Een niche: wat is dat eigenlijk?

Ieder zichzelf respecterende marketingdeskundige weet dat je om echt succes te hebben als bedrijf, je een niche moet kiezen. Maar wat is een niche eigenlijk en hoe vind je hem?

Veel mensen denken dat een niche “een gat in de markt is”. Het zou een hoekje zijn dat nog door niemand is ingevuld. Ze denken dat ze om hun niche te vinden, op zoek moeten naar dit gat. Maar wat betekent het woord niche werkelijk?

Het woord niche heeft verschillende betekenissen. De bekende betekenis is die van “nis”: een holte in de muur. Maar het begrip niche dat in de marketing wordt gebruikt, heeft niet daar mee te maken. Het woord is afkomstig uit de biologie waar het afgeleid is van het Franse “se nicher”, dat “zich nestelen” betekent. betekent. Een niche betekent daar “het geheel van omgevingsfactoren die van belang zijn voor handhaving van een planten- of diersoort” (Van Dale).

Een niche is dus een plaats waar een dier of plant in het ecosysteem het meest tot zijn recht komt, omdat er de natuurlijke voordelen aanwezig zijn om te kunnen overleven. De juiste voedingsstoffen zijn er in overvloed en gemakkelijk bereikbaar.

En dat is precies wat een goedgekozen niche ook voor een ondernemer betekent. Het is een plek waar de ondernemer op een gemakkelijke manier tot voorspoed kan komen en zich gevoed voelt door de mogelijkheden die er zijn, waardoor hij in de competitie een voorsprong kan bereiken.

Essentieel voor goede niche

In tegenstelling tot de betekenis van “gat in de markt” geeft de betekenis van “voedzaam nest” dus veel meer richting aan waar je je niche kunt vinden. Hij geeft aan wat essentieel is voor een goeie niche:

  • je spreek de taal en hebt affiniteit met de mensen met wie je werkt – omdat je zelf deel uit maakt of hebt gemaakt van deze groep mensen
  • je kunt deze mensen op een makkelijke manier benaderen om je diensten onder de aandacht te brengen
  • je werkt met de mensen die je waarderen en vertrouwen – en dat is wederzijds
  • je kunt er al je talenten en vaardigheden gebruiken die je in huis hebt
  • je kunt je werk met een levensstijl combineren die bij je past en waarin je floreert

Daarmee wordt ook iets duidelijk over waar je het moet zoeken als je aan de zoektocht naar jouw eigen niche begint.

Wat het duidelijk maakt is dat een niche heel dichtbij kan zijn. Het zijn de mensen waar je al een band mee hebt. Mensen die jouw talenten op prijs stellen en die je het meeste nodig hebben.

Denk eens hierover na en ga na wie je het meest gewaardeerd heeft en wat je toen deed. Misschien valt er iets van te maken waar je in je marketing iets mee kunt.

En wat zijn jouw ervaringen hiermee? Je reactie op dit artikel is welkom!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST GELEZEN ARTIKELEN

DOWNLOAD GRATIS HET BOEK 'HET GEHEIM VAN €100.000 PER JAAR'

Glashelder stappenplan met veel praktische tips om meteen aan de slag te gaan

ontvang direct toegang tot het ebook