Wie deelt, vermenigvuldigt

Gisteren was ik bij het schitterende congres van het Nobco, de orde van beroepscoaches. Ik gaf er een workshop over het onderwerp acquisitie. Er is in de wereld een enorme behoefte aan coaching maar hoe zorg je dat coach en klant elkaar vinden? Daar is kennis van marketing voor nodig.

In de workshop nam ik verschillende spannende nieuwe acquisitiestrategieën, die uitermate geschikt zijn voor coaches, met de deelnemers door. Veel  van die strategieën hebben te maken met het geven van informatie en voorlichting (via bijvoorbeeld presentaties en artikelen) over het onderwerp waar je mensen bij wil helpen.

Door hier informatie en ideeën over te geven, bereik je verschillende doelen. Klanten krijgen veel meer bewustzijn over wat je voor ze kunt betekenen. Nu zegt het ze vaak allemaal niks: wat kun je nou aan een “enneagram” of aan “provocatieve coaching” hebben? Door hier mensen over te vertellen en voor te lichten, krijgen potentiële klanten een indruk van de toegevoegde waarde die deze coaching kan hebben.

Maar geven heeft nog een ander voordeel. Het zorgt voor een omdraaiing in de manier waarop je over acquisitie denkt. Wat acquisitie moeilijk en vervelend maakt, is dat je voortdurend iets wil HEBBEN (dat betekent het woord in feite ook: acquisitie betekent “verwerving”).

Als je het omdraait, draait je dag niet meer om: van wie ga ik vandaag iets krijgen?, maar om de vraag “aan wie kan ik vandaag iets geven”? Je leven wordt er licht en leuk door en je visie op acquisitie verandert totaal.

En uiteindelijk levert het wat op. Alles wat je geeft, komt weer naar je terug (zonder dat je het daar voor doet). Het is zoals één van de aanwezigen aan het eind kernachtig samenvatte: “Wie kan delen, kan ook vermenigvuldigen”.

Je reactie op dit artikel is heel welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

7 antwoorden op “Wie deelt, vermenigvuldigt”

  1. Beste Laura,
    Wat goed dat je op het congres van de Nobco hebt gesproken. Ik was er niet bij, maar zou zeker hebben genoten van jouw workshop. Onlangs heb ik onder het kopje ‘ Klanten zijn leuk’ op mijn weblog een stuk geschreven over acquisitie.
    Ik ben zelf personal coach en hoor dat veel van mijn collega’s toch nog moeite hebben met het verwerven van nieuwe clienten. Coaches weten vaak wel te vertellen hoe anderen meer zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Maar wanneer ze zichzelf ‘moeten’ verkopen blijkt dat het zelfvertrouwen opeens ver te zoeken is.
    Veel succes verder en dank voor je berichten.

  2. Personal Marketing

    Kreeg net het bericht van Laura Babeliowsky te lezen over acquisitie. Zij heeft op het congres van de Nobco (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) een workshop gegeven over acquisitie. Leuk, want ik merk dat veel van mijn collega’s (personal coaches) mo…

  3. Get Clients Marketing en Acquisitie Tips: Wie deelt, vermenigvuldigt

    Links: Get Clients Marketing en Acquisitie Tips: Wie deelt, vermenigvuldigt.

  4. Hoi Frank,
    dat zelfvertrouwen kan volgens mij heel erg groeien als je maar weet wat werkt bij verkoop en marketing. De reden waarom mensen kopen en hoe je ze kunt overtuigen etc.
    “Kennis is macht” vind ik in dit verband een mooie uitspraak.
    Misschien zie ik je dan de volgende keer!
    Laura

  5. Hallo Laura,
    Dank voor je inspirerende en leerzame workshop op het NOBCO congres. Het enthousiasme spatte uit de zaal!
    En omdat je dat hebt gedeeld, met mij, ben ik nu volop bezig met zichtbaar worden, de teksten vliegen uit mijn pen (ook in het hier en nu), en ik maak keuzes.
    Ook coaches hebben dus een steuntje nodig, niets menselijks is ons vreemd en als je je zelf in beweging komt, om hulp durft te vragen, dan kan je ook een ander weer helpen in beweging te komen.
    En zo zijn we weer verbonden met elkaar, wie deelt vermenigvuldigt!
    Hartelijk groet,
    Cockie Beekers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”