Wat je kunt doen als je worstelt om je ALLEREERSTE klant te vinden

Jacqueline (43) voelde zich al een tijd gefrustreerd. Ze had veelbelovende plannen voor een nieuwe dienst, maar ze kreeg het maar niet voor elkaar om de eerste stap te zetten. Dat knaagde aan haar.

Ze had jarenlang als projectmanager gewerkt en was het zat om telkens lange dagen van huis te zijn en veel in de auto te zitten. De droom: haar kennis en ervaring op een hele nieuwe manier aanbieden. Altijd was er één vraagstuk geweest waar ze haar klanten het allerliefste mee hielp en waar ze echt goed in was. Daar wilde ze zich in specialiseren. En dan wilde ze niet meer degene zijn die het werk zelf deed, maar er anderen in adviseren en coachen.

laboratory-equipment-science-research-lab-13047283Ze zag het helemaal voor zich, en alleen al erover denken maakte haar enthousiast en energiek. Maar op de één of andere manier kwam het er niet van om dit echt in de praktijk te gaan brengen.

Jacqueline: “Ik had het werk nog nooit op die manier gedaan. Ik voelde me onzeker of ik het wel kon. Dus vond ik het eng om met mijn klanten hierover in gesprek te gaan. En als ze me dan werk aanboden, dan zag ik mezelf weer in de oude vertrouwde groef vallen, en ging ik weer aan de slag op de manier zoals ik altijd had gedaan.”

Een droom die niet tot vervulling komt, zorgt voor verlamming. Jacqueline: “Ik voelde me slecht over mezelf, omdat ik de moed niet vond om echt die eerste stap te zetten. Dat gaf een heel onvoldaan gevoel. Ik wist dat er zoveel meer in me zat. Maar hoe kon ik er een begin mee maken?”

Toen Jacqueline bij mij kwam, leerde ik haar de methode van “casestudies” kennen.
Ik ben heel enthousiast over het instrument van “casestudies”, vanwege de effecten die het heeft op mijn klanten. Zowel starters als mensen die iets heel anders willen gaan doen, zijn ermee geholpen. Wat zijn casestudies precies en hoe pak je het aan?

Casestudies zijn te vergelijken met een wetenschappelijk onderzoek. Je gaat met de klant aan het werk, onder strikte voorwaarden, om bewijs te creëren dat het echt werkt wat je bedacht hebt.

Casestudies lossen allerlei problemen op. Een greep:

– Je verlaagt de drempel voor jezelf. Je loopt geen risico afgerekend te worden op het resultaat. Dit maakt het makkelijker om met je eerste klant in gesprek te gaan.

Je krijgt zelfvertrouwen als je jouw “oplossing” een keer in het echt getest hebt. Als je meer zelfvertrouwen hebt, kun je met veel meer enthousiasme anderen mensen je dienst proberen te verkopen.

Je haalt eenvoudig je eerste klanten binnen. Mensen lopen geen of weinig risico als ze met jou aan het werk gaan, omdat ze nog niet de (volle) prijs hoeven te betalen voor je dienst. Daardoor zeggen ze gemakkelijker “ja”. Door casestudies te gaan aanbieden, breek je dus het ijs. Je kunt hetgene wat je bedacht hebt, echt gaan doen!

Steeds meer van mijn klanten gaan casestudies toepassen om makkelijker bij klanten binnen te komen en over “beginners-verlamming” heen te komen. Als ze eenmaal over de drempel zijn, is klanten krijgen veel gemakkelijker.

Wat is dan belangrijk? Hoe doe je het precies? Hierbij 3 tips:

1. Als je je casestudie gaat aanbieden, is het belangrijk om hem heel aantrekkelijk voor je klant te maken. Je wil dat mensen er makkelijk “ja” tegen zeggen. Daarom geldt ook hier wat voor al je diensten en producten geldt: maak duidelijk wat het beoogde resultaat ervan is. Dit moet een belangrijk resultaat zijn en een urgent probleem van de klant oplossen.

2. Kies de mensen met wie je de casestudie doet zorgvuldig uit. Het moeten mensen zijn die zich zullen inzetten om het resultaat te halen wat je voor ogen staat, er hangt immers veel van af dat je casestudie echt gaat slagen. Kies mensen die je al kent en met wie je een vertrouwensband hebt.

3. Stel vanaf het begin de voorwaarde dat je testimonials van de klant zult krijgen en dat hij of zij op verschillende manier in je marketing zal gaan figureren (in bijvoorbeeld video of artikelen). Zo gebruik je de casestudie echt optimaal om er nieuwe klanten mee te krijgen.

Als je casestudies zo inzet, maak je het voor jezelf veel gemakkelijker om je droom in daden om te zetten en met klanten aan het werk te gaan. Zo is het ook met Jacqueline gegaan. Ze bood een klant een VIP-dag als casestudie aan. “Ik ging met de klant aan het werk en hij was superenthousiast. Dat gaf me zoveel zelfvertrouwen dat ik mijn aanbod meteen ook aan anderen ben gaan doen, en dat tegen goede prijzen.

Maar dat was nog niet het enige. De klant met wie ik de casestudie heb gedaan, is inmiddels ook een betaalde klant geworden. Die zou ik niet gehad hebben, als ik niet het concept van casestudies had gekend. Dus ik ben heel erg blij”.

Heb je ook ideeën die je graag daadwerkelijk met klanten wil gaan doen en zoek je een manier om je droom tot werkelijkheid te maken? Binnenkort leer ik je meer over de methode van de “casestudies”.

(c) Laura Babeliowsky
Vanzelfsprekend is je reactie welkom! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.