Ben je voor jezelf begonnen en moet je klanten voor je zien te winnen? De meeste mensen beseffen nog maar nauwelijks wat de consequenties hiervan zijn voor hun leven en manier van werken. Ze moeten langzaamaan de stap maken van “werknemer” naar “ondernemer” en realiseren zich pas gaandeweg dat hiermee hun leven radicaal verandert.
De meeste mensen die ik ken die voor zichzelf beginnen, komen in een soort tussenfase terecht tussen werknemerschap en ondernemerschap. Dat geeft verder niks, alles op zijn tijd.
Kenmerkend voor deze periode is dat ze nog in veel opzichten als een werknemer denken. Ze zijn nog steeds aan het solliciteren, maar dan vaker. Vaak kiezen ze voor werk waarbij ze zo lang mogelijk “onder de pannen” zijn. Het is werk wat op hun pad komt, vaak heel verschillend van aard en voor verschillende soorten opdrachtgevers.
In het begin kan dit heel leuk zijn. Ze verdienen meer en ze doen afwisselend werk. Maar vroeg of laat komen ze er achter, dat dit een hoogst onbevredigende situatie is. Een van de problemen ervan (er zijn er meer) is dat telkens weer nieuwe klanten vinden op deze manier heel moeilijk is, omdat ze niet aan marketing doen.
Langzaam begint nu het besef te groeien dat het een goed idee is om met een eigen aanbod op de markt te komen. En dit op een goede manier te gaan marketen, zodat de klanten op jou afkomen. Zo word je een echte ondernemer, die waarde creëert voor de lange termijn, veel meer gemak ervaart bij het vinden van klanten en uiteindelijk veel meer geld kan verdienen.
Maar dat heeft wel consequenties. Als je een echte ondernemer wordt, moet je jezelf gaan marketen. Om jezelf effectief te kunnen marketen, moet je “marketable” worden. En dat heeft vergaande gevolgen voor hoe je werkt en leeft. Welke precies?
Om jezelf te kunnen marketen, moet je gefocust zijn. Gefocust op een bepaald soort specialisme voor een bepaalde doelgroep. Hoe nauwer je kiest, hoe beter je marketing kan gaan werken. En hier wringt zich de schoen.
Veel van mijn klanten die ik in mijn groepen begeleid, zeggen: “Maar hoe moet ik dan kiezen? Ik vind alles leuk wat ik doe!” Of ze zeggen: “Als ik nog maar 1 ding ga doen, dan ga ik me vervelen! Ik vind het juist zo leuk om afwisselend werk te doen, met verschillende soorten mensen!” Wat veel mensen nog het allerergste vinden, is dat ze dan NEE moeten gaan zeggen tegen het werk dat op hun pad komt. Het voelt alsof je de boterham die je nog had, in een plas water gooit. Als een daad van agressie tegen jezelf gericht.
Hoe kun je de verandering die marketing vergt, toch integreren in je leven, zonder dat dit heftige weerstanden hoeft op te roepen? Ik zou zeggen: neem er de tijd voor. Doe gewoon alles wat je leuk vindt voor wie je maar wilt. Maar maak voor je marketing WEL een keuze. Op je website, je weblog, in je netwerken, richt je je op die ene boodschap voor die ene groep. En dat houd je consequent vol (anders kun je het net zo goed niet doen). Kies dan natuurlijk voor wat je het allerleukste vindt om te doen.
Op een gegeven moment wordt vanzelf wel duidelijk wat je het beste kunt gaan doen. Of niet. Het maakt niet uit, als je maar achter je keuzes staat en de consequenties ervan accepteert.
Wil je meer leren hierover? Vraag dan een strategiegesprek aan. We geven je graag ideeën.
4 reacties
Sluit helemaal aan bij de discussie die wij afgelopen vrijdag met de ‘Denktank’ hebben gevoerd!
Hoi Laura,
Fijn om te dit te lezen. Precies het vraagstuk waar ik ook mee bezig ben op dit moment.Ik gun mezelf ook de tijd om de keuzes te maken en op den duur verder te focussen!
Hallo Laura,
Mijn eigen ervaring is geweest dat het ook gewoon tijd kost om te ontdekken wat je het allerleukste vindt en welke keuze je hebt te maken. Na verloop van tijd komt dat wel bovendrijven als je ermee bezig bent. Ik ben 3 jaar geleden voor mezelf begonnen en ben sinds een ongeveer een jaar tevreden over mijn keuze. En het werkt! Maar dat wist je natuurlijk al… 😉
Hallo Laura,
voor mij geldt het ook, ik ben van alles gaan doen. Maar daardoor ben ik steeds meer gaan ontdekken (en doe ik nog steeds) wat mijn kwaliteiten zijn. Én ik ben zoveel verschillende soorten mensen tegengekomen waardoor ik een groot netwerk om me heen gebouwd heb. Dat begint nu in mijn voordeel te werken.
Ik ben er nog niet klaar mee om veel verschillende dingen te doen, maar kom wel zo langzamerhand steeds dichterbij een zeer goed werkend product en heb steeds meer de behoefte om bepaald onderdelen van mijn bedrijf af te stoten. Ik zie het als een natuurlijk proces.