Zelf acquisitie doen of uitbesteden?

Regelmatig kom ik zelfstandigen tegen die zich voornemen of ernaar verlangen om hun acquisitie uit te besteden aan iemand anders.

Ze hebben er zo’n hekel aan of ze hebben er zulke slechte ervaringen mee, dat ze liever een derde willen inhuren om hun dienst aan de man te brengen.

Op zich klinkt het best aantrekkelijk… Iemand die voor jou de koude telefoontjes pleegt, afspraken voor je maakt, bij bedrijven naar binnen loopt. Maar is het werkelijk aan te raden?

Ten eerste kost het natuurlijk geld. Je betaalt commissie of een uurloon aan deze persoon en daarmee verdien je al enige percentages minder dan je zou kunnen verdienen.

Maar belangrijker is – in het geval je het doet omdat je het zelf te moeilijk vindt – dat je jezelf een noodzakelijke ontwikkelingsstap onthoudt. Kunnen verkopen is een veel te essentiële vaardigheid om onderontwikkeld te blijven in je groei als mens en professional. En goed kunnen verkopen en hier plezier aan beleven, levert je op veel meer terreinen iets op dan alleen maar op het gebied van het binnenhalen van opdrachten. Hoe zit dat precies?

–  kunnen verkopen betekent dat je jezelf onafhankelijk maakt van anderen: je kunt in je eigen brood voorzien en hebt verder niemand nodig. Dat voelt krachtig en machtig.

– je overwint je eigen angsten – die niet meer zijn dan gedachtenspinsels – en dat maakt je sterk en energiek bij alles wat je doet

– je overwint je gevoelens van minderwaardigheid (die sloegen toch al nergens op)

– je leert op een effectieve manier je eigen emoties te hanteren (als er één ding is wat verkopen je leert, is dat het wel)

– je bent als nooit tevoren in staat je eigen inkomen te beïnvloeden (the sky is the limit)

– zonder het te weten is verkopen iets wat je in feite de hele dag doet. Je doet het bijvoorbeeld als je anderen van je mening wilt overtuigen of als je mensen wil verlokken om met je mee te gaan naar een concert of café. En als je het verkopen goed onder de knie hebt word je dus ook híer beter in!

Conclusie: als je iemand bent die een hekel heeft aan acquisitie, raad ik je aan om er aan te gaan werken en het in jezelf te overwinnen. Want het is gewoon iets dat je kunt leren als je het maar wilt. Zo moeilijk is het niet.

Een goed begin is bijvoorbeeld het volgen van het Get Clients Programma! Veel deelnemers van dit programma krijgen een heel andere houding ten opzichte van acquisitie. Niet alleen krijgen ze hierdoor meer klanten maar ze ondergaan ook een proces van persoonlijke groei. Hun leven wordt er leuker door!

Je reacties op dit artikel zijn welkom. Klik hieronder op “reacties”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.