6 manieren om lage prijzen te krijgen voor je werk

Iedere keer verschijnen er berichten dat de tarieven van zzp-ers weer omlaag zijn gegaan. Veel coaches/ trainers/ adviseurs verdienen veel te weinig. Ondanks hun inspanning en vele uren werk lukt het ze niet om een heel goed inkomen te verwerven.

Wat is het perspectief voor jou als de tarieven steeds verder naar omlaag gaan?

Het kan allemaal ook heel anders. Veel van mijn klanten zien hun inkomen juist stijgen, geheel tegen de trend in. Wat doen zij niet dat anderen wel doen?

Hier 6 manieren om lage prijzen te krijgen (en wat je eraan kunt doen…)

1. Te veel kijken naar hoe anderen hun diensten prijzen

Veel zelfstandigen bepalen hun prijs op basis van wat anderen doen. Als je dit doet, zit je gauw te laag met je prijs, want de meeste mensen vragen te lage prijzen, waardoor er een collectieve onderbetaling bestaat. Zo houd je elkaar allemaal klein!

Beter is om te kijken naar de mensen die hoge prijzen vragen, en je daaraan te meten en deze als rolmodel te kiezen.

2. Een uur- of dagtarief rekenen

Hiermee houd je je inkomen laag!

Als je per uur of dag je diensten aanbiedt, gaan mensen je uurtarief makkelijk vergelijken met een ander. Je bent dan gedwongen om niet te hoog gaan zitten met je prijs, waardoor je niet zoveel verdient als zou kunnen.

Als je dit doet, creëer je bovendien geen “leverage”, waardoor je nooit meer kunt verdienen dan het aantal uren dat je werkt – en daar zit nu eenmaal een grens aan.

3. Je hebt geen producten

Dat wil zeggen dat je geen kant- en klaar aanbod hebt, op verschillende prijs- en serviceniveaus.

Als je geen producten hebt, blijft je inkomen laag. Als je ze wel hebt, kan je inkomen veel hoger worden, omdat de klant niet meer je tijd koopt, maar de waarde die je biedt. Klanten van mij verdienen tot wel 5000 euro per dag gewoon omdat ze hun aanbod in een product hebben verpakt.

4. Veel te veel tijd stoppen in een klant

Iedereen die vele uren maakt voor een klant, is een dief van zijn eigen portemonnee. De tarieven zijn over het algemeen laag. Je geeft dus je tijd weg tegen een veel te laag tarief. Die is dan op en je kan hem niet gebruiken voor het verwerven van veel lucratievere inkomensbronnen.

5. Kortingen geven, omdat de klant de prijs te hoog vindt

Dit scheelt je heel veel inkomsten.

Veel beter is: de vaardigheden leren om de klant uit te dagen tot het betalen van een hoge prijs.

6. Verzuimen je prijzen periodiek te verhogen

Veel zelfstandigen verhogen hun prijzen niet, uit angst klanten te verliezen. Maar dat hoeft niet per se. Vaak krijgen mensen juist MEER klanten als ze hun prijzen verhogen, omdat ze meer geloofwaardigheid krijgen. En natuurlijk kan het gebeuren, dat je klanten kwijt gaat raken. Maar de klanten die je overhoudt, betalen je beter, zodat je minder hoeft te werken tegen dezelfde of zelfs minder inspanning. Niet gek!

Conclusie: door gewoontes, angsten en ingesleten praktijken houden ZZP-ers hun prijzen laag.

Mijn belangrijkste tip om dit te veranderen is: laat je coachen en omgeef je met mensen die het lef hebben om hoge prijzen te vragen. Zij zetten de standaard en hef je aan hen op!

Ik wil je van harte uitnodigen om hier met ons over in gesprek te gaan. We kunnen dan kijken welke mogelijkheden en kansen er voor jou zijn om veel meer het bedrijf te hebben dat je wil. En dan kunnen we kijken hoe we je kunnen helpen ermee en een passend aanbod doen. Vraag hier een strategiegesprek aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”