Verkopen: een moment van diepe kwetsbaarheid.

Heb je een hekel van verkopen? Veel coaches en consultants zijn als de dood voor acquisitie- en verkoopgesprekken. Er zijn zelfs businesscoaches die om die reden hun klanten aanraden maar überhaupt af te zien van verkoopgesprekken!

Ik ben daar absoluut op tegen, want ik ben ervan overtuigd dat verkoopvaardigheden essentieel zijn voor je succes. Laten we daarom eerst eens kijken wat verkopen zo lastig maakt, en wat je eraan kunt doen…

Wat maakt verkopen zo lastig? In gesprek zijn met je klant, je dienst aanbieden, en daar dan een “nee” op krijgen, is een moment van diepe kwetsbaarheid. Je waarde staat ter discussie, je wordt niet begrepen of afgekeurd. Voor ZZP’ers die zich toch al kwetsbaar voelen in deze complexe maatschappij in recessie, kan dat een hard moment zijn.

Dat is de reden waarom veel ZZP’ers verkoopgesprekken uit de weg gaan.

En dat belemmert ze enorm… Maar niet alleen henzelf. Ook je klanten kun je niet helpen als je ze niet kunt overtuigen om te kopen. Zo kun je geen betekenis voor ze hebben en ze helpen met de problemen waar ze mee worstelen…

Eigenlijk moet er een geheel nieuwe visie op verkopen ontstaan, zodat je het niet uit de weg gaat, maar er naar uitkijkt, en het als prettige, zelfs intieme gesprekken ervaart waarin je je gelijkwaardig voelt aan de ander.

Zelf heb ik me al jaren geleden voorgenomen dat ieder verkoopgesprek dat ik voer, veilig en vertrouwd moet voelen, alsof ik met een vriendin praat. Als een verkoopgesprek zo voelt, kan ik het beste contact maken met de potentiële klant, en mijn diensten verkopen. Het is een authentiek gesprek zonder manipulatie, waarin iedereen zichzelf is, zodat er een gelijkwaardige transactie tot stand kan komen.

Wat kun je doen zodat verkoop VEILIG voelt, vertrouwd, als een gewoon gesprek, zodat je maximaal tot je recht komt en verbinding kunt maken? Hierbij 2 mindsets c.q. vaardigheden die je kunnen helpen het met gemak te doen én meer resultaat te halen.

  1. Verwoord de “grotere waarheid” die je ervaart over het gesprek. Verkopen voelt slecht en manipulatief als dingen niet uitgesproken worden. Maak duidelijk dat je iets wil verkopen, dat je een behoefte hebt. Bespreek zo nodig de kwetsbaarheid ervan, dat je deze behoefte hebt. Zo voorkom je dat er een soort verborgen agenda is. Als je de waarheid duidelijk maakt, ontstaat er echtheid en ontspanning in het gesprek. Je voelt je prettiger en je kunt beter contact maken met de ander.
  2. Luister met een open mind naar de klant, als een dokter die een diagnose stelt. Een dokter wil de klant niet behandelen als dat niet nodig is! Hij heeft niets te verliezen en dat maakt dat hij open en oordeelvrij kan luisteren. Als je goed luistert naar klanten hoor je precies hun behoeften. Je ziet veel beter of jouw aanbod en de behoefte van de klant op elkaar aansluiten. Het wordt dan zoveel vanzelfsprekender dat je de klant kunt helpen en dus niet mag nalaten je aanbod te doen. Of misschien kom je zelf wel tot de conclusie dat je deze klant niet kunt helpen, wat de “afwijzing” veel minder pijnlijk maakt.
    Het zijn deze twee mindsets en vaardigheden,De volgende stap die nodig is, is te zorgen dat je een voortdurende stroom verkoopgesprekken genereert, zodat je heel veel verkoopgesprekken kunt doen! Iedere week een paar, of zelfs meer. Hoe meer je ze doet, hoe makkelijker het wordt, hoe meer klanten je binnenhaalt en hoe meer je verdient.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.