Waarom online programma’s je op een jarenlange achterstand kunnen zetten

Ik krijg vaak de vraag of het slim is om met online programma’s te beginnen.

Mijn antwoord is: het hangt ervan af. Voor sommigen is het heel slim om het te doen, anderen kunnen er beter mee wachten. Voor hen is het juist uitermate onverstandig. Het zet ze op een jarenlange achterstand, en dat gaat me aan het hart.

Wanneer is het slim en wanneer is het juist NIET slim om het te doen?

Laten we eerst definiëren wat een online programma precies is en waarom het zo’n aantrekkelijk idee lijkt. Bij een online programma bied je je waarde online aan, via webinars, teleseminars, video’s, PDF’s of e-mails. Je kunt er een groepsforum aan toevoegen voor de onderlinge communicatie van de deelnemers.

Omdat je programma online is, kunnen de prijzen laag zijn en kan het opschalen. Er kunnen veel mensen aan meedoen. Zo kan ook je inkomen opschalen. Als je eenmaal alles hebt opgenomen en gedocumenteerd, kun je het iedere keer weer opnieuw aanbieden. Je hebt er dan nauwelijks of zelfs helemaal geen werk meer aan. Zo word je dus “slapend” rijk, is het idee.

Het klinkt heel aantrekkelijk, maar is het voor iedereen een goed idee?

Online programma is zinvol voor:

Dit zijn de mensen voor wie het naar mijn idee zinvol en zelfs heel slim is om een online programma te beginnen:

  • Je hebt al veel ervaring met klanten, je haalt klanten binnen en hebt ervaring om met klanten te werken. Je hebt een visie op je methode hoe je klanten het beste helpt. Jouw visie, kennis en ervaring kun je nu met niet te veel moeite om gaan zetten in een online programma. Je weet dat je methode werkt en je kunt de ervaringen van je klanten in je online programma verwerken.
  • Als je dit allemaal niet hebt, is het heel lastig om je online programma te maken. Je weet niet precies voor wie het is en wat de stappen zijn die je in je online programma kunt stoppen. Je methode is nog niet beproefd en je weet niet hoe klanten het ervaren. Je kunt dan veel beter deze ervaring snel gaan opdoen door 1-op-1 met ze te gaan werken.
  • Je hebt een netwerk en mailinglijst van minimaal 1500 mensen aan wie je je online programma kunt aanbieden. Als je online gaat werken, heb je grotere groepen mensen nodig. Als je die al om je heen hebt verzameld, is het het juiste moment om met online programma’s te beginnen er er heel goed mee te gaan verdienen.
  • Je verdient al minimaal 2000 euro per maand. Het kost geld en tijd om je online programma te ontwikkelen. Als je al genoeg verdient, kun je je veroorloven om hulp in te roepen om je programma te maken. Er zijn veel taken nodig die je beter helemaal niet zelf hoeft te doen, zoals het inrichten van de shoppingcart, het klaarzetten van alle informatie, het maken van de Mp’3 en video’s. Als je dit allemaal zelf gaat doen, heb je een lange leerweg nodig die helemaal niet bijdraagt aan het resultaat van je bedrijf.

Als je dus al ervaring hebt en goed verdient, is het beginnen van een online programma een heel goed idee. 

Online programma is niet zo’n goed idee voor:

Voor deze mensen is het niet zo’n goed idee:

  • Je hebt nog geen klanten gehad. Als je nog geen klanten hebt, weet je nog helemaal niet precies hoe je met klanten werkt en zelfs niet wie je ideale klant is. Je hebt dan geen beproefde ideeën en praktijkervaring en dan is het moeilijk om dit online om te gaan zetten.
  • Als je het moeilijk of eng vindt om klanten te krijgen en hoopt dat het via online programma’s makkelijker zal gaan. Online programma’s gaan je daar echter niet mee helpen. Je gaat alleen iets uit de weg wat je nog moet oplossen.
  • Als je nog niets of bijna niets verdient. Online programma’s gaan je niet veel inkomen opleveren in deze fase. Als je er 300 euro voor vraagt, en je hebt 10 klanten, dan is dat nog maar 3000 euro. Dat is niet genoeg om het hele jaar van te leven. Je werkt wel hard, maar je bent arm.

Het grootste probleem hiervan is, dat als je weinig verdient, je niemand kunt inhuren om je te helpen bij je online programma. Je gaat dan alles zelf doen en dit zet je op een jarenlange achterstand. In die tijd kun je namelijk niet het inkomen verdienen wat in potentie mogelijk is, want daar heb je geen tijd voor.

Wat moet je wel doen in deze fase? Beter is het om direct met klanten aan de slag te gaan, 1-op-1 of in kleine groepjes. Casestudies uitvoeren helpen je om het ijs met klanten te breken. Je gaat met ze aan de slag, leert je expertise te ontwikkelen, krijgt visie op de methode die je hanteert.

Het belangrijkste: je verdient al meteen geld. Je kunt hoge prijzen vragen, omdat mensen het fijn vinden dat je ze 1-op-1 en persoonlijk helpt. Je kunt high-end programma’s aanbieden, zoals VIP-dagen, platina programma’s, 1-op-1 of in een groep.

En als dit allemaal heel goed loopt, en je hebt experstatus opgebouwd en een publiek verzameld, dan is de tijd gekomen om ook een online variant van je dienst te gaan aanbieden, waarmee je je bedrijf verder kunt opschalen en je inkomen kunt laten groeien.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.