Wat heeft liefde met klanten krijgen te maken?

Veel mensen die gaan ondernemen, voelen angst en schaarste. Klanten zeggen ‘nee’, betalen niet, zeggen dat ze je te duur vinden. Financiele reserves raken op. Niemand die aan je webinar meedeed. Je stuurt je nieuwsbrief en 10 mensen zeggen op. Een plotselinge concurrent duikt op die precies hetzelfde als jij gaat doen.

Soms voelt het echt te zwaar, en wil je ermee stoppen. Je inkomen, en dus je overleven, staan op het spel. Wie kan het verdragen om zo op “de rand van de afgrond” te leven?

Eén ding weet ik zeker: het goed hanteren van deze emoties maakt uiteindelijk je succes uit. Dit maakt dat je je tegenslag doorstaat, dat je optimistisch blijft onder alle omstandigheden, vertrouwen houdt, en steeds opnieuw moedige stappen neemt, omdat je weet dat dat nodig is voor je bedrijf.

Maar hoe bereik je dat? Een hele inspirerende theorie is die van de “divine compensation”. Marianne Williamson schrijft hierover in haar boek “The law of divine compensation. On work, money and miracles”. (Ook in het Nederlands vertaald)

The law of compensation houdt in: als je kiest voor liefde, in plaats van angst, treedt de wet van de compensatie in werking: het universum organiseert zich op een creatieve manier om te voorzien in al de behoeften die je hebt. 

Het idee is dat je, ondanks je omstandigheden, (een stapel rekeningen op je bureau die je niet kunt betalen, opdrachten die afgezegd worden) zorg draagt over de manier waarop je over deze zaken DENKT. En als dit op een liefdevolle manier is, wordt er voor je gezorgd, op welke onverwachte, magische manier dan ook.

Het liefdevolle zit hem in de manier waarop je over jezelf denkt (dus niet: “ik ben een mislukkeling”, maar “ik ben heerlijk aan het leren en alles komt goed”) en over anderen (bijvoorbeeld klanten die “nee” zeiden). Als je kiest voor liefde, ben je creatiever en wijzer. Aantrekkelijker voor mensen. Je doet de juiste dingen. Je straalt zelfvertrouwen uit. Er gebeuren onverwachte dingen waardoor plotseling alles zich ten goede keert.

Hoe kies je voor liefde als je je juist boos en bang voelt? Dat is heel simpel: je vraagt erom. Je onderzoekt je gedachten. Je concentreert je op waar je dankbaar voor bent.

Kiezen voor liefde is dus de sleutel! Je goed voelen over jezelf en anderen, ongeacht hoe zwaar de omstandigheden zijn. Je zult gauw weer overvloed ervaren, en opnieuw succes ervaren, ook al is dit misschien op een andere manier dan je eerst gedacht had, maar op een manier die uiteindelijk veel beter bleek te zijn…

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

2 antwoorden op “Wat heeft liefde met klanten krijgen te maken?”

  1. De timing van dit artikel kon niet beter. Dit is nu precies wat Bouw een Bloeiend Bedrijf zo waardevol maakt. Wekelijks – en misschien wel dagelijks – tips, steun en vertrouwen waardoor je meer uit jezelf haalt en ervoor durft te blijven gaan. Bedankt dus voor dit artikel met liefde!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.