Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Een weblog zoals ik het zie (ik heb geen idee wat de officiële definitie is) is een soort dagboek op internet. Met behulp van een speciaal blogprogramma (ik gebruik Typepad) creëer je een aparte website en hier zet je je berichten op.

Heel kenmerkend voor een weblog is de toon: het gaat om persoonlijke berichten waarmee je iets van jezelf laat zien. Weblogs worden steeds meer gezien als hét marketingtool voor de professionele dienstverleners (“Blog as if your life depended on it” schrijft Tom Peters, één van de bekende bloggers op zijn blog: http://www.tompeters.com/entries.php?note=007303.php).

Waarom? Omdat bij weblogs inderdaad het “persoonlijke” centraal staat: in een wereld die stijf staat van onechtheid hebben we behoefte aan authenticiteit, aan mensen die we echt kunnen leren kennen. En juist in de dienstverlening draait alles om de “know, like and trust”-factor: mensen nemen je dienst af als ze je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Een weblog heeft alles in zich om dit mogelijk te maken.

Als je ook zin hebt om een weblog te beginnen, kan ik je erg aanraden om gebruik te maken van het Build a better Blog System van Patsi Krakoff en Denise Wakeman. Ze leiden je stap voor stap door het proces en zo bespaar je veel tijd. Je kunt hier hun e-book bestellen: http://www.1shoppingcart.com/app/?Clk=1210367

Ik lees graag je reactie hierop! Klik onderaan op Reacties.

2 reacties op “Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?”

  1. Gerard J. Bos schreef:

    Hallo Laura!
    Ik deel natuurlijk je mening over het belang van een weblog. Binnen BCIT bied ik klanten aan om in een weblognetwerkje mee te doen en dat gaat / met vallen en opstaan / redelijk. Mijn pagina wordt regelmatig bezocht en ook enkele anderen zijn toppertjes. Indien je het eens wilt zien http://www.gerardbosbcit.web-log.nl
    Vriendelijke groet, Gerard

  2. Latest News schreef:

    Latest News

    Latest News

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.