Marketing verandert je leven radicaal

Ben je voor jezelf begonnen en moet je klanten voor je zien te winnen? De meeste mensen beseffen nog maar nauwelijks wat de consequenties hiervan zijn voor hun leven en manier van werken. Ze moeten langzaamaan de stap maken van “werknemer” naar “ondernemer” en realiseren zich pas gaandeweg dat hiermee hun leven radicaal verandert.

De meeste mensen die ik ken die voor zichzelf beginnen, komen in een soort tussenfase terecht tussen werknemerschap en ondernemerschap. Dat geeft verder niks, alles op zijn tijd.

Kenmerkend voor deze periode is dat ze nog in veel opzichten als een werknemer denken. Ze zijn nog steeds aan het solliciteren, maar dan vaker. Vaak kiezen ze voor werk waarbij ze zo lang mogelijk “onder de pannen” zijn. Het is werk wat op hun pad komt, vaak heel verschillend van aard en voor verschillende soorten opdrachtgevers.

In het begin kan dit heel leuk zijn. Ze verdienen meer en ze doen afwisselend werk. Maar vroeg of laat komen ze er achter, dat dit een hoogst onbevredigende situatie is. Een van de problemen ervan (er zijn er meer) is dat telkens weer nieuwe klanten vinden op deze manier heel moeilijk is, omdat ze niet aan marketing doen.

Langzaam begint nu het besef te groeien dat het een goed idee is om met een eigen aanbod op de markt te komen. En dit op een goede manier te gaan marketen, zodat de klanten op jou afkomen. Zo word je een echte ondernemer, die waarde creëert voor de lange termijn, veel meer gemak ervaart bij het vinden van klanten en uiteindelijk veel meer geld kan verdienen.

Maar dat heeft wel consequenties. Als je een echte ondernemer wordt, moet je jezelf gaan marketen. Om jezelf effectief te kunnen marketen, moet je “marketable” worden. En dat heeft vergaande gevolgen voor hoe je werkt en leeft. Welke precies?

Om jezelf te kunnen marketen, moet je gefocust zijn. Gefocust op een bepaald soort specialisme voor een bepaalde doelgroep. Hoe nauwer je kiest, hoe beter je marketing kan gaan werken. En hier wringt zich de schoen.

Veel van mijn klanten die ik in mijn groepen begeleid, zeggen: “Maar hoe moet ik dan kiezen? Ik vind alles leuk wat ik doe!”  Of ze zeggen: “Als ik nog maar 1 ding ga doen, dan ga ik me vervelen! Ik vind het juist zo leuk om afwisselend werk te doen, met verschillende soorten mensen!” Wat veel mensen nog het allerergste vinden, is dat ze dan NEE moeten gaan zeggen tegen het werk dat op hun pad komt. Het voelt alsof je de boterham die je nog had, in een plas water gooit. Als een daad van agressie tegen jezelf gericht.

Hoe kun je de verandering die marketing vergt, toch integreren in je leven, zonder dat dit heftige weerstanden hoeft op te roepen? Ik zou zeggen: neem er de tijd voor. Doe gewoon alles wat je leuk vindt voor wie je maar wilt. Maar maak voor je marketing WEL een keuze. Op je website, je weblog, in je netwerken, richt je je op die ene boodschap voor die ene groep. En dat houd je consequent vol (anders kun je het net zo goed niet doen). Kies dan natuurlijk voor wat je het allerleukste vindt om te doen.

Op een gegeven moment wordt vanzelf wel duidelijk wat je het beste kunt gaan doen. Of niet. Het maakt niet uit, als je maar achter je keuzes staat en de consequenties ervan accepteert.

Wil je meer leren hierover? Vraag dan een strategiegesprek aan. We geven je graag ideeën.

4 antwoorden op “Marketing verandert je leven radicaal”

  1. Hallo Laura,
    Mijn eigen ervaring is geweest dat het ook gewoon tijd kost om te ontdekken wat je het allerleukste vindt en welke keuze je hebt te maken. Na verloop van tijd komt dat wel bovendrijven als je ermee bezig bent. Ik ben 3 jaar geleden voor mezelf begonnen en ben sinds een ongeveer een jaar tevreden over mijn keuze. En het werkt! Maar dat wist je natuurlijk al… 😉

  2. Hallo Laura,
    voor mij geldt het ook, ik ben van alles gaan doen. Maar daardoor ben ik steeds meer gaan ontdekken (en doe ik nog steeds) wat mijn kwaliteiten zijn. Én ik ben zoveel verschillende soorten mensen tegengekomen waardoor ik een groot netwerk om me heen gebouwd heb. Dat begint nu in mijn voordeel te werken.
    Ik ben er nog niet klaar mee om veel verschillende dingen te doen, maar kom wel zo langzamerhand steeds dichterbij een zeer goed werkend product en heb steeds meer de behoefte om bepaald onderdelen van mijn bedrijf af te stoten. Ik zie het als een natuurlijk proces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”