Er zijn weinig zaken die een mens zo op de proef kunnen stellen als een verkoopgesprek.
Ik heb talentvolle, zelfverzekerde, succesvolle mensen meegemaakt die als de dood waren om hun aanbod te verkopen.
Ze namen opdrachten aan die ze eigenlijk niet wilden, of gingen werken via interim-bureaus, in plaats van zelf proactief hun aanbod aan klanten te verkopen. Sommigen gingen liever weer in loondienst… ze moesten hun dromen opgeven.
Waarom is verkopen zo moeilijk eigenlijk?
- Bij verkopen staat – letterlijk – je overleven op het spel. Je inkomen hangt af van de “ja” van de klant.
- Niet alleen je inkomen hangt af van de “ja” van de klant, ook je eigenwaarde, je vervulling, je plannen, je dromen, je ambities.
Je hebt ZOVEEL te verliezen in zo’n gesprek. En dat maakt het zwaar.
Maar hoe zou het zijn als je het niet moeilijk vond? Als je het met groot gemak zou doen?
Dat zou een wereld van verschil maken voor je bedrijf.
Ondernemers die goed kunnen verkopen, hebben de meeste macht, het meeste geld, het meeste zelfvertrouwen. Dat is omdat kunnen verkopen zo belangrijk is.
Een bekende uitspraak is: niets beweegt zonder dat je het verkoopt. Letterlijk alles hangt af van het moment van verkoop. Alles kan gebeuren, al je ambities en dromen komen tot realisatie, als je je goed weet te verkopen.
Als je met groot gemak verkoopt, kun je:
- Werken met de klanten die je echt wil
- Het werk doen precies zoals jij het wil
- Zoveel verdienen als je maar wil
- Samenwerken met de beste mensen
Wat is ervoor nodig om goed te kunnen verkopen? Er hangt zoveel van af. Het zijn niet alleen verkoopvaardigheden die nodig zijn.
Er zijn ook nodig: coachingsvaardigheden. Goed kunnen coachen is essentieel om klanten door hun bezwaren heen te loodsen. Je wilt dit op de allerbeste manier kunnen doen.
En daarnaast is nodig: persoonlijke groei. Een goede eigenwaarde en zelfvertrouwen om met groot gemak “nee’s” aan te kunnen (en daar alsnog een “ja” uit te kunnen halen, omdat je gewoon scherp en helder blijft).
Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.