Ook succesvolle mensen hebben problemen

Hoe bereik je succes als ondernemer? Antwoord: leer van succesvolle mensen hoe ze dit hebben gedaan! Belangstelling voor succesvolle mensen is niet voor niets iets van alle tijden, zo las ik laatst in de Haagse Post (september 2005):

“Onze obsessie voor achtenswaardige personen is zeer logisch – speciale aandacht schenken aan mensen die succesvol zijn is volgens evolutiebiologen één van de meest intelligente eigenschappen van de mens” – Anton Moonen

Ik hoefde me dus nergens voor te schamen door de hele dag aanwezig te zijn bij het seminar van Brian Tracy, gerenommeerde Amerikaanse succesdeskundige, vandaag op de Utrechtse Jaarbeurs.

Het was op zich al een hele ervaring om mee te maken hoe een man die helemaal niet doet aan interactiviteit (hij beantwoordde welgeteld één vraag uit het publiek) mij toch de hele dag lang wist te boeien. Het was gewoon superinteressant wat hij vertelde over wat “toppeople” ons kunnen leren over succesvol zijn- hij gaf je echt het gevoel dat je het zelf ook kan en er vandaag nog mee kunt beginnen.

Eén van de leuke dingen die hij vertelde, was dat succesvolle mensen ook problemen hebben. Dat deed me goed omdat ik vaak denk dat ik de enige ben die problemen heeft, als er weer eens dingen mislopen. Ik heb dan het idee – ja ik weet dat het onzin is – dat succesvolle mensen wél alles lukt en het fenomeen probleem helemaal niet kennen.

Het is inderdaad precies omgekeerd. Juist succesvolle mensen hebben (omdat ze zoveel ondernemen) aan één stuk door problemen; zo gauw er één is opgelost, duikt een nieuwe op. De enige onderbreking op dit patroon is – schrik niet – regelrechte crisis: één keer in de drie maanden lopen de problemen van succesvolle mensen uit op een crisis. Erg bemoedigend deze informatie…

Wat succesvolle mensen dan doen in dit geval – en dat onderscheidt ze van hun minder succesvolle soortgenoten – is dat ze in zo’n probleem of crisis een “valuable lesson” zoeken. Zo’n probleem levert voor hen alleen maar informatie over hoe ze nóg succesvoller kunnen worden. En er is geen probleem of er valt wel een les uit te leren. Wees dus blij met je problemen, ze zijn een cadeautje, dat was de boodschap van Brian Tracy…

Op de website van www.em-power.nl kun je het in het Nederlands vertaalde boek van Brian Tracy “Succes in Zaken” bestellen. Of kijk op www.briantracy.com om boeken of CD’s van Brian Tracy te bestellen.

Je reactie op dit artikel is van harte welkom! Klik hieronder op “reacties”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”