Wat een niche eigenlijk is

Ieder zichzelf respecterende marketingdeskundige weet dat je om echt succes te hebben als bedrijf, je een niche moet kiezen. Maar wat is een niche eigenlijk en hoe vind je hem? Op zoek naar het antwoord op deze vraag, las ik een inspirerend artikel van Molly Gordon over niches.

Het woord niche heeft verschillende betekenissen. De bekende betekenis is die van “nis”: een holte in de muur. Maar niche komt ook van het Franse woord se nicher dat “zich nestelen” betekent. In de biologie betekent een niche “het geheel van omgevingsfactoren die van belang zijn voor handhaving van een planten- of diersoort” (volgens Van Dale althans).

Een niche is dus een plaats waar een dier of plant in het ecosysteem het meest tot zijn recht komt, omdat er de natuurlijke voordelen aanwezig zijn om te kunnen overleven. De voedingsstoffen zijn er in overvloed en gemakkelijk bereikbaar.

En dat is precies wat een goedgekozen niche ook voor een ondernemer betekent. Het is een plek waar de ondernemer op een gemakkelijke manier tot voorspoed kan komen, zich gevoed voelt door de mogelijkheden die er zijn en daardoor een competitieve voorsprong kan bereiken.

In tegenstelling tot de betekenis van “holte in de muur” roept de betekenis van “voedzaam nest” daarmee meer perspectief op. Hij geeft aan wat essentieel is voor een goeie niche:

– je bent heel zichtbaar en benaderbaar voor de mensen die het meeste profijt van je werk zullen hebben (klanten maar ook je samenwerkingspartners)
– je kunt er al je talenten en vaardigheden gebruiken die je in huis hebt.

Daarmee wordt ook iets duidelijk over waar je het moet zoeken als je aan de – voor velen – zo moeizame zoektocht naar jouw eigen niche begint.

Wat het duidelijk maakt is dat een niche heel dichtbij kan zijn. Het zijn de mensen waar je al een band mee hebt. Mensen die jouw talenten op prijs stellen en voor wie je iets betekent. Denk eens hierover na en probeer een patroon te ontdekken: misschien vallen ze onder een gemeenschappelijke noemer waar je in je marketing iets mee kunt.

Je reactie op dit artikel is heel welkom! Klik hiervoor op “reacties”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.