Een niche: wat is dat eigenlijk?

Ieder zichzelf respecterende marketingdeskundige weet dat je om echt succes te hebben als bedrijf, je een niche moet kiezen. Maar wat is een niche eigenlijk en hoe vind je hem?

Veel mensen denken dat een niche “een gat in de markt is”. Het zou een hoekje zijn dat nog door niemand is ingevuld. Ze denken dat ze om hun niche te vinden, op zoek moeten naar dit gat. Maar wat betekent het woord niche werkelijk?

Het woord niche heeft verschillende betekenissen. De bekende betekenis is die van “nis”: een holte in de muur. Maar het begrip niche dat in de marketing wordt gebruikt, heeft niet daar mee te maken. Het woord is afkomstig uit de biologie waar het afgeleid is van het Franse “se nicher”, dat “zich nestelen” betekent. betekent. Een niche betekent daar “het geheel van omgevingsfactoren die van belang zijn voor handhaving van een planten- of diersoort” (Van Dale).

Een niche is dus een plaats waar een dier of plant in het ecosysteem het meest tot zijn recht komt, omdat er de natuurlijke voordelen aanwezig zijn om te kunnen overleven. De juiste voedingsstoffen zijn er in overvloed en gemakkelijk bereikbaar.

En dat is precies wat een goedgekozen niche ook voor een ondernemer betekent. Het is een plek waar de ondernemer op een gemakkelijke manier tot voorspoed kan komen en zich gevoed voelt door de mogelijkheden die er zijn, waardoor hij in de competitie een voorsprong kan bereiken.

Essentieel voor goede niche

In tegenstelling tot de betekenis van “gat in de markt” geeft de betekenis van “voedzaam nest” dus veel meer richting aan waar je je niche kunt vinden. Hij geeft aan wat essentieel is voor een goeie niche:

  • je spreek de taal en hebt affiniteit met de mensen met wie je werkt – omdat je zelf deel uit maakt of hebt gemaakt van deze groep mensen
  • je kunt deze mensen op een makkelijke manier benaderen om je diensten onder de aandacht te brengen
  • je werkt met de mensen die je waarderen en vertrouwen – en dat is wederzijds
  • je kunt er al je talenten en vaardigheden gebruiken die je in huis hebt
  • je kunt je werk met een levensstijl combineren die bij je past en waarin je floreert

Daarmee wordt ook iets duidelijk over waar je het moet zoeken als je aan de zoektocht naar jouw eigen niche begint.

Wat het duidelijk maakt is dat een niche heel dichtbij kan zijn. Het zijn de mensen waar je al een band mee hebt. Mensen die jouw talenten op prijs stellen en die je het meeste nodig hebben.

Denk eens hierover na en ga na wie je het meest gewaardeerd heeft en wat je toen deed. Misschien valt er iets van te maken waar je in je marketing iets mee kunt.

En wat zijn jouw ervaringen hiermee? Je reactie op dit artikel is welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”