Wat ik leerde van Amerikaanse ondernemers

Vandaag zijn de Amerikaanse verkiezingen en zijn alle ogen op Amerika gericht. Omdat ik regelmatig Amerikaanse ondernemersbijeenkomsten bezoek, een Amerikaanse coach heb, en zelfs een Amerikaanse businesspartner, wil ik graag iets schrijven over wat ik leerde van Amerikaanse ondernemers.

Sinds ik met Get Clients Now! begon, ben ik dagelijks bezig met Amerikaanse (internet)ondernemers. Ze zijn voor mij een onuitputtelijke bron van creativiteit, optimisme, nieuwe ideeën en inspiratie.

Ondanks alle verschillen tussen Amerika en Nederland, zijn er ook veel overeenkomsten. Ook in Amerika beginnen hoogopgeleiden massaal voor zichzelf als coach, trainer en adviseur. En ze lopen tegen hetzelfde aan. Ook zij worstelen met acquisitie, met afwijzing, met zichtbaarheid. Ook zij vinden het moeilijk om hun kop boven het maaiveld uit te steken. (Op zijn Engels ben je dan een te “grote klaproos” op het veld (“tall poppy”))

Maar Amerikaanse marketeers vinden ook creatieve en inspirerende oplossingen, waar we ons voordeel mee kunnen doen.

Dit zijn enkele lessen die ik leerde:
 

1. Klanten krijgen kan leuk en makkelijk zijn

Klanten krijgen is niet per se angstaanjagend. Dit was de grote eyeopener. Vroeger wist ik niet beter dan dat er één manier was om klanten te krijgen: via koude acquisitie. Terwijl dat de manier was die me het minste lag. En mij niet alleen: “Cold calling is the most degrading, dehumanizing form of low-paid grunt work on planet earth,” schreef de Amerikaanse marketeer Dan Kennedy.

Hij stond aan de basis van de “informatiemarketing”. Daarmee draaiden Amerikaanse marketeers alles om. Marketing draait nu om geven. Je gaat iets geven, (informatie), en dan kunnen mensen aan je proeven of je echt iets in huis hebt. En dan komen mensen op je af. Door Internet kan dit in het driedubbel kwadraat gebeuren (“on steroids”).

Mijn stelling is dat dit Amerikaanse idee het voor duizenden ZZP-ers in Nederland heeft mogelijk gemaakt om überhaupt een bedrijf te hebben. Klanten krijgen is veel gemakkelijker geworden!

2. Ja, je kunt het!!

“I hold my clients as powerful, even if they don’t do it themselves,” is het mantra van mijn Amerikaanse coach Kendall Summerhawk. Geloven in anderen, ook al geloven ze zelf niet in zichzelf. In Nederland ligt vaak het neerdrukken voorop. Het sarcasme en cynisme. Hoeveel kritiek heb ik niet gekregen! Bakken vol.

Nergens heb ik meer eigenwaarde gekregen dan toen ik naar Amerikaanse events ging. Ik bleek zo gek niet te zijn! Niet alleen voor mezelf heeft dit veel betekend, het geloven in elkaar is besmettelijk. Mijn klanten zijn succesvoller dan ooit sinds ik ook onvoorwaardelijk in hen geloof.

3. Geld is goed, geld is goddelijk (divine).

Als je als ondernemer succesvol wil zijn, moet je rijkdom nastreven. Anders stuur je je bedrijf niet op de juiste wijze aan. Een goede relatie met geld is dus belangrijk.

Denk niet dat Amerikanen dit allemaal vinden en dat ze dit altijd gevonden hebben. Een positieve relatie met geld is juist heel recent. Net als over s*eks, heeft het denken over geld een transformatie ondergaan. Se*ks was eerst zondig. Je moest het er niet over hebben. Je mocht er niet van genieten.

Tegenwoordig is sek*s een manier om je goddelijke aard te ervaren. Hetzelfde geldt voor geld. “Earning fabulous money is on your spiritual path”, zoals mijn Amerikaanse coach dat noemt. Overvloed aan geld ervaren, maakt dat je het leven ten volle kunt ervaren en maximaal jezelf tot uitdrukking kunt brengen. Nu steeds meer mensen zelfstandig ondernemer worden, is in het reine komen met geld een vereiste. Very inspiring!

4. Diensten moeten producten worden

Is ZZP-er zijn die zijn uren verkoopt levensvatbaar? Nee, behalve als je echte ondernemer wordt. Zelfstandigen lopen vast, omdat ze te weinig kunnen verdienen.

Om als ZZP’er te kunnen overleven, moet je dienst een PRODUCT worden, dat je standaardiseert en telkens opnieuw kunt leveren. Je moet zorgen dat je je dienst schaalbaar maakt, zodat je aan meer klanten tegelijk kunt leveren. Als je dienst schaalbaar is, kun je meervoudige inkomensstromen ontwerpen waarmee je inkomen onbeperkt kan groeien. Onbeperkt? “Ja, de enige beperking is je mindset”, zo vertelde een ondernemer mij in een gesprek bij de bar. Hij was zelf multi-miljonair. 
 
Deze ideeën lijken nu zo vanzelfsprekend, maar ze zijn ooit echt bedacht. Door Amerikanen. En dat is de reden waarom ik er enthousiast over ben. Wil dat zeggen dat ik nooit kritiek op ze heb? Ja hoor, maar dat is weer zo Nederlands, hè!
 
Ben je klaar voor een hele nieuwe mindset tegenover ondernemen en wil je een echte ondernemer worden die zeer goed verdient? Kom dan naar Reuzensprong! Tijdens het Reuzensprong-event op 6-7-8 december, leer je heel veel over de high-end mindset van de ondernemer die hoge prijzen vraagt. Dit maakt dat je veel veel meer kunt verdienen en de allerleukste klanten kunt aantrekken.  Voor meer informatie en aanmelden klik hier (c) 2012 Laura Babeliowsky

 Je reactie op dit artikel is van harte welkom! 

3 reacties

  1. Wat een inspirerend artikel Laura! Heel erg bedankt voor het schrijven! Momenteel zie ik geen kans om mee te doen met je reuzspron-event, maar al je mailtjes inspireren me om de stappen te zetten die ik wil zetten, en dat vind ik goud waard! dus dank je wel! Succes met alles en tot ziens! Ellen Kloosterman
    http://www.happyvoice.nl

  2. Hallo Laura,
    heel leuke artikel, bedankt, ik ben met jou helemaal eens, ik krijg ook veel energie en optimisme van de amerikanen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST GELEZEN ARTIKELEN

DOWNLOAD GRATIS HET BOEK 'HET GEHEIM VAN €100.000 PER JAAR'

Glashelder stappenplan met veel praktische tips om meteen aan de slag te gaan

ontvang direct toegang tot het ebook