De 5 grootste fouten die bij webinars gemaakt worden

Webinars zijn in de mode en dat is terecht. Wat is een betere manier om jezelf zichtbaar te maken dan met webinars? Je kunt ze online geven, waardoor veel mensen eraan mee kunnen doen. De kosten zijn heel laag. Geen mens hoeft in de file te staan. Je kunt jezelf laten zien als een expert en je bouwt snel geloofwaardigheid op.

Toch zijn veel mensen die met webinars beginnen, teleurgesteld. Er melden zich te weinig mensen aan, waardoor je je diep schaamt voor de mensen die wél meedoen. Of je haalt er geen klanten uit, terwijl dat wel de bedoeling was. Hoe komt dit? Hierbij 5 veelvoorkomende fouten die mensen maken als ze een webinar gaan organiseren.

  • Het onderwerp van je webinar is niet “hot” genoeg. Een “hot” onderwerp kiezen is de grote kunst bij een webinar. Het onderwerp moet zo interessant zijn, dat mensen zich en masse opgeven. Over het algemeen zijn de onderwerpen die mensen kiezen, veel te algemeen. Ze geven niet het gevoel, dat je iets belangrijks gaat leren, wat je niet kunt missen.
    Wat is het geheim om WEL een hot onderwerp te kiezen? Het zit hem in SPECIFICITEIT. Het meest interessante onderwerp is gericht op een hele specifieke DOELGROEP, die een heel specifiek, urgent PROBLEEM heeft waar je een hele specifieke OPLOSSING voor hebt.
  • Onvoldoende promotie. Mensen zijn geneigd om heel veel tijd en aandacht te besteden aan de inhoud en de techniek van hun webinar, maar minder aan de promotie ervan. De werkelijkheid is dat er veel promotie nodig is om je webinar goed vol te krijgen. Je zult moeten mailen en bellen. En dan nog eens moeten mailen, mailen, bellen, en nog eens mailen. Mensen moeten verschillende keren van je webinar horen, anders ontgaat het ze gewoon. De kunst is deze mails zo te schrijven, dat mensen niet afhaken van je mailinglijst, maar dat ze bij je blijven omdat ze nog steeds heel veel van je leren.
  • Daarmee komen we op de 3e veelvoorkomende fout: de bedroevende kwaliteit van de copywriting. Het succes van je webinar hangt in de eerste en laatste plaats af van de kwaliteit van je copywriting. Veel teksten die mensen schrijven, hebben geen wervende kracht. Als de tekst niet wervend is, doen mensen niet mee aan je webinar. En dat begint al met de kwaliteit van je kop. Mijn tip is: verdiep je in de principes van wervende teksten voordat je überhaupt aan webinars begint. Het is niet moeilijk en het maakt een wereld van verschil (meer hierover in mijn online programma Winnen met Webinars, waarover binnenkort meer informatie).
  • Je aanbod niet doen of niet goed doen. Een webinar gaat voor je werken als je in staat bent een oproep tot actie te doen waarmee je klanten krijgt. Veel mensen doen helemaal geen aanbod, omdat ze dit niet passend vinden, of schroom voelen om dit te doen. Een gemiste kans. Anderen doen wel een aanbod, maar het aanbod is niet goed ingeleid, of sluit niet aan bij de behoeften van de klanten, waardoor de conversie heel laag is.Wat kun je doen om een goed aanbod te doen? Hierbij spelen wel 20 factoren een rol. Eén van de belangrijkste is dat je hele webinar draait om het “zaaien” van je aanbod. Zaaien betekent het creëren van bewustzijn over de waarde van je aanbod en de urgentie om heel snel te reageren. Maar zaaien betekent ook dat de hele inhoud van je webinar de bedoeling heeft, mensen bewust te maken welke kennis en vaardigheden er nodig is om een bepaald probleem op te lossen. En dat is precies waar je aanbod in kan voorzien.
  • De 5e fout die ik vaak zie, is dat mensen te snel opgeven. Ze hadden 10 aanmeldingen, van wie maar 2 mensen echt meededen aan het webinar. Ze zijn zo teleurgesteld dat ze de handdoek in de ring gooien. En dat is heel erg jammer. Werken met webinars is, zoals alles in je bedrijf, iets wat je moet leren en waar je steeds beter in kunt worden. Maar doe het wel met kennis en beleid. Investeer in de beste kennis die je kunt krijgen.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”