Waarom ezines onverslaanbaar blijven als marketinginstrument

In de presentaties die ik in heel Nederland voor ondernemersnetwerken geef, komt het onderwerp “emailnieuwsbrieven” altijd aan de orde als een manier om klanten te krijgen. De reactie die ik steevast krijg, is: “Maar iedereen stuurt al een nieuwsbrief” of “Ik gooi ze altijd meteen weg als ik ze krijg” of “Wie leest die dingen nou…”

Is het inderdaad weggegooide moeite en tijd om een emailnieuwsbrief te maken? Nee, alleszins niet! Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

Het is niet te geloven wat mijn nieuwsbrief de afgelopen vier jaar voor me betekend heeft. Ik doe nooit aan koude acquisitie, hoef mensen niet achter de broek te zitten, besteed geen cent aan Adwords en houd het netwerken beperkt tot de allerleukste bijeenkomsten waar de allerleukste mensen komen.

Ik hoef nooit vervelende of enge dingen te doen, want alles komt vanzelf op me af. Dagelijks krijg ik telefoontjes of mails van potentiële klanten, word ik benaderd door journalisten en krijg ik uitnodigingen uit het hele land om presentaties over marketing en acquisitie te geven.

Ik heb meer dan genoeg werk en kan kiezen voor wie ik wil werken. En dat geldt niet alleen voor mij, maar voor veel van mijn klanten die een nieuwsbrief zijn gestart. Dit is wat coach Marjan T., mij laatst schreef, die een hele leuke nieuwsbrief heeft…

Mijn nieuwsbrief van gisteren (conform jouw theorie) leverde me een paar enthousiaste bedankjes op van abonnees ivm de herkenning van het thema van de nieuwsbrief, één nieuwe klant om te coachen, een aanvraag voor mijn workshop en twee netwerkgesprekken met collega’s en dat allemaal op dezelfde dag van het versturen van de nieuwsbrief!”

Hoe komt het dat nieuwsbrieven zo goed werken? Hier zijn verschillende redenen voor.

Email heeft gewoon impact. Hij komt in de mailbox van je lezers en als je het slim aanpakt, openen ze hem. Zo gauw ze hem openen, ben je weer onder de aandacht en denken je klanten aan jou. Je komt voorop te liggen in hun hoofd, en ze denken aan jou als ze je nodig hebben. Dat blijkt iedere keer weer, proefondervindelijk.

Om klant te worden, zullen je prospects verschillende keren van je moeten horen! Wat is echter de praktijk? Voor zelfstandigen geldt:

48% geeft op na het eerste contact
25 % geeft op na het tweede contact
12% geeft op na het derde contact
5% geeft op na het vierde contact

Dat betekent dat 9 van de 10 mensen nooit meer dan 4 keer opgevolgd worden.
En dat terwijl er gemiddeld 7 contactmomenten nodig zijn om een koop af te sluiten!

Groot voordeel van ezines is dat je jezelf heel veel tijd en energie bespaart. De ezine maakt mogelijk om met grote groepen mensen contact te onderhouden waar je normaal gesproken geen tijd voor zou hebben als je iedereen 1 op 1 moest opvolgen. Zo kun je een waarlijke overvloed in je klantenkring bereiken en mensen uit heel Nederland vinden.

Het belangrijkste is misschien nog wel dat je veel meer plezier kunt hebben in je bedrijf. Wat is het allervervelendste bij acquisitie? Juist ja, koud bellen, mensen achterna zitten die niets meer van zich laten horen. Het gevoel een lastige vlieg te zijn. Met een ezine heb je dit het gevoel nooit, omdat je gericht bent op GEVEN.

Natuurlijk maakt het wel uit HOE je het doet. Kennis van zaken maakt het verschil. Er zijn inderdaad veel nieuwsbrieven die je gewoon helemaal niet wil hebben.

De belangrijkste succesfactoren voor een ezine zijn:
1. Niet naar iedereen mailen – dat heet spammen – maar naar alleen naar mensen die je er toestemming voor geven.
2. Maak je nieuwsbrief zo persoonlijk mogelijk.
3. Geef waardevolle inhoud die relevant is voor je doelgroep.

En dan zijn er nog de vele details om mee rekening te houden. De oproep tot actie. De frequentie, dag van de week, alles maakt uit.

Verdiep je erin wat je het beste kunt doen – denk niet dat je deze kennis van “nature” hebt of dat je het na kunt doen van anderen. Ezine marketing is een vak op zichzelf. Zo gebruik je de mogelijkheden optimaal, bespaar je jezelf teleurstelling en heb je er het meeste plezier van.

Je reactie op dit artikel is van harte welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

12 antwoorden op “Waarom ezines onverslaanbaar blijven als marketinginstrument”

  1. Hoi laura,
    Ik herken me in de bezwaren; ik dacht dat vorig jaar ook. Inmiddels heb ik een nieuwsbrief uitgebracht en inderdaad: veel positieve reacties en contact met (potentiele) klanten en netwerkcontacten.
    Ik denk dat de belangrijkste tip is: geef een nieuwsbrief inhoud: daar hebben je klanten wat aan. Ik merk ook dat mensen de nieusbrief doorsturen aan anderen en dat is ook leuk.
    Kortom je had gelijk vorig jaar.
    Met vriendelijke groet
    Lia Donkers

  2. beste Bartjan,
    Goede vraag die je stelt.
    Als er geen vraag is naar je dienst, dan heeft je dienst geen bestaansrecht en kun je er beter mee stoppen. Zo simpel is het gewoon.
    Daar kan geen marketing tegenop, ook al besteed je er tonnen aan.
    Waarom zou je iets doen waar niemand behoefte aan heeft?
    Dat intrigeert me wel.
    Hoor het graag.
    groetjes,
    Laura

  3. Als ik het verhaal zo lees is mijn conclusie Ja nieuwsbrieven werken, maar hebben we het hier niet over producten en diensten waar vanuit de markt vraag naar is? en je je met je nieuwsbrief dus op de voorgrond plaatst?
    Ik verkoop een product (Rijsimulatoren)waarvoor vanuit de markt geen/nauwelijks vraag is
    wat is dan de beste tactiek om je product in de belangstelling te plaatsen?
    Nieuwsbrieven heb ik al eens verstuurd maar ik heb daarop geen enkele reactie mogen ontvangen.
    Heb inmiddels al heel wat marketing goeroes gesproken maar nog steeds geen heldere oplossing.
    Een product of dienst waar vanuit de markt vraag naar is is met goede marketing relatief makkelijk te berijken, maar die vlieger gaat voor mij helaas niet op.
    Wie kan mij hier een goede tip geven voor dit probleem?
    Ik hoor het graag

  4. OK, dat is een ander verhaal: JIJ bent overtuigd van de waarde van je product en hebt er alle bewijzen van, alleen de KLANT is nog niet overtuigd. Die ervaart een veel te groot risico. Dan heb je een marketingvraagstuk!
    Marketing is eigenlijk niets anders dan dingen doen om risico’s te reduceren in de perceptie van de klant.
    Het komt neer op voorlichting geven, met bewijzen, cijfers en statistieken komen, testimonials van tevreden klanten doorgeven, vrijblijvend kunnen proeven aan je oplossing, alles doen met als doel: dat het risico aanvaardbaar is.
    En dan heb je nog factoren als social proof (kuddegedrag) en domweg tijd en geduld.
    Aan jou als ondernemer de taak om in te schatten en aan te voelen of het wel allemaal de moeite waard is.
    Want marketing kan niet alle problemen oplossen. Wat je zelf al zegt, je zit in een conservatieve wereld. Jouw oplossing vergt wellicht een te grote verandering voor hun hele manier van werken waar ze tegenop zien.
    Maar ook daar kun je in je marketing iets mee. Haal de bezwaren, ook de onzichtbare, emotionele, boven tafel. Laat iemand het verhaal vertellen dat hij die bezwaren met succes overwonnen heeft en nu alleen maar blij is met de verandering.
    Veel succes,
    Laura

  5. Hoi Laura,
    Bedankt voor je snelle reactie.
    Ja je zult je vast afvragen waarom ik iets verkoop waar nauwelijks vraag naar is, maar dit komt omdat ik 100% zeker weet dat een rijschool die hem goed inzet er veel meer winst mee zal behalen dan hij ooit met een auto op de weg kan verdienen.
    Om je een idee te geven, de gemiddelde rijschoolhouder in NL verdient nog geen €2.50 per uur aan zijn personeel
    Probleem, de meeste rijschoolhouders zijn geen ondernemers en hebben er ondanks alle bewijzen die er zijn nog steeds te weinig vertrouwen in, wat de boer niet kent lust i niet mentaliteit.
    Ik heb wat info over mijn product in de bijlage geplaatst.
    Onlangs hebben we nog een onderzoek afgerond, uitgevoerd door de TU Delft in samenwerking met het CBR
    Hier kwam weer keihard naar voren dat die leerlingen die op de simulator hadden gelest hogere slagings percentages hadden, veilige en zuiniger reden dan die leerlingen die alleen in de auto hadden gelest.
    Per jaar nemen er zoon 10.000 leerlingen plaast op onze simulator, dit maakt ons in zekere zin de grootste rijopleider van NL.
    Maar ondanks deze geweldige prestatie neemt de verkoop niet voldoende toe ??
    Ik heb begin vorig jaar nog een simulator verkocht aan een verkeersschool in Venray (Nottelman) deze rijschool heeft in 6 maanden €20.000 omzet gedraaid met de simulator, dit komt er op neer dat hij hem in 1 jaar kan afschrijven en de jaren daarop met een simulator net zoveel verdient als met 5 auto’s op de weg.
    Maar ik zal het hier bij laten zoals je wel zult merken ben ik overtuigd…..
    Kijk ook eens op http://www.drivemasters.nl hier staan alle rijscholen in NL die nu met ons product werken.

  6. Beste Laura,
    Een goed en leuk onderwerp Ezines!
    Het klopt dat het een goed marketinginstrument is dat resultaat oplevert. Eenvoudiger en goedkoper je (toekomstige)klanten benaderen kan bijna niet. Als communicatie adviseur kan ik dat geheel bevestigen. Maar er zijn echter wel aandachtspunten. Een goede email nieuwsbrief heeft ook een echte inhoudsopgave. Een goede redactieformule en natuurlijk een aantrekkelijke en prikkelende uitstraling. Onderwerpen moeten kort en krachtig weergegeven worden. Binnen een stijlvol ontwerp, passend binnen de huisstijl van het bedrijf.
    Daarnaast moeten de reacties meetbaar zijn. Je wil natuurlijk weten wie wat heeft gelezen en waarom. Plus een verwijzing naar de relevante website(s).
    Een eenvoudige, lange kolom tekst nodigt niet uit! Beeld en actie elementen zijn een noodzakelijke toevoeging bij een goede resultaat gerichte nieuwsbrief.
    Als geen ander weet ik dat het bijhouden van een emailing een zware taak is. Veel organisaties doen 2 of 3 keer een uitgave en stoppen dan weer. Simpelweg omdat er niemand is die het oppakt. Resultaat? NOT!
    Mocht je eens willen praten over hoe een emailing aantrekkelijk kan zijn om te lezen en een meetbaar effect kan hebben op je marketing strategie hoor ik dat graag.
    Met vriendelijke groet,
    Rene Beijer

  7. Beste Laura,
    Ook ik heb de nieuwsbrief ingezet als marketinginstrument (bedankt Laura!). En ik mag wel zeggen met veel enthousiasme. Echt ideaal als je van schrijven houdt. Een lay out die aansluit op je huisstijl roept herkenbaarheid op bij de lezer en leest prettiger.
    Inhoud met praktische informatie voor de lezer kan ervoor zorgen dat je ‘slapende’ klanten weer wakker kunt schudden. Ik kreeg na mijn eerste nieuwsbrief een leuk bericht van zo’n slapende klant. Hij had ‘toevallig’ weer een opdracht voor ons. Oftewel, het kan direct voor je werken.
    Gezien mijn ervaring op het gebied van creativiteit/ontwerp sta ik er altijd open voor om bedrijven te adviseren hoe ze een goede lay out van hun nieuwsbrief kunnen maken.
    Vriendelijke groet,
    Yvon le Beyeuc

  8. hoi Natascha,
    Ik bedoel daarmee dat je potentiele klanten verschillende keren aan je aanbod herinnerd moeten worden, voordat ze daadwerkelijk klant worden. Het komt maar zelden voor, (we spreken hier over diensten, zoals coaching, training, advisering etc. etc.) dat iemand meteen klant wordt zodra je het eerste contact hebt gelegd. Er is dan nog vaak geen bewustzijn dat men jou nodig heeft of er is nog te weinig vertrouwen dat jij de aangewezen persoon bent. Zodra iemand vaker van je hoort, groeit het vertrouwen in jou. Op een bepaald moment ontstaat de expliciete behoefte naar jouw dienst en jij bent de aangewezen persoon om voor te kiezen, omdat je voortdurend van je hebt laten horen.
    Wat is echter de praktijk? Dat aanbieders van diensten vrij snel na het eerste contact al opgeven en nooit meer van zich laten horen. Zo reduceer je je kansen op een koop enorm.
    Is het zo duidelijk? Laat maar horen als je nog vragen hebt.
    Laura

  9. Beste René,
    Ik wil graag met je praten maar ik ben het met ongeveer alles wat je schrijft in je reactie oneens. En met een paar dingen ook eens. Een overzicht.
    —Maar er zijn echter wel aandachtspunten. Een goede email nieuwsbrief heeft ook een echte inhoudsopgave.
    Dat hangt er vanaf. Het kan handig zijn als je verschillende onderwerpen hebt maar als je 1 artikel schrijft is een inhoudsopgave niet per se nodig.
    —Een goede redactieformule en natuurlijk een aantrekkelijke en prikkelende uitstraling.
    Natuurlijk moet een nieuwsbrief goed leesbaar zijn en een heldere layout hebben maar het design maakt niet het succes van je nieuwsbrief uit.
    —Onderwerpen moeten kort en krachtig weergegeven worden.
    Dat alles kort moet op Internet is één van die hardnekkige mythes die gewoon niet klopt. Waarom niet? Om te overtuigen heb je woorden nodig, genoeg woorden om je argumenten overtuigend over te dragen. Als je te kort wilt zijn, gaat je overtuigende kracht tekort schieten. Als je bovendien goed schrijft, sleep je de lezer mee. Die wil gewoon tot het einde doorlezen omdat hij/zij geboeid is door de tekst. Een goede redactieformule, plus goed schrijven, zijn dus belangrijker dan een “prikkelende uitstraling” al mag dat natuurlijk wel.
    — Binnen een stijlvol ontwerp, passend binnen de huisstijl van het bedrijf.
    Ik ken vele heel succesvolle (Amerikaanse) nieuwsbrieven die gewoon in plain text staan en wel 50.000 tot 100.00 lezers hebben. Mijn eigen nieuwsbrief met 3500 lezers is ook zeer succesvol met zijn simpele layout, al zeg ik het zelf, want ik zit tot over mijn oren in het werk.
    —Daarnaast moeten de reacties meetbaar zijn. Je wil natuurlijk weten wie wat heeft gelezen en waarom. Plus een verwijzing naar de relevante website(s).
    OK, mee eens.
    Een eenvoudige, lange kolom tekst nodigt niet uit!
    — Je bedoelt mijn nieuwsbrief! Maar je hebt hem wel gelezen toch? Anders zou je hier niet reageren. Dat neemt niet weg dat ik nu ook een goed ontwerp wil, daar ben ik mee bezig en dat gaat binnenkort gebeuren.
    — Beeld en actie elementen zijn een noodzakelijke toevoeging bij een goede resultaat gerichte nieuwsbrief.
    Beeld is niet per se nodig om resultaten te krijgen, dat merk ik iedere dag weer uit eigen praktijk. Wat je met actie elementen bedoelt, weet ik niet, maar als je oproep tot actie bedoelt, ben ik het met je eens.
    —Als geen ander weet ik dat het bijhouden van een emailing een zware taak is. Veel organisaties doen 2 of 3 keer een uitgave en stoppen dan weer. Simpelweg omdat er niemand is die het oppakt. Resultaat? NOT!
    Echt suf hoor! Alsof koud gaan bellen of eindeloos netwerken niet een zware taak is…
    —Mocht je eens willen praten over hoe een emailing aantrekkelijk kan zijn om te lezen en een meetbaar effect kan hebben op je marketing strategie hoor ik dat graag.
    Dat wil ik wel maar ik zou wel willen weten of je zelf een nieuwsbrief hebt en of je gepubliceerd hebt over het onderwerp. Ik kan daarvan niets vinden op je website. Hoe kan ik jouw expertstatus dan afmeten?
    Hoor graag je reactie!

  10. Hoi Laura,
    Ik had even een inhoudelijke vraag. Wat bedoel je met deze alinea? Die begrijp ik niet:
    ” Om klant te worden, zullen je prospects verschillende keren van je moeten horen! Wat is echter de praktijk? Voor zelfstandigen geldt:
    48% geeft op na het eerste contact
    25 % geeft op na het tweede contact
    12% geeft op na het derde contact
    5% geeft op na het vierde contact
    Dat betekent dat 9 van de 10 mensen nooit meer dan 4 keer opgevolgd worden.
    En dat terwijl er gemiddeld 7 contactmomenten nodig zijn om een koop af te sluiten! ”
    groet,
    Natascha Zoutewelle

  11. Ha die Laura,
    Bedankt voor je eerlijke en directe reactie!
    Als eerste: een nieuwsbrief van 1 artikel is geen nieuwsbrief. Ik bedoel te zeggen, heeft een echte redactieformule (inhoudelijk) nodig.
    Als tweede: het design bepaald niet het succes. Klopt. Maar draagt wel een flinke steen bij aan het succes!
    Als derde: ik zou er voor kiezen korte teksten in de nieuwsbrieven te plaatsen en doorlinken naar de website met het hele ‘verhaal’. Ziet men die ook weer eens op het scherm…
    Als vierde: Amerika is anders volgens mij. Maar dat kan jij wellicht beter beoordelen. Ben blij voor je dat je veel werk binnen haalt via de nieuwsbrief!
    Zoals gezegd het is een geweldig medium!
    Als vijfde: Een goed ontwerp voor je eigen nieuwsbrief? Je kan me altijd bellen! 🙂
    T. 0206914010
    Als zesde: klopt! Oproepen tot actie. En ook uitnodigen voor een ontmoeting/kennismaking.
    —Echt suf hoor! Alsof koud gaan bellen of eindeloos netwerken niet een zware taak is—
    Begrijp niet wat je hiermee bedoeld. Ik bedoel dat je niet kan stoppen na een paar uitgaven. Door gaan met de ingezette formule geeft succes niet adhoc iets ondernemen.
    Als laatste: onze nieuwsbrief is in progressk. Als marketing bureau lopen we op versleten schoenen. Snap je. Klanten gaan voor. Is niet goed maar wel de praktijk. Ik verwacht de eerste uitgave eind mei te mailen. Kan ik je op de lijst zetten? 🙂
    Ben erg benieuwd wat je daarvan gaat vinden.
    Kan je kritieken erg waarderen!
    Wellicht kunnen we daarna eens een persoonlijk gesprek hebben over dit onderwerp.
    Graag je reactie.
    Groet, Rene

  12. ik ben blij dat ik je site heb gevonden.je bent lekker duidelijk en hebt een schat aan ervaringen heerlijk ik ben al zo lang op zoek geweest naar een dergelijke site.want dit is voor mij het grootste belang klanten krijgen en behouden.enthousiast wordt ik ervan.josje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.