Zo maak je de opbouw van nieuwe inkomensbronnen supersimpel…

Om als coach, trainer of adviseur een lucratief bedrijf op te zetten, is het opzetten van meervoudige inkomensbronnen hard nodig. In plaats van 1-op-1 te werken met je klanten, waarbij je kennis verstopt blijft in de relatie met je klant, maak je er nu een uniek aanbod van producten en diensten van, in verschillende formats, serviceniveaus en leerstijlen. Zo kun je een veelvoud verdienen van wat je nu verdient, krijg je expertstatus en aantrekkingskracht op klanten uit het hele land.

Maar waar moet je beginnen? Waarschijnlijk heb je veel kennis over je vak en doe je verschillende dingen met je klanten. Je bent vast creatief en vele ideeën gaan door je heen. Waar moet je voor kiezen, waar moet je beginnen? Voor je het weet, verzand je, en komt er niets uit je vingers.

Bij mijn klanten zie ik vaak deze worsteling. Het risico is ook dat er geen lijn zit in je productenaanbod. Dat je klanten verward raken door te veel mogelijkheden. Of dat je “losse flodders” maakt waarbij de klant niet weet wat de volgende stap bij jou moet zijn.

Wat er nodig is, is een criterium, een leidend principe om te bepalen welke producten en diensten je maakt, en in welke volgorde je dit doet. Wat heel erg kan helpen is om een “systeem” te maken van je dienst. Daarvoor is nodig om je “unieke bouwstenen” te gaan bepalen. Wat zijn bouwstenen precies en hoe kunnen ze je helpen om je informatiebedrijf te stroomlijnen?

Je bouwstenen zijn jouw unieke visie op hoe je de klant het beste kan helpen. Iedere bouwsteen is een concept, een visie op wat de klant nodig heeft om het beste geholpen te worden. Als je eenmaal je bouwstenen weet, wordt alles supersimpel, zowel voor jezelf als voor je klant. Dit is destijds voor mij een enorme eyeopener geweest!

Bouwstenen maak je in vier stappen:

1. bepaal eerst wat het eindresultaat is dat je met je dienst beoogt (bijvoorbeeld: blijvend 10 – 25 kilo afvallen, een goede relatie krijgen, kostenbesparing op het logistieke proces)

2. bepaal nu wat de klant moet weten of kunnen om dit resultaat te bereiken. Dit is jouw unieke visie. Ieder concept is een bouwsteen.

3. bepaal nu wat de eerste stap is die de klant moet zetten om het gewenste resultaat te bereiken. Als je deze eerste stap weet, bedenk dan de volgende stap, enzovoort.

4. bepaal het aantal bouwstenen om het gewenste resultaat te bereiken (niet te veel, om het simpel en overzichtelijk te houden: 3, 5 of 7 stappen zijn een goed aantal)

Als je je bouwstenen weet, ontwikkel dan producten en diensten op basis hiervan (een dienst kan alle stappen omvatten, of juist 1 van de stappen). Een oneindige creativiteit is mogelijk, maar het is wel allemaal heel gestroomlijnd en helder voor de klant (en supersimpel voor jou).

Laat ik om het toe te lichten een voorbeeld geven van mijn eigen bedrijf. Het doel van mijn bedrijf is om coaches, trainers en adviseurs te leren hoe ze een succesvol bedrijf kunnen creëren met een omzet van minimaal een ton (per jaar, maand of dag). Welke stappen moet een coach, trainer en adviseur zetten om inderdaad een ton te verdienen? Dit zijn mijn bouwstenen:

1. kies een lucratieve niche die bij je past
2. creëer je eigen meervoudige inkomensbronnen
3. leer hoe je je aanbod succesvol op de markt brengt en aan klanten verkoopt
4. ontwikkel de mindset om rijkdom te verwerven en goede prijzen te vragen voor je dienst
5. verwerf een autoriteitspositie in je vakgebied

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.