Tips voor ijzersterke testimonials

Als ik een nieuw boek wil kopen, kijk ik altijd even op de achterflap. Wat hebben recensenten over het boek geschreven? Als er staat “Een meesterwerk – Nrc Handelsblad”, is zo’n boek plots voor mij een stuk aantrekkelijker geworden.

Hetzelfde geldt voor jouw klanten. Wil je hogere prijzen  vragen en klanten van hoog niveau naar je toe trekken? Dan is één van de belangrijkste voorwaarden om ijzersterke testimonials van eerdere klanten te verzamelen.

Testimonials werken omdat bij verkoop alles draait om vertrouwen. Mensen willen graag kopen, maar niet al te veel risico lopen. Testimonials helpen om het risico te verminderen.

Ze overtuigen omdat ze een onafhankelijke derde partij aan het woord laten: iemand die al ervaring heeft met jouw dienst. Dat is geloofwaardiger dan als je ZELF zegt hoe goed je bent.
De andere reden dat testimonials werken, is omdat ze een verhaal vertellen, van iemand die in een vergelijkbare positie is als je klant. Verhalen spreken rechtstreeks tot het hart en hebben daarom een grote overtuigende kracht.
Maar natuurlijk is de ene testimonial de andere niet. De vraag is wat je kunt doen om er één te maken die echt overtuigend is en klanten tot kopen aanzet.
Tip 1. Schrijf je testimonial altijd zelf en vraag je klant om toestemming
Als je klanten vraagt om de testimonial te schrijven, krijg je iets waar je meestal niet zoveel aan hebt. De klant weet namelijk niet precies wat belangrijk voor jou is om te schrijven.

Ze schrijven bijvoorbeeld: “Ik vond het een hele leuke workshop, heb veel interessante mensen ontmoet en denk er met plezier aan terug”.

Aardig natuurlijk om te horen, maar echt overtuigende kracht heeft zo’n testimonial niet. Wat je dus beter kunt doen is je klant interviewen, de testimonial zelf schrijven en vervolgens om toestemming vragen.

Tip 2. Vraag om een testimonial op het moment dat een klant zijn enthousiasme uit
Mensen vragen me vaak af of hun klanten zo’n testimonial wel willen geven. Mijn ervaring is van wel. Het juiste moment om er om te vragen is als klanten hun enthousiasme over jouw dienst uiten. Ze willen je dan graag iets teruggeven, omdat ze zoveel aan je dienst gehad hebben.
Tip 3. Zorg dat je testimonials bewijs leveren dat je marketingboodschap zijn belofte waarmaakt

Goede testimonials zijn congruent met je marketingbelofte. Stel dat je een dieetcoach bent die belooft dat mensen gaan afvallen, dan zal iedere testimonial daarvan het bewijs moeten leveren.

Tip 4. Maak in je testimonial de resultaten van je dienst duidelijk, zo meetbaar mogelijk

Een goeie overtuigende testimonial geeft – liefst meetbaar – bewijs dat je inderdaad waarde levert voor je klanten en dat jouw dienst ze heeft geholpen bij hun probleem. Je geeft dus de situatie vóór en daarna weer.

Tip 5. Geef meer geloofwaardigheid aan je testimonial door de naam en website van je klant te vermelden. 

Dat geeft verifiëerbaarheid en dus nog meer vertrouwen.

Hierbij een voorbeeld van een testimonial die ik kreeg van Coen Lievaert en Jan de Hoop.

“Jan en ik runnen alweer 15 jaar ons communicatiebureau. Elk jaar moesten we eindeloos bellen naar potentiele klanten. Klanten die van hun plek waren, in bespreking zaten, een vrije dag hadden of nooit terug belden…… Dit waren wij zat; dit wilden wij niet meer. Het moest anders maar hoe? Dankzij Laura’s event weten wij nu goed wat we in huis hebben en hoe we daarmee met minder moeite klanten trekken. In de eerste 2 maanden van dit jaar hebben we al net zoveel verdiend als in heel 2012.”
Jan de Hoop / Coen Lievaart, www.dehooplievaart.nl

Wil je graag ook deze resultaten halen en meer tips en informatie krijgen hoe je meer klanten en meer inkomen krijgt? Je bent van harte welkom bij het Meer Verdienen Minder Werken-event. Tijdens dit 3-daagse event op 29 – 30 – 31 mei 2013 krijg je de kennis, vaardigheden en mindset om 100.000 euro extra te verdienen “met gratie en gemak”. Let op: de supersnelle beslissersprijs loopt vanaf zaterdag 13 april af, dus geef je deze week nog op.

Voor meer informatie en aanmelding klik hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.