In 7 stappen succesvol een product lanceren

Een nieuw product bedenken is veel werk. En het laatste wat je dan wil, is dat het niet verkoopt.

Titia en Erica waren maanden bezig om hun nieuwe workshop te bedenken. Ze bedachten hele interessante thema’s, oefeningen en werkvormen. Toen dat af was maakten ze een brochure en lieten hem drukken op glanzend mooi papier. Daarna vielen ze in een groot, zwart gat.

Ze hadden geen idee waar ze de klanten vandaan moesten halen.

Ze hadden de klassieke fout gemaakt: veel nadruk en tijd op het creëren van hun product, maar niet op het promoten ervan, zodat klanten krijgen een onmogelijke opgave leek.

Dat kan ook heel anders. Als ik mijn klanten leer om producten (VIP-dagen, coachings- of adviestrajecten, workshops, jaarprogramma’s, of wat dan ook) te ontwerpen, leer ik ze ook hoe ze er gelijk klanten voor kunnen krijgen, niet achteraf, maar al VAN TE VOREN. Het geheim is om productontwerp als een lancering te zien.

Wat is lanceren? Lanceren betekent dat je voor je product zoveel mogelijk aandacht trekt en dat je je verzekert van zoveel mogelijk klanten in een zo kort mogelijke tijd. Aan mijn klanten leer ik dat het proces van lanceren uit wel 15 stappen bestaat. Ik haal er de 7 belangrijkste uit:

1. Ga met je klanten in gesprek

Als je van plan bent om een productlancering te gaan doen, ga dan met mensen in gesprek over je ideeën. Vraag wat ze ervan vinden. Je wil interesse voelen, enthousiasme over je plan. Je wilt dat iemand zegt: “Dat ga ik kopen”. Dat zijn de signalen dat je op de goeie weg zit. Als je dit enthousiasme niet voelt, verander dan je plan!

2. Ga zaaien

Als je je keuze voor je product hebt gemaakt, vertel dan tegen mensen op je mailinglijst of via sociale media al weken – misschien zelfs maanden – van te voren dat je met iets nieuws gaat komen. Zo zaai je interesse. Mensen gaan er aan denken en zich erop verheugen. Ze laten je dit weten. En op het moment dat ze kunnen kopen, komen ze er massaal op af.

3. Bedenk de naam van je product

Alles begint met een naam. Een goede naam geeft energie aan je productlancering. Hij drukt de kern uit van waar het je om gaat, en wat je voor klanten wil betekenen.

4. Maak een landingspagina met een wervende tekst

Je product krijgt echt gestalte op het moment dat je er een wervende tekst voor gaat maken. Dan wordt het namelijk verkoopbaar. De tekst maakt helder wat je product moet gaan opleveren, en hoe je de klant daarvan wil overtuigen. Door hem op Internet te zetten, maak je hem voor een groot publiek beschikbaar.

5. Bereid autoresponders en betalingen voor.

Bereid nu voor dat mensen je product kunnen gaan betalen. Je kunt natuurlijk handmatig facturen sturen, maar het beste is een shoppingcart-programma in te stellen, zodat je kunt verkopen zonder dat je er zelf bij bent en de betalingen meteen binnenkrijgt. (Het beste en enige in Nederland geschikte shoppingcart-programma is naar mijn idee Autorespond, waarbij je klanten via Ideal kunnen betalen (wat Nederlanders bij voorkeur doen) en tegelijk op een handige manier via autoresponders follow up kunt doen).

6. Informeer je klanten

Voor ze kunnen kopen, hebben mensen informatie nodig. Schrijf artikelen, geef een webinar, teleseminar of live workshop om je publiek voor te lichten over je nieuwe product.

7. Promoot tot het einde

Stuur een mailing naar je lijst en promoot op alle mogelijke manieren je nieuwe aanbod. Herhaal deze promotie telkens weer, want mensen moeten er minimaal 7 keer van horen voor ze tot kopen over kunnen gaan.

Valt het op dat ik het nog geen moment heb gesproken over het ontwerpen van het product zelf?

Klopt, je gaat pas aan de inhoud van je product werken als je je eerste klanten binnenkrijgt.

Dit staat dus haaks op zoals Titia en Erica het deden. Zij staken veel tijd in het productontwerp, maar hadden er nog geen klanten voor. Ze wisten niet precies of hun aanbod aansloot bij de behoefte van hun klanten en hadden dus wellicht maanden verloren.

In deze benadering, die mijn klanten succesvol toepassen, ga je pas aan het werk, als je je product verkocht hebt. Want dan weet je dat je het echt kunt gaan leveren en dat het aanslaat wat je doet. Zo verlies je geen kostbare tijd, en heb je veel meer kans dat het echt gaat lukken wat je bedacht hebt.

Wil je meer weten over hoe je productlanceringen en marketing in het algemeen zo slim mogelijk kunt doen? Ben je het zat om mee te maken dat het niet aanslaat wat je aanbiedt aan klanten? Kom dan naar Reuzensprong! Tijdens het Reuzensprong-event op 6-7-8 december, leer je heel veel over hoe je high-end producten en programma’s in de markt kunt zetten. Dit maakt dat je veel veel meer kunt verdienen en de allerleukste klanten kunt aantrekken. Let op: het aantal plaatsen is beperkt en de prijs gaat binnenkort verder omhoog! 

3 reacties op “In 7 stappen succesvol een product lanceren”

  1. Estelle Smits schreef:

    Hoi Laura, dank je wel, dit was echt een nuttig artikel! Even weer de juiste volgorde voor ogen! Hartelijke groet Estelle

  2. Kitty Vromen schreef:

    Hallo Laura, wat ben ik hier blij mee! Wat je schrijft klopt zo voor mij! Ik heb nu even weer de structuur, zie de mooie boom weer in het bos waar ik mee naar buiten wil komen!

  3. Ingrid Prent schreef:

    Dank je Laura, voor deze waardevolle informatie. Ik ben zo iemand die net begonnen is met een nieuw product te ontwikkelen, maar was nog niet veel verder gekomen dan een tweetje hier en daar. Deze structuur biedt me houvast en richting. Super!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.