7 Geheimen om super productief te zijn

“Laura, wat is jouw geheim om focus te houden? Er zijn zoveel dingen waar je je mee bezig kunt houden. Hoe kan ik zorgen dat ik gefocust en productief ben, zodat mijn bedrijf veel succesvoller kan zijn?”.

Het is één van de vragen die ik het meeste krijg. Voor veel zelfstandigen, die vanuit huis “drie hoog achter” in hun eentje werken, is het lastig om voortdurend productief en gefocust te zijn. Veel afleidende zaken eisen hun aandacht op.

Veel acties die je moet nemen voor je bedrijf, zijn ook eng… dus die schuif je liever voor je uit.

Als je te weinig actie neemt, heb je te weinig klanten en verdien je te weinig. Voor een succesvol bedrijf is een hoge productiviteit noodzakelijk. Alleen dat maakt dat je een consistent inkomen kunt opbouwen, een team kunt creëren, veel groter kunt gaan groeien.

Wat kun je eraan doen? Ik herken helemaal hoe moeilijk het kan zijn. Ook ik ben voortdurend afgeleid door alle leuke dingen. Ik zit graag als een zoutzak op de bank. Toch heb ik geleerd hoe ik het kan doen.

Hierbij mijn 7 tips die maken dat ik superproductief ben, vanuit mijn eigen huis een zeer succesvol bedrijf heb opgebouwd en ieder jaar fantastische bedrijfsresultaten behaal.

  1. Ik stel ieder jaar een inkomensdoel en heb precies helder hoe ik dit doel ga behalen. Ik weet welke lanceringen ik ga doen, hoeveel ze moeten opleveren en hoeveel klanten ik wil binnenhalen. Dat zorgt voor een heldere focus en houdt me scherp.
  2. Ik zorg voor externe deadlines. Externe deadlines zijn voor mij DE sleutel om productief te zijn. Eerst deed ik nooit veel, maar toen ik iedere maand een nieuwe groep begon, haalde ik alles uit mezelf om die groep te vullen. Externe deadlines zorgen ervoor, dat er mensen zijn, die zitten te wachten dat je iets af hebt. Dit kunnen data zijn dat een nieuwe groep begint, waar je je verplicht aan moet houden, of mensen die je online programma hebben gekocht vóór je het af hebt.
  3. Zorg voor voldoende vrije tijd. Je kunt niet altijd productief zijn, wissel het af met periodes dat je niet zoveel doet. Voor mij heeft gewerkt dat ik 1 week per maand vrij plan… dat is oplaadtijd.
  4. Uit de vele acties en afleidende activiteiten die je in een week kunt doen, kies ik uit wat we met het meeste oplevert om mijn doel te bereiken. Ik zorg – ook als ik het druk heb – dat ik in ieder geval die minimale actie doe. Voor sommigen is dit bellen of netwerken, voor mij is het het sturen van mijn nieuwsbrief, waardoor ik in 1 keer per week een groot publiek bereik. Wat is deze actie voor jou?
  5. Als ik telkens acties voor me uitschuif, zoek ik minutieus uit wat me dwarszit. Ik heb gemerkt dat als ik telkens dingen niet doe, er iets achter zit. Ik ben dan bang of bezorgd. Ik onderzoek wat er aan de hand is en neem mijn zorgen weg. En dan komt de drive om actie te nemen weer vanzelf terug.
  6. Ik heb een coach die mij accountabel houdt. Dit heeft een ongelooflijk effect. Ik heb geen baas, wel een coach aan wie ik rapporteer wat mijn resultaten zijn. Zij houdt mij scherp, zij stretcht mij. Ik blijf altijd gericht op resultaten, want ik weet dat zij er naar zal vragen.
  7. Ik neem deel aan een groep van andere ambitieuze ondernemers. Wat een groep doet voor je productiviteit, is ongelooflijk. Er ontstaat een verschijnsel dat „peer pressure” heet. Mensen willen net graag voor elkaar onder doen. Ze halen het beste uit zichzelf. Ze zijn productiever dan ooit tevoren.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”