Ieder zichzelf respecterende marketingdeskundige weet dat je om echt succes te hebben als bedrijf, je een niche moet kiezen. Maar wat is een niche eigenlijk en hoe vind je hem? Op zoek naar het antwoord op deze vraag, las ik een inspirerend artikel van Molly Gordon over niches.
Het woord niche heeft verschillende betekenissen. De bekende betekenis is die van “nis”: een holte in de muur. Maar niche komt ook van het Franse woord se nicher dat “zich nestelen” betekent. In de biologie betekent een niche “het geheel van omgevingsfactoren die van belang zijn voor handhaving van een planten- of diersoort” (volgens Van Dale althans).
Een niche is dus een plaats waar een dier of plant in het ecosysteem het meest tot zijn recht komt, omdat er de natuurlijke voordelen aanwezig zijn om te kunnen overleven. De voedingsstoffen zijn er in overvloed en gemakkelijk bereikbaar.
En dat is precies wat een goedgekozen niche ook voor een ondernemer betekent. Het is een plek waar de ondernemer op een gemakkelijke manier tot voorspoed kan komen, zich gevoed voelt door de mogelijkheden die er zijn en daardoor een competitieve voorsprong kan bereiken.
In tegenstelling tot de betekenis van “holte in de muur” roept de betekenis van “voedzaam nest” daarmee meer perspectief op. Hij geeft aan wat essentieel is voor een goeie niche:
– je bent heel zichtbaar en benaderbaar voor de mensen die het meeste profijt van je werk zullen hebben (klanten maar ook je samenwerkingspartners)
– je kunt er al je talenten en vaardigheden gebruiken die je in huis hebt.
Daarmee wordt ook iets duidelijk over waar je het moet zoeken als je aan de – voor velen – zo moeizame zoektocht naar jouw eigen niche begint.
Wat het duidelijk maakt is dat een niche heel dichtbij kan zijn. Het zijn de mensen waar je al een band mee hebt. Mensen die jouw talenten op prijs stellen en voor wie je iets betekent. Denk eens hierover na en probeer een patroon te ontdekken: misschien vallen ze onder een gemeenschappelijke noemer waar je in je marketing iets mee kunt.
Je reactie op dit artikel is heel welkom! Klik hiervoor op “reacties”