtingen die niet uitkomen. Het gaat gepaard met nare gevoelens van schaamte, vernedering en wanhoop.

Wat kun je doen om PRS te voorkomen? Eigenlijk niet zoveel. Wat sommige mensen proberen, is iets aan hun verwachtingen te doen. Ze trachten bijvoorbeeld zonder verwachtingen te zijn om zo teleurstelling te voorkomen. Ze proberen in een soort Zen-achtige toestand te komen waarbij alleen het heden telt, zonder gedachten vuil te maken aan de toekomst. Of het tegenovergestelde: ze bedenken krachtig de slechts mogelijke uitkomst, zodat het altijd meevalt wat er gebeurt.

Het probleem is dat deze strategieën niet goed werken. Positieve verwachtingen hebben gewoon voordelen. Zonder positieve verwachtingen zouden we helemaal niets meer willen doen aan acquisitie (waarom zou je?). Het afzien van wensdromen is bovendien onverstandig omdat je met je gedachten ook creëert wat je anticipeert (de zogenaamde self-fulfilling prophecy). Bovendien is het hebben van positieve verwachtingen een heel aangenaam gevoel, waar je je leven danig mee kunt opfleuren.

Met andere woorden: lage of geen verwachtingen koesteren om te voorkomen dat je teleurgesteld raakt, werkt niet. Het beste is gewoon maar je uit te leven in aangename verwachtingen. PRS is dus een niet uit te bannen verschijnsel. Wat je wel kunt doen, is van te voren een plan bedenken wat je kunt doen als de verwachting niet uit gaat komen. Je accepteert dat het tot de mogelijkheden gebeurt.

Houd er rekening mee dat het PRS een rouwproces is dat verschillende fasen omvat: ontkenning, boosheid, verdriet, acceptatie. Behandel jezelf in deze periode met liefdevolle zorg. Beschouw het alsof je een griep hebt opgelopen. Slaap uit, trakteer jezelf op een nieuw boek, bak een taart, wat je ook maar prettig vindt om te doen. Praat erover met andere mensen. Zodat je gekwetste ziel zich kan helen.

Uit eigen ervaring weet ik ook dat hoe langer je bezig bent met acquisitie, het steeds gemakkelijker wordt om PRS te hanteren. En hoe meer klanten je hebt, hoe minder belangrijk die ene afwijzing wordt.

Eén antwoord op “Rouwen om een acquisitie die niet doorging”

  1. Erg prettig om in dit artikel te kunnen herkennen wat er gebeurt als een opdracht niet of anders doorgaat dan je had gedacht. Door deze herkenning en de realisatie dat dit bij ondernemen hoort, kan ik het gemakkelijker verwerken en weer energie voelen om verder te gaan. Dus bedankt daarvoor!!
    Jivan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”