Waarom een volle coachingspraktijk een illusie is

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Veel coaches dromen op deze manier. Als hun praktijk vol zou zitten, kunnen ze welvarend zijn. Het wachten is op een volgeboekt rooster zodat ze zich geen zorgen meer hoeven te maken. Maar werkt het echt zo? Is een volle coachpraktijk echt de manier om een goed inkomen te verdienen? Het zou wel eens het grootste misverstand kunnen zijn dat er over coaching bestaat.

Laten we eens naar de feiten kijken. Als Sandra inderdaad 8 uur per dag zou coachen, 5 dagen per week, zou ze wellicht 20 klanten per maand kunnen bedienen. Ze zou 15.000 kunnen verdienen wat helemaal geen slecht inkomen is.

De praktijk zal echter anders zijn. Als Sandra werkelijk 20 klanten per maand wil werven, zal ze merken dat daar tijd voor nodig is. Tijd om te netwerken, te bellen met klanten, aan haar website te werken. Bovendien moet ze ook nog voorbereiden en werken aan verdieping van haar vak. Dat kost alles bij elkaar algauw twee dagen per week, zodat er drie dagen overblijven om te coachen.

Omdat Sandra gemerkt heeft dat coachen heel intensief is, wil ze niet meer dan vier coachingssesies op een dag doen. Dat betekent dat ze 12 gesprekken per week kan doen, 46 per maand. Op deze manier kan Sandra aan de gewenste 20 klanten per maand niet meer toekomen. Het zullen er hoogstens 15 zijn, waarmee haar inkomen dus in theorie maximaal 11.250 euro per maand zal kunnen zijn.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Sandra zal merken dat het heel moeilijk is om al haar klanten ingepland te krijgen op de drie dagen dat ze wil coachen. Veel van haar klanten zullen net niet op de open plekken ingeboekt kunnen worden, afzeggen en later willen inhalen, of juist op de dagen willen dat ze niet coacht. Voor ze het weet slipt haar week dicht met coachen. Er blijft niet genoeg tijd over over marketing en acquisitie waardoor ook de klantenstroom hapert. Het bedrag van 11.250 zal dus in de praktijk niet haalbaar blijken te zijn. 

Complicerende factor is bovendien dat Sandra zal merken dat het niet eenvoudig is om haar klanten werkelijk 750 euro voor drie sessies te laten betalen… Om een goede prijs te krijgen als coach heb je expertstatus nodig en die krijg je alleen door consistente en effectieve marketing, waar helaas de tijd voor ontbreekt … 

Daar komt ook nog bij, dat het Sandra niet mee zal vallen om werkelijk in een constante stroom met die klanten te werken, week in, week uit, jaar na jaar, decennialang. Het wordt algauw eentonig op den duur, en veeleisend, en zwaar. Ze zal tijd nodig hebben om uit te rusten. Periodes vrijaf moeten nemen. Vakantie hadden we sowieso al niet meegeteld. In de tijd dat ze niet werkt, verdient ze echter niets.

En dan nu wat ik echt wil zeggen: zelfs al zou Sandra erin slagen het bedrag van 11.250 euro binnen te halen, dan is dat lang niet zoveel als het wellicht lijkt.Sandra moet van dit bedrag ook nog belasting betalen, verzekeringen en pensioenen. Haar marketing- en acquisitiekosten gaan er nog vanaf, evenals de opleiding die ze volgt. Als je het echt gaat uitrekenen, blijft er bar weinig over van wat Sandra werkelijk verdient.

Eigenlijk blijkt het dus gewoon niet mogelijk te zijn, een volle coachingspraktijk waar je goed mee kunt verdienen. Hoe komt het dat veel coaches toch deze droom hebben? Hun voorbeeld is de situatie van de klassieke therapeut. Deze persoon ontving in een eindeloze stroom mensen op zijn divan, maar hij hoefde niet aan marketing te doen. Klanten werden aan hem doorverwezen én gesubsidieerd via het medische circuit.

De situatie is voor coaches echter anders. Ze zullen keihard aan marketing moeten doen om een goede prijs te kunnen vragen en een stroom klanten te hebben. De barre werkelijkheid is daardoor die van een andere ex-coach die ik laatst sprak: “Afgelopen jaren heb ik keihard gewerkt aan mijn coachpraktijk. Maar toen ik het echt ging uitrekenen, bleek dat ik de afgelopen jaren gemiddeld slechts 800 euro per maand heb verdiend met mijn coaching. Echt totaal desillusionerend gezien de moeite die ik erin heb gestopt”. Ze is inmiddels als coach gestopt.

De vraag is dan: is de droom van een succesvolle coachpraktijk een luchtspiegeling? Zeker niet. Er zijn voorbeelden genoeg van succesvolle coaches die zeer goed verdienen. Wat is hun geheim?

Coaches die floreren, zijn niet alleen maar coach, maar ook ondernemer. Ze hebben een specialisme, waar ze over spreken en schrijven. Ze hebben een eigen winstgevend aanbod van producten en diensten waar ze klanten op aantrekken. Ze beschikken over een businessmodel waarmee ze 1-op-1-werken overstijgen, dat winstgevend is en niet tot uitputting leidt.

Coaches die floreren, beschikken over een schaalbaar businessmodel. Naast het werken 1-op-1 bieden ze ook groepsprogramma’s of online producten aan. Wil je ook leren hoe je deze producten en diensten kunt creëren en verkopen? Kom dan naar het Reuzensprong-event, dat op 21/22/23 november zal plaatsvinden. Reuzensprong staat in het teken van groei van je bedrijf (medewerkers, omzet, aantal klanten). Let op: tot 5 oktober geldt een speciale beslissersprijs van € 497,- exc. Meld dus vandaag nog aan. Je kunt dit doen via deze link  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.