Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Veel coaches dromen op deze manier. Als hun praktijk vol zou zitten, kunnen ze welvarend zijn. Het wachten is op een volgeboekt rooster zodat ze zich geen zorgen meer hoeven te maken. Maar werkt het echt zo? Is een volle coachpraktijk echt iets om na te streven? Het zou wel eens het grootste misverstand kunnen zijn dat er over coaching bestaat.

Laten we eens naar de feiten kijken. Als Sandra inderdaad 8 uur per dag zou coachen, 5 dagen per week, zou ze wellicht 20 klanten per maand kunnen bedienen. Ze zou 15.000 kunnen verdienen wat helemaal geen slecht inkomen is.

De praktijk zal echter anders zijn. Als Sandra werkelijk 20 klanten per maand wil werven, zal ze merken dat daar tijd voor nodig is. Tijd om te netwerken, te bellen met klanten, aan haar website te werken. Bovendien moet ze ook nog voorbereiden en werken aan verdieping van haar vak. Dat kost alles bij elkaar algauw twee dagen per week, zodat er drie dagen overblijven om te coachen.

Omdat Sandra gemerkt heeft dat coachen heel intensief is, wil ze niet meer dan vier coachingssesies op een dag doen. Dat betekent dat ze 12 gesprekken per week kan doen, 46 per maand. Op deze manier kan Sandra aan de gewenste 20 klanten per maand niet meer toekomen. Het zullen er hoogstens 15 zijn, waarmee haar inkomen dus in theorie maximaal 11.250 euro per maand zal kunnen zijn.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Sandra zal merken dat het heel moeilijk is om al haar klanten ingepland te krijgen op de drie dagen dat ze wil coachen. Veel van haar klanten zullen net niet op de open plekken ingeboekt kunnen worden, afzeggen en later willen inhalen, of juist op de dagen willen dat ze niet coacht. Voor ze het weet slibt haar week dicht met coachen. Er blijft niet genoeg tijd over over marketing en acquisitie waardoor ook de klantenstroom hapert. Het bedrag van 11.250 zal dus in de praktijk niet haalbaar blijken te zijn.

Complicerende factor is bovendien dat Sandra zal merken dat het niet eenvoudig is om haar klanten werkelijk 750 euro voor drie sessies te laten betalen… Om een goede prijs te krijgen als coach heb je expertstatus nodig en die krijg je alleen door consistente en effectieve marketing, waar helaas de tijd voor ontbreekt …

Daar komt ook nog bij, dat het Sandra niet mee zal vallen om werkelijk in een constante stroom met die klanten te werken, week in, week uit, jaar na jaar, decennialang. Het wordt algauw eentonig op den duur, en veeleisend, en zwaar. Ze zal tijd nodig hebben om uit te rusten. Periodes vrijaf moeten nemen. Vakantie hadden we sowieso al niet meegeteld. In de tijd dat ze niet werkt, verdient ze echter niets.

Daar komt bij dat 11.250 per maand misschien veel geld lijkt, maar het in werkelijkheid niet is. Sandra moet van dit bedrag ook nog belasting betalen, verzekeringen en pensioenen. Haar marketing- en acquisitiekosten gaan er nog vanaf, evenals de opleiding die ze volgt. Als je het echt gaat uitrekenen, blijft er bar weinig over wat ze kan verdienen, Sandra.

Eigenlijk blijkt het dus gewoon niet mogelijk te zijn, een volle coachingspraktijk waar je goed mee kunt verdienen. Hoe komt het dat veel coaches toch deze droom hebben? Hun voorbeeld is de situatie van de klassieke therapeut. Deze persoon ontving in een eindeloze stroom mensen op zijn divan, maar hij hoefde niet aan marketing te doen. Klanten werden aan hem doorverwezen én gesubsidieerd via het medische circuit.

De situatie is voor coaches niet zo. Ze zullen keihard aan marketing moeten doen om een goede prijs te kunnen vragen en een stroom klanten te hebben. De barre werkelijkheid is daardoor die van een andere ex-coach die ik laatst sprak: “Afgelopen jaren heb ik keihard gewerkt aan mijn coachpraktijk. Maar toen ik het echt ging uitrekenen, bleek dat ik de afgelopen jaren gemiddeld slechts 800 euro per maand heb verdiend met mijn coaching. Echt totaal ontmoedigend gezien de moeite die ik erin heb gestopt”. Ze is inmiddels als coach gestopt.

De vraag is dan: is de droom van een succesvolle coachpraktijk een luchtspiegeling? Zeker niet. Er zijn voorbeelden genoeg van succesvolle coaches die zeer goed verdienen. Wat is hun geheim?

Coaches die floreren, zijn niet alleen maar coach, maar ook ondernemer. Ze hebben een specialisme, waar ze over spreken en schrijven. Ze hebben een eigen winstgevend aanbod van producten en diensten waar ze klanten op aantrekken. Ze beschikken over een businessmodel waarmee ze 1-op-1-werken overstijgen, dat winstgevend is en niet tot uitputting leidt.

Wil je meer weten over het geheim om als coach te floreren? Op 24 augustus geef ik hierover een gratis teleseminar. Lees hier meer over dit seminar:
http://getclientsnow.nl/meer-verdienen-minder-werken-teleseminar.html

En wat zijn jouw ervaringen hiermee? Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op reacties.

19 reacties op “Het grote misverstand over een volle coachpraktijk”

  1. Elja Daae schreef:

    Jeetje, Laura, wat een reality check… Maar zachte meesters maken stinkende wonden. Zit even naar mijn eigen plannen te kijken en concludeer dat het voor andersoortige adviseurs en uurtje-factuurtje-beroepen niet anders is. Goede wake-up call…

  2. Tessa Faber schreef:

    Jaaaa, heerlijk om te lezen, want zo is het inderdaad helemaal.
    Coachen EN ondernemen zijn idd. 2 verschillende dingen en het is echt niet makkelijk (wellicht zelfs onmogelijk) om als coach een modaal inkomen te verdienen met alleen maar particuliere coachsessies.
    Kijk hoe jij jezelf kan onderscheiden en je hoofd boven het maaiveld der coaches kan uitsteken met je “eigen ding” en netwerk en doe aan marketing, communicatie en public relations tot je er bij neervalt… 🙂

  3. Titia de Vries schreef:

    Dank je wel Laura! Ik geef coachingsopleidingen en het is haast vanzelfsprekend dat elke student ook zelfstandig coach wordt. Als ik zeg dat ik voor particulieren 90 euro per uur vraag, en voor zakelijke klanten 125 euro per uur, vallen ze stijl achterover. Dat is leuk verdienen. En dan vertel ik ook wat jij nu op jouw manier zo lekker helder vertelt.

  4. José Mark schreef:

    Dank je Laura voor deze uiteenzetting. Ik werk nu ruim 15 jaar als Coachprofessional en verdien een aardig inkomen. Dat heb ik vooral te danken aan mijn ondernemerschap, precies zoals jij schrijft! Ik vind het een hele leuke uitdaging, elke dag weer opnieuw: de combinatie vinden van al mijn sterke kwaliteiten tot iets waar anderen veel aan hebben.

  5. Alice Sanders schreef:

    Bedankt Laura, goed om alles op een rijtje te zetten. Helaas ook mijn persoonlijke conclusie dat er van coachen geen volledige broodwinning te halen valt. Ik zal meerdere diensten moeten aanbieden wil ik als ondernemer blijven bestaan.
    Onderstaande vragen spelen zo door mijn gedachten.
    Was het wel de bedoeling van het coach worden dat je eindeloos aan marketing doet, wekelijks stukken schrijft en tal van andere activiteiten doet om je dienst in de markt te zetten?
    Heb je naast coachkwaliteiten ook marketingkwaliteiten en passen die methodes ook bij jou als persoon? Ben je dan nog steeds coach of meer marketeer?
    Voel je je gelukkig in die dubbelrol?
    Misschien zijn er meer mensen die deze gedachten delen

  6. Marjan Born schreef:

    Goed dat je dit zo helder stelt Laura. Ik denk altijd dat geld verdienen fijn en noodzakelijk is, maar belangrijker is dat je het leuk vind en een hele tijd vol kunt houden. Fulltime coach zijn is behoorlijk zwaar. Als je inderdaad je praktijk al goed kunt laten lopen.
    Zelf hou ik van afwisseling, trainen van vrouwen met een kinderwens en individuele begeleiding. Daarnaast ben ik grafisch ontwerper. De diverse activiteiten bieden een meer solide bron van inkomsten.

  7. Gabrie Rietbergen schreef:

    Wat een goed geschreven verhaal van de werkelijkheid zoals ik die als coach ook ken. Heel herkenbaar. Je moet je specialiseren, je moet creatief zijn, ondernemend en dan kan je een heel eind komen om je coaching-activiteiten aan te vullen en dan een leuk inkomen en werk te hebben. (ook het laatste – leuk werk – is heel belangrijk).
    Ben benieuwd naar je seminar over deze.

  8. Leontine schreef:

    Wat fijn dat ik dit juist nu lees, het is precies wat ik wil leren! Ik heb me opgegeven voor het teleseminar. Ben erg benieuwd!! Alvast dank voor deze inspiratie…

  9. Leonie Linssen schreef:

    Hoi Laura,
    dank je wel voor je uiteenzetting, heel herkenbaar. Ik ben nu 5 je werkzaam als coach en sinds 2007 volledig onafhankelijk. En ja, daar moet je heel veel voor doen. Gelukkig heb ik als relatiecoach bij ingewikkelde liefdesrelaties (open relaties en polyamorie) een onderscheidend specialisme waardoor ik veel klanten heb die echt voor mij komen. Ik heb mede door jouw diensten geleerd dat je er niet komt door alleen maar coach te zijn. Het aanvullende ondernemerschap maakt het voor mij juist leuk en afwisselend. Dat combineer ik overigens met trainingen geven en schrijven (mijn eerste boek over mijn specialisatie is in april uitgekomen) waardoor het leuk blijft. Ik moet er niet aan denken om 5 dagen per week fulltime te coachen, veel te intensief. Maar het blijft een fantastisch leuk vak en juist ook het kunnen betalen van al die bijscholingen en cursussen zijn voor mij de cadeautjes. Vandaag ontving ik een brochure van een arbeidsongeschiktheidsverzekering, het enige wat ik vanwege de hoge kosten nog niet geregeld heb…
    Succes met je mooie en zinvolle werk en dank voor je inspiratie!

  10. René Knuvers schreef:

    Hoi Laura, goed verhaal en erg waar. Ik ben geen coach, maar engineer en adviseur. Maar ook voor ons geldt dat je vooral ook ondernemer moet zijn, wil je de kost kunnen verdienen. En niet te lui om te werken. Als een hoog salaris je einddoel is, kun je wellicht beter voor een beroep als piloot, chirurg of bankier kiezen, dan voor het ondernemerschap.
    Ik heb de keuze gemaakt om niet rijk, maar gelukkig te worden. Vrijheid om keuzes te maken, afwisseling in mijn werk en directe controle over mijn werkpakket geven mij dat. En dus verdien ik nu niet veel meer dan bij een baas (na aftrek van kosten, verzekering etc) maar heb ik wel een gelukkig leven!
    “ieder zijn vak”… maar Ondernemer is geen vak op zich, maar een vaardigheid die je NAAST je vak moet beheersen wil je succesvol zelfstandig in je vak kunnen zijn. Goudzoeker is misschien wel een vak, maar er zijn maar weinig succesvolle zelfstandigen met deze professie.
    Ik zie ze ook voorbij komen: ‘coaches’ die een uurtje of twee met me willen praten, ‘om mij verder te helpen’, maar geen beeld geven van hun toegevoegde waarde. Als jij ze in je praktijk krijgt, laat ze dan ook eens naar de betekenis van BTW kijken, wellicht komen ze erachter dat in de letterlijke zin op hun factuur geen BTW zou moeten zitten, want waarom zou je belasting heffen als ze eigenlijk geen waarde toevoegen?
    De beste les die ik kreeg voordat ik ondernemer was: zorg dat je zelf precies je product kunt omschrijven. Als je zelf niet eens weet wat je verkoopt, hoe krijg je dan toch iemand anders zo gek dat hij het van je afneemt? Mijn ervaring met coaches is dat ze vaak niet weten wat ze verkopen, wat hun product is, wat het voor de klant oplevert.

  11. Es schreef:

    Heel duidelijk verhaal.
    Kan uit eigen ervaring nog aanvullen dat je innerlijk landschap bijdraagt aan het falen of lukken van je praktijk, daar dus ook eens kijken. Wat zijn je overtuigingen en meningen. Verder trek je de klanten aan die jij nodig hebt en de hoeveelheid die je aan kan – aantrekkingskracht van gelijke energie. Ik heb veel over mezelf geleerd in de aanloop naar en de eerste 3 jaar van mijn praktijk. Jou achternaam sprak zeer tot mijn ruime verbeelding…..

  12. Judith van Beers schreef:

    Hoi Laura, dank voor je artikel! De inhoud ervan heb ik de afgelopen 7j dat mijn bedrijf bestaat mogen ontdekken. Inmiddels verdien ik een redelijke boterham dankzij lage woon- en bedrijfskosten. Het feit dat ik nu naast coach ook alternatief therapeut ben en mijn sessies dus (deels) worden vergoed, heeft erg geholpen om bedrijfsmatig te groeien. Hierdoor kon ik ook het trainersstuk, loslaten. Iets wat ik vooral bleek te doen om te bewijzen dat ik dat kon. Al die fases van persoonlijke ondernemers ontwikkeling had ik niet willen missen! Vandaag ben ik extreem blij dat ik met mijn specialisaties (het enneagram en vrouwencoach) mijn missie kan leven!

  13. DE COACH - F.M.Blocq. schreef:

    In navolging van mijn voorgang(st)ers: GOED GESCHREVEN EN DE SPIJKER OP ZIJN KOP!Ik ben zelf al vele jaren zelfstandig ondernemer en heb een kantoor met zes werknemers in de adviespraktijk gehad. Nu ik het na jaren hard werken wat minder hard wil/moet doen, merk ik weer hoe veel gelijk je hebt: een “eenpitter” kan alle aspecten van een adviespraktijk alleen behappen met ultra-hard werken, een tweede bron van inkomen of een expliciete specialisatie.
    Dat laatste is in mijn geval de ongewone combinatie van menswetenschappen (=pers. en emotionele steun en begeleiding) en bedrijfseconomie (financ. steun en begeleiding.
    Toch zou ik er niet aan moeten denken dit full-time te moeten doen – zou het ook niet meer kunnen! ( 1952)

  14. Simon Groen schreef:

    Alice,
    Coachen en ondernemen is misschien minder een dubbelrol dan je denkt. Het ondernemen gaat inhoudelijk niet ten koste van je coaching. Van ondernemen groei je als mens, en zo groei je ook weer als coach.

  15. Haringsma schreef:

    Goed stuk! Zou verplichte kost moeten zijn voor iedereen die overweegt om een coachingspraktijk te starten of zelfs maar een coachingsopleiding te volgen.

  16. Giny Bouwmans schreef:

    Beste Laura,
    Als startend loopbaanadviseur loop ik precies daar tegen aan wat jij zo goed onder woorden heb gebracht: hoe creëer je naamsbekendheid, hoe weten mensen/bedrijven je te vinden? Tijdens de opleiding is alles gericht op coachen etc., maar niemand die je wat vertelt over wat er allemaal nog meer bij komt kijken wanneer je als zelfstandige aan de slag wilt gaan. Natuurlijk kun je op je vingers natellen dat het allemaal niet van zelf zal gaan, maar ach, enthousiast over het vak denk je als snel dat het wel mee zal vallen. Eenmaal in de werkelijkheid valt het best tegen. Maar goed, hou vast aan je doel, hou ik mezelf voor en dus ben ik nu druk bezig met het ontwikkelen van latent aanwezige ondernemerskwaliteiten waarbij jouw artikel over de spirituele benadering van marketing een goede handreiking is.
    Dank.

  17. Ineke van den Berg schreef:

    krijg dit nu pas onder ogen….
    coaching tussen droom en werkelijkheid, een heerlijk helder verhaal!
    Ineke van den Berg, loopbaancoach

  18. Alexander schreef:

    Om 2 dagen in de week structureel vol te krijgen, moet ik heel heel veel werk verzetten. Tijdens mijn opleiding heb ik zo’n 150 reeds in het werkveld opererende collega’s benaderd met de vraag of ze konden leven van hun praktijk. Eén daarvan maakte gemiddeld 1750 euro per maand netto waar en gaf al aan dat hij daar veel moeite voor moest doen. En dat is nog altijd mijn ervaring als ik collega’s tijdens intervisie openheid over de omzet vraag. Vaak heeft men een baantje ernaast of een partner met cash. En je bent ook veel tijd en geld kwijt met bijscholingen, dat stukje ontbreekt nog in het artikel. Wat ik ook spot bij collega’s is dat het ineens een paar jaar fantastisch gaat, en dan ineens een paar jaar niet, en dan weer wel. Er is eigenlijk geen pijl op de clientenstroom te trekken.

  19. Maus schreef:

    Ik vind het wel een beetje overdreven gemaakt allemaal. Ten eerste is 11.250 echt wel een vetpot om te verdienen, ook als je alle kosten ervan afhaalt en is juist 750 euro wel erg veel om aan een klant te vragen. Als je te hoge tarieven handhaaft zet je jezelf uit de markt. En als een succesvolle coach ook een goede ondernemer moet zijn is het ondernemersvak ook te leren. Waarom besteden mensen hier niet meer aandacht aan?

    P.S.: dit bericht is goed bedoeld en niet kritisch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.