Veel mensen stellen eindeloos uit om acquisitie te doen; ze durven niet te bellen of potentiële klanten te benaderen. Hierdoor buiten ze de mogelijkheden en talenten niet uit die ze in zich hebben; hun bedrijf leidt een zieltogend bestaan of ze blijven eindeloos hangen in een baan die ze niet leuk vinden. Liever dat dan de stap te zetten hun eigen bedrijf op te zetten.
Waarom is acquisitie zo moeilijk? Mijn idee is dat veel mensen het ongelooflijk moeilijk vinden om bij momenten “niemand” te zijn. Het benaderen van klanten, het voeren van verkoopgesprekken, het uitbrengen van offertes, afwachten wat de reactie zal zijn, “nee” te horen krijgen: dit zijn allemaal momenten die je als niets anders in de gelegenheid brengen om dit “niemand” zijn te ervaren. Wat zijn de kenmerken hiervan?
-
- je voelt je onzeker, je weet niet wat er gaat gebeuren
-
- je voelt je nederig (anderen kunnen over je wel en wee beslissen)
-
- je hebt geen controle (je kunt de klant niet dwingen, al zou je dat best wel willen)
-
- je moet wachten (vaak heel lang)
-
- je voelt je vernederd (als je klant je afwijst)
-
- je schaamt je
-
- je lijdt gezichtsverlies
-
- je hebt het gevoel een mislukking te zijn
-
- je hebt weinig inkomen (je rekeningen doen alsof hun neus bloedt)
- je hebt geen grip op je financiële situatie
Bij mensen die hier moeilijk mee om kunnen gaan, gaan deze momenten gepaard met uiterst onaangename gevoelens van schaamte, wanhoop en depressie. En daarom stellen ze acquisitie uit: om deze gevoelens zoveel mogelijk te vermijden. Wat kun je doen om ze te overwinnen?
De sleutel is te vinden in het leren omgaan met dit “niemand” te zijn. Ontdekken dat je iemand bent, ook als je niemand bent. De paradox is dat je om “iemand” te worden, ook “niemand” moet kunnen zijn.
Ik hoor graag je commentaar op dit log! Klik op reacties.
5 reacties
Ik ben iemand en ik ben heel nieuwsgierig naar dit ‘niemand’sland.
Tot later. Marcel Ott
Hallo Marcel,
Zo mag ik het graag horen!
Ik wens je een hele goede reis.
Laura
Beste Laura,
Zeer treffend verwoord! Op elke vraag dit je stelt aan de klant die je wilt ‘veroveren’, kan het antwoord ‘ja’ of ‘nee’ zijn.
Als je bij een ‘nee’ fier overeind blijft, kun je trots zijn op jezelf..!
Groet,
Lucille
Beste Laura,
Ik lees je praktische inzichten graag! Zo ook deze. Klopt als een bus. Ben hier zelf mee in de weer geweest. Want niemand worden doe je niet zomaar. Maar als het je lukt verandert het je leven volledig… ten goede!
Groeten,
Peter
Hoi Peter,
geldt ook voor mij!
Laura Babeliowsky