Mijn top 3 van favoriete coachingsvaardigheden

Iedere ZZP-coach/trainer/adviseur loopt er wel eens tegenop:klanten die geen actie durven te nemen, die hun deel van de verantwoordelijkheid niet op zich nemen, niet kunnen beslissen, of die in de weerstand schieten, waardoor je niet de resultaten kunt halen waar je voor bent ingehuurd.

Als je resultaten met klanten niet zo goed zijn, heeft dat gevolgen voor je succes en voor je reputatie. Je krijgt minder testimonials, zodat je geloofwaardigheid en zichtbaarheid geschaad worden. Mond-tot-mondreclame vindt veel minder plaats, omdat je klant niet enthousiast was. En zo verdien je dus minder geld en moet je harder werken om weer nieuwe klanten te vinden.

Eigenlijk hebben veel ZZP-ers dus nieuwe vaardigheden nodig om succesvol te kunnen zijn. Dit zijn vaardigheden om klanten te beïnvloeden, te prikkelen om verantwoordelijkheid te nemen, moedige stappen te nemen, over weerstanden heen te komen, en natuurlijk ook om zichzelf effectief te kunnen sturen om een succesvolle ondernemer te zijn.Wat de ZZP-er dus eigenlijk nodig heeft, zijn coachingsvaardigheden. En dat geldt ook voor coaches zelf;-)

Steeds meer wordt coaching gezien als een geavanceerde manier van communicatie, om mensen te helpen complexe doelen te bereiken en complexe vaardigheden te leren.

Coaching is zo effectief omdat de coachee op een betere manier dingen gaat begrijpen. Hij krijgt meer inzicht op een dieper niveau, waardoor hij anders gaat handelen, en in staat is hetgene wat hij wil, te bereiken. Zonder die communicatie zou dat resultaat niet mogelijk zijn.

De ZZP-er die zich deze vaardigheden eigen maakt, heeft meer effect, meer impact en meer succes in zijn werk.

Hierbij mijn top 3 favoriete coachingsvaardigheden:

1. Breng de klant het doel in herinnering

Een hele goede manier om door weerstanden en verwarring heen te komen, is om de klant in contact te brengen met het doel.

Vaak is dit doel niet duidelijk, en daardoor ontstaat verwarring. Ook weet de klant vaak niet hoe ver hij van het doel staat en wat er voor nodig is om het doel te bereiken.

Je kunt door simpelweg deze 3 vragen te stellen heel ver komen:

1. Hoe is je situatie nu?
2. Welk doel wil je bereiken?
3. Wat heb je nodig om dit doel te bereiken?

2. De klant helpen belemmerende overtuigingen te overwinnen

Als een klant vastloopt of veel stress ervaart, zijn er belemmerende overtuigingen in het spel.

Een hele slimme manier om hiermee om te gaan, is door te vragen: “Wat zou je doen als je deze gedachte niet zou geloven?”.

Door deze vraag te stellen, haal je de klant uit zijn vastgeroeste paradigma en komt er plots ruimte voor nieuwe inzichten, acties en handelingen.

3. Perspectief bieden op een “grotere” waarheid

Een echte coachvaardigheid is om meer “waarheid” in het gesprek te brengen. Niet meegaan in de visie van de klant, maar duidelijk maken wat je OOK waarneemt. Zo bied je een ruimer perspectief waardoor de klant makkelijker tot verandering kan komen.

Een grotere waarheid brengen, vergt moed. Van belang is dat je niet de klant wil pleasen, maar hem ook – met compassie – kunt confronteren en uitdagen als dat nodig is.

(hint: al deze vaardigheden kun je natuurlijk ook op jezelf toepassen!)

Deze drie vaardigheden zijn natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn veel meer coachingsvaardigheden die je kunnen helpen. Als je ze in de vingers hebt, word je veel succesvoller in je bedrijf.

Wil je nog 4 extra coachingsvaardigheden leren waarmee je je resultaten bij klanten verhoogt? Doe dan mee aan het Meer Verdienen Minder Werken-event. Tijdens dit 3-daagse event op 29 – 30 – 31 mei 2013 krijg je de kennis, vaardigheden en mindset om 100.000 euro extra te verdienen “met gratie en gemak”. Coachingsvaardigheden zullen één van de onderwerpen zijn. Let op: na 15 mei gaat de prijs fors omhoog, dus meld zo spoedig mogelijk aan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.