Maak je marketing persoonlijk

Hoe zorg je dat je klanten voor JOU kiezen – en niet voor je “concurrenten”? Zich abonneren op je emailnieuwsbrief? Zich aanmelden voor je trainingen of workshops? Een van de grote geheimen is, om je marketing zo persoonlijk mogelijk te maken.

Het belang van het persoonlijke heb ik jaren geleden zelf ervaren toen ik als eenpitter een workshop organiseerde samen met een gevestigd adviesbureau. Dat adviesbureau stuurde een uitnodiging naar de 700 mensen op hun mailinglijst en daar kwamen 3 reacties op. Zelf mailde ik mijn uitnodiging naar 75 mensen en er kwamen 20 aanmeldingen uit voort! Het verschil zat hem erin dat ik ieder mailtje persoonlijk had gemaakt.

In ieder mailtje noemde ik de geadresseerde bij de naam en maakte ik een kleine verwijzing naar het contact dat we hadden. Het was wat werk, maar het leverde wat op.

Waarom werkt dit persoonlijke van marketing? Omdat mensen het liefste zaken doen met ECHTE MENSEN. Met degenen die ze kennen, vertrouwen en leuk vinden. Als je je marketing persoonlijk maakt, krijgen je potentiële klanten een band met je, en dat geeft veel meer kans dat ze echt klant van je worden.

Wat is echter de realiteit? Veel marketing is hoogst onpersoonlijk. Dagelijks krijg ik nieuwsbrieven van mensen die niet eens hun eigen naam eronder zetten. Uit niets blijkt hun persoonlijke betrokkenheid met wat ze aanbieden.

Je marketing persoonlijk maken, is dus het credo. Wat kun je precies doen? Waar het allemaal op neerkomt, is JEZELF als persoon in al je marketing te laten zien. Een paar ideeën.

– Schrijf en spreek op een informele manier, spreek de lezer rechtstreeks aan, vermijd gladde marketingtaal of juist wetenschappelijk jargon.

– Zet foto’s van jezelf op je website, weblog en/of emailnieuwsbrief.

– Doe in je ezine, presentaties, Twitter en/of Facebook aan “zelfopenbaring”. Vertel iets over je persoonlijke leven. Stel je kwetsbaar op. Ik heb gemerkt, dat hoe persoonlijker en transparanter ik ben, hoe meer respons ik krijg van mijn lezers.

– Neem stelling! We willen weten waar je staat, wat je visie is. Begin bijvoorbeeld een weblog waar je alle ruimte hebt om je eigen mening te geven over het vakgebied waarop je werkzaam bent.

– Vertel je eigen verhaal waarom je je bedrijf bent begonnen. Dit is misschien wel de allerbeste manier om je eigen persoonlijkheid in je marketing tot uitdrukking te laten komen.

Door te vertellen wat jouw persoonlijke beweegreden is geweest om je bedrijf te beginnen, waarom je het nodig vond om dat te doen, en dat verhaal voortdurend weer te vertellen, in je nieuwsbrief, bij presentaties, op je website of je weblog, ben je heel overtuigend in je marketing. Mensen kunnen zich met je motieven identificeren en begrijpen direct de waarde die je hebt.

Ze hebben meer vertrouwen in je dienst omdat ze weten dat je er persoonlijk bij betrokken bent. En omdat ze het verhaal achter je bedrijf weten, spreek je recht tot hun hart en blijven ze langer aan je denken.

Dit is wat persoonlijkheid voor een bedrijf kan doen.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.