Vaak vragen deelnemers in mijn acquisitiecursussen mij: “Laura, waar kan ik bedrijven vinden om voor te werken? Als ik meer bedrijven zou vinden, kan ik eindelijk meer verdienen”.
Voor veel zelfstandige dienstverleners (trainers, coaches, adviseurs) lijkt werken voor bedrijven of instellingen de enige manier om een goed inkomen te verdienen.
Zeker degenen die één-op-één – en vaak ook nog eenmalig – met particulieren of professionals met kleine budgetten werken, kost het veel moeite om rond te komen. Ze moeten iedere klant opnieuw ergens vandaan halen en kunnen nooit eens zeker zijn van continuïteit. Ze dromen ervan een aantal (grote) bedrijven als klant te hebben, om zo eindelijk financiële zekerheid te kunnen vinden.
Maar biedt het werken voor grote bedrijven echt garantie op financiële zekerheid? In veel gevallen natuurlijk niet. In grote bedrijven heb je vaak te maken met tijdrovende besluitvormingsprocessen. Je bent er afhankelijk van de hogere managers en hun duistere logica. Je kunt er zo gedumpt worden omdat jouw contactpersoon nu op een andere afdeling werkt. Werken voor grote bedrijven kan juist uitermate onzeker zijn.
Bovendien geldt, in ieder geval voor mij, maar misschien ook voor jou, dat ik juist zelfstandig ben geworden om uit grote bedrijven weg te zijn, vrij van politieke spelletjes, grauwe automatenkoffie en prikklokken. Ik vind mijn klanten veel liever onder degenen die zelf kunnen beschikken over hun budget, die aan niemand hoeven te vragen om bij mij iets te kopen.
De vraag is of dat mogelijk is. Kun je echt voldoende verdienen en continuïteit in je inkomen verwerven als je je klanten vindt onder loslopende individuen en professionals?
Ja, dat kan wel degelijk. De oplossing is om voor volume te kiezen: je te richten op grote groepen mensen tegelijk om je diensten aan te leveren. Zodat je nu één-op-VEEL werkt in plaats van één-op-één. Als je dat gaat doen, is de potentie juist vele malen groter om financiële zekerheid te krijgen EN je bedrijf recessieproof te maken.
Reken maar uit: als duizend mensen je allemaal 100 euro geven voor een dienst die je levert, verdien je dus 100.000 per jaar. Als je duizend mensen kunt vinden die je elk 1000 euro geven, zit je al op een miljoen. En zo verdien je meer dan je ooit kunt verdienen als je voor grote bedrijven zou werken.
Werken voor grote groepen klanten vergt wel een omslag. Om hier een lucratief bedrijf van te maken, is er bijvoorbeeld nodig:
1. Vind alternatieve manieren om waarde te creëren
Als je gaat kiezen voor volume, moet je manieren gaan bedenken om waarde te leveren zonder dat je er persoonlijk bij betrokken hoeft te zijn. Voor één-op-één met klanten werken heb je nu geen tijd meer. De afstand die je hebt ten opzichte van je klanten wordt dus groter, en dat kan wennen zijn. Desondanks kun je nog veel waarde voor ze hebben – vaak zelfs meer dan je had toen je nog één-op-één werkte.
2. Kies voor een winstgevend businessmodel
Naast het kiezen van alternatieve manieren om waarde te leveren, zul je ook een businessmodel moeten creëren om je inkomen mee te verdienen. Een goed businessmodel maakt mogelijk dat je je klanten op verschillende prijsniveaus kunt helpen en dat je meervoudige inkomensbronnen creëert, waaronder ook passief inkomen en telkens terugkerend inkomen (bijvoorbeeld door lidmaatschappen).
3. Maak je de nodige technologie eigen
Werken met grote groepen tegelijk kan alleen als je geautomatiseerde systemen gebruikt. Shopping carts (=winkelwagen)-programma’s, autoresponders en e-mailprogramma’s zijn onmisbaar om te communiceren met je klanten en betalingen te innen.
Daarnaast heb je om met grote groepen klanten te werken, natuurlijk marketingvaardigheden nodig. Het is niet niets allemaal, maar alles valt te leren. Velen gingen je al voor en je kunt een team vormen met anderen om je bij te staan.
Er is echter één ding waar het allemaal bij staat of valt en dat je nooit kunt uitbesteden. Om met grote groepen mensen te werken, is in de eerste plaats nodig dat je ideeën hebt waar je grote groepen mensen mee kunt inspireren.
De meeste coaches, trainers, adviseurs die ik spreek, hebben daar in geen geval gebrek aan. Mensen inspireren is wat ze nu al de hele dag doen. In een bedrijf dat op volume is gericht, kunnen nu veel meer mensen daarvan gaan profiteren en kunnen ze in ruil daarvoor een zeer goed en zeker inkomen verwerven.
Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.