Hoe je met Twitter klanten kunt krijgen

Niets heeft mijn leven in 2009 zo veranderd en leuker gemaakt
als Twitter.
Iedere dag momenten van warmte, iets leren, scherpe discussies, irritaties, er-niets-van-begrijpen, en bovenal humor (zit regelmatig te schateren achter het scherm). Maar krijg je er ook klanten door?

(Twitter je nog niet? Lees dan hier mijn tips hoe je er snel mee
aan de slag kunt)

Uit eigen ervaring kan ik zeggen: jazeker. Van iedere groep
die ik leid, blijkt tegenwoordig zo’n 10 % – 30% van de deelnemers via Twitter
te komen.

En dat is ook logisch. Twitter is een uitstekende en prettige
manier om te zorgen dat veel mensen van je horen, je leren kennen en
vertrouwen. Steeds meer mensen Twitteren – het zijn je potentiële klanten of ze
kennen je potentiele klant en geven jouw naar aan hen door.

Maar betekent dat je per definitie klanten krijgt via Twitter?
Nog niet per se. Ik ken veel Twitteraars die er net zo goed GEEN klanten
doorkrijgen.

Wat is dan het geheim? In ieder geval niet door heel
commercieel te zijn en jezelf voortdurend te promoten. Sommigen doen dat, maar
het werkt averechts. Op Twitter moet je eerst en vooral jezelf te zijn en de
relatie met anderen voorop stellen. Gewoon door warmte te uiten, elkaar te
helpen, interessante links door te geven, mee te discussiëren en ook eerlijk te
zijn en ongemakkelijke dingen te zeggen.

Maar om er klanten mee te krijgen, is dat nog niet genoeg.  Wat kun je bijvoorbeeld doen?


Kies voor een specialisme en draag dat uit: mensen
doen het liefste zaken met experts: verschillende dingen doen voor
verschillende soorten doelgroepen werkt niet meer.


Maak mensen in je twitterbio duidelijk wat ze aan
je kunnen hebben in een heldere marketingboodschap


Promoot af en toe, niet jezelf, maar wel je
content die je elders publiceert (artikelen, video en audio). Content met
interessante inzichten en informatie. (Content produceren in combinatie met Twitter
vormt een “huwelijk in de hemel gemaakt”)

Maar nu nog het allerbelangrijkste: leer hoe je conversie bereikt. Dat wil
zeggen, leer hoe je de mensen die je op deze manier trekt, tot actie aanzet om euro’s voor jouw diensten neer te tellen, en daarvoor heb je de
vaardigheid om goede wervende verkoopteksten te schrijven (copywriting) en ook mondelinge
verkoopvaardigheden nodig.

Met andere woorden: klanten krijgen wordt door Twitter
makkelijker, leuker en lichter, maar de normale wetten van verkoop en marketing
blijven nog steeds gelden
. Om Twitter dus effectief te gebruiken, is investeren in je marketingkennis nog steeds nodig… Marketing blijft nog steeds de belangrijkste vaardigheid om te leren, niet alleen in 2010, maar in de hele 21e eeuw (zolang er bedrijven zijn en jij daar een van hebt).

Wil je me volgen op Twitter: klik op: http://twitter.com/laurababel

Reacties op dit artikel zijn vanzelfsprekend welkom! Klik op “reacties”.

2 reacties op “Hoe je met Twitter klanten kunt krijgen”

  1. Monique schreef:

    Het aanmelden voor Twitter is naar boven opgeschoven in mijn
    to-do lijst. Niet zo blij met je opmerking over verschillende dingen doen voor verschillende doelgroepen. Ik had al zo’n gevoel maar dit bevestigd het dus: moet ik nu al weer mijn website aanpassen 🙁

  2. Huub Koch schreef:

    Weet je wat zo leuk is Laura, met Twitter en LinkedIn in combinatie met een weblog en een nieuwsbrief… Dat je constant een stroom nieuwe klanten hebt zonder dat je het gevoel hebt dat je daar nou zoveel moeite voor hebt gedaan… en toch heb je het zelf gecreëerd! Door gewoon te doen wat je zowiezo leuk vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.