10 tips om een goed tips-artikel te schrijven

Ik weet nog dat ik tien jaar geleden mijn eerste artikel over marketing voor dienstverleners schreef. Het voelde krampachtig en houterig, maar ik deed het toch. Ik postte op mijn website dat iedereen die dat wilde mijn artikel kon ontvangen en nog dezelfde dag kreeg ik een aanmelding.

Inmiddels heb ik duizenden lezers en heb ik een succesvol bedrijf. Het is allemaal gebaseerd op die wekelijkse artikelen. Artikelen schrijven is en blijft één van de allerbeste strategieën om klanten te krijgen. 

Wellicht heb jij er ook zin in, het is toch vakantie en dat is een goede periode om hiermee te beginnen. Maar hoe pak je het aan? Veel coaches en trainers willen wel schrijven, maar weten niet hoe, ze doen er heel erg lang over en voelen zich krampachtig en houterig (net zoals ikzelf in het begin).

De slimste en snelste manier om je eerste artikel te schrijven is om een “tips-artikel” te maken. Een tips-artikel geeft tips om het probleem op te lossen waar je mensen mee helpt. Meteen neem je een expert-positie in. En dat is waar klanten naar op zoek zijn.

Een tips-artikel heeft een simpele structuur en is daarom makkelijk te maken, maar ook makkelijk te lezen door je lezer. Je kunt het artikel plaatsen op je weblog, in je nieuwsbrief, mailen naar potentiële klanten, opsturen naar tijdschriften of kranten, het uitdelen aan deelnemers van je presentaties of bij het netwerken. Meteen bouw je geloofwaardigheid en expert-status op.

Hierbij 10 tips om een goed tips-artikel te schrijven.

  1. Kies een heel specifiek probleem waar je je tips voor gaat geven.
    Hoe specifieker, hoe interessanter. Het moet een probleem zijn dat echt van belang is voor je lezer, bijvoorbeeld: “vergadering duren veel te lang en zijn stomvervelend”.
  2. Bepaal vervolgens een heel concreet resultaat dat het lezen van je artikel moet opleveren.
    Resultaat en probleem moeten vanzelfsprekend samen hangen. Dit moet een resultaat zijn dat voor mensen belangrijk is. Bijvoorbeeld: vergaderingen gaan veel korter duren en een bron zijn van geoliede samenwerking en goede bedrijfsresultaten.
  3. Maak de titel van je artikel. De titel heeft een simpele structuur: hij bevat het woord tips, het aantal tips, en het resultaat dat je bij punt 2 bepaald hebt. Bijvoorbeeld:
    7 tips om je vergadertijd te halveren
    7 tips om als vrouw in de retailbranche aan de top te komen
    7 tips om opvliegers te voorkomen
    10 tips om als gezondheidscoach meer klanten te vinden
    Etc.
  4. Begin het artikel met een inleiding waarin je het probleem introduceert.
    In deze inleiding maak je duidelijk waarom dit een belangrijk probleem is, dat dringend opgelost moet worden. Daarmee vergroot je de urgentie en het belang van je artikel en trigger je de lezer om je artikel echt uit te lezen.
  5. Na je probleemstelling volgt je stelling over je oplossing.
    Dit is het centrale punt waar het artikel om draait. Je zegt eigenlijk: “De oplossing van het probleem is: vergaderingen hoeven niet lang te duren en kunnen juist zeer nuttig en leuk zijn, als je maar xxxx doet”. Voorbeeld: “om je vergadertijd te halveren, is nodig dat je alles wat overbodig is, uit de vergadering schrapt en dat je een slimme vergaderstructuur hanteert”.
  6. Vervolgens leid je je tips in.
    Je schrijft: “Jullie willen vast weten HOE je het doet. Ik geef hierbij 7 tips”. Daar gaat de rest van je artikel over. Zo simpel is het. Als je dit niet zou doen, zou de lezer meteen verdwalen in je artikel, de weg kwijtraken en afhaken…
  7. Begin iedere tip met een imperatief (“begin”, “zorg”, “maak”etc.)
    Nummer ze, zodat de lezer houvast heeft. Tips zijn aanbevelingen. Dit maak je heel duidelijk door je zin in de gebiedende wijs te zetten. En houd dit consequent tot het einde vol. Zo maak je het de lezer erg makkelijk om je stuk te lezen.
  8. Maak bij iedere tip duidelijk waarom hij waar en belangrijk is.
    Je geeft argumenten waarom hij van kritische betekenis is. Dit doe je door duidelijk te maken wat je tip kan opleveren. Maar je kunt het ook doen door duidelijk te maken wat er gebeurt als je de tip niet zou volgen (zie hoe ik dit doe in tip 6).
  9. Kies voor een oneven aantal tips.
    Vraag me niet waarom, maar titels die het getal 3, 5 of 7 bevatten zijn aantrekkelijker voor lezers dan de getallen 2, 4, 6 of 8. Tien doet het trouwens wel heel goed. (Denk aan de “10 geboden”).
  10. Eindig je stuk met een conclusie.
    Een goed artikel bevat altijd een slot, anders blijft in de lucht hangen waar je met je artikel naar toe wilde. Een slot kun je op een simpele manier maken door het artikel kort samen te vatten. Je kunt er nog een algemene conclusie aan toevoegen. Zie hoe ik dit doe aan het eind van dit artikel.

Conclusie:
Een tips-artikel maken is één van de beste manieren waarop je snel een artikel kunt schrijven. Je kunt het in een uurtje doen. De klant vindt het heerlijk en is onder de indruk van je expertise. Hij klopt bij je aan als hij je nodig heeft. Zo simpel kan klanten krijgen zijn.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

2 reacties op “10 tips om een goed tips-artikel te schrijven”

  1. Eric Snissaert schreef:

    Dit artikel is zoals ik van jou gewend ben overzichtelijk, duidelijk en onmiddellijk toepasbaar. Echt professioneel!

  2. laurababeliowsky schreef:

    dank je wel, Eric. Ben benieuwd naar je artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.