Onderbetaald worden, niet genoeg geld verdienen, is een van de grootste problemen van de zelfstandige dienstverlener. ZZP-ers vragen vaak te weinig voor hun dienst, waardoor ze waardevol werk doen voor een veel te lage prijs. Of ze hebben te weinig werk, waardoor er te weinig geld binnenkomt.
Is te weinig geld verdienen erg? Vaak hoor ik ZZP-ers zeggen: “Geld is voor mij helemaal niet belangrijk. Het gaat er mij om dat ik leuke dingen kan doen, mijn passie tot uiting kan brengen en mijn hart kan volgen”.
Maar genoeg geld verdienen is wel degelijk belangrijk. In een cursus die ik bij Maureen Kamphuis volgde, leerde ik dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt, dat mensen die te weinig verdienen, permanente stress ervaren. Hun hersenen interpreteren hun situatie alsof ze in hongersnood
verkeren; dus al hun energie is erop gericht voldoende geld te hebben. Hun
bestaanszekerheid, hun huis, hun basisbehoeften, staan voortdurend op het spel. Volgens Kamphuis zeggen mensen die beweren dat geld niet belangrijk is, dus eigenlijk: “Ik vind het oké om in hongersnood te verkeren”.
De stress van te weinig geld verdienen, ken ik zelf maar al te goed. Vijf jaar verdiende ik net te weinig om goed rond te komen. En natuurlijk was ik er trots op dat ik het met kunst- en vliegwerk redde, hulp durfde te vragen en als een soort “kunstenaar” leefde die haar hart volgde en daar een goed betaalde baan voor had laten schieten. Maar ’s nachts lag ik vaak wakker en maakte ik me voortdurend zorgen.
Je passie kunnen volgen én daarmee voldoende geld verdienen, vormen voor mij de ideale levenssituatie. En dat in dienstbaarheid voor andere mensen, want dat geeft de beste kans op een leven vol voldoening.
Wat kun je doen om meer geld te verdienen? Ik geef je hierbij drie tips, ervan uitgaande dat je in principe al weet wat het werk is dat je voor klanten wil doen.
1. Bied je diensten op zo’n manier aan dat je er meer geld voor kunt vragen. Veel dienstverleners zijn geneigd hun aanbod veel te klein en miezerig te maken, omdat ze denken dat het anders te duur wordt voor hun klanten. Ze geven een workshopje van 1 dag of een coachingsgesprek van 1 uur. Dat zet geen zoden aan de dijk. Door substantiële programma’s en trajecten te creëren, die je veel hoger kunt prijzen, bied je meer waarde voor je klant en haal je veel betere resultaten. Klanten zien daar de waarde van in en betalen je dan meer geld (ja, juist ook in crisistijd).
2. Werk aan je overtuigingen over geld.
Veel mensen hebben belemmeringen die gewoon goed geld vragen in de weg zitten. Laatst vertelde een klant tegen mij dat ze geld vragen eigenlijk niet integer vond. Ze vond dat ze de klant daarmee een “poot uitdraaide” en dat ze haar integriteit verloor als ze geld vroeg voor haar dienst. Dit soort overtuigingen eens onderzoeken, is een goed idee. Van Byron Katie leerde ik dat de omkering van een gedachte altijd OOK geldt. Want misschien is het wel andersom. Dat je een klant (en jezelf) misschien een poot uitdraait door juist te weinig te vragen, omdat je hem/haar daardoor niet uitdaagt om het beste uit zichzelf te halen, is een gedachte om eens over door te denken.
3. Zorg dat je veel meer klanten krijgt.
Als je veel klanten op je af krijgt, gaat je prijs vanzelf omhoog, je zult wel
moeten. Je hebt dan ook het zelfvertrouwen om dat te doen.
De vraag is hoe je dat voor elkaar krijgt.
Om meer klanten te kunnen krijgen, daar is marketing voor nodig. Met marketing sla je de brug tussen jouw talenten en de noden en behoeften van de mensen. Marketingkennis blijft, ook in 2010, de beste investering die je kunt doen. Alle succesvolle ondernemers die ik ken, investeren duizenden euro’s per jaar in marketingkennis. Brian Tracy zegt het heel mooi: “People who are constantly seeking out knowledge and are looking for new and better ways to apply the knowledge they already have, they’re going to be the movers and shakers for the indefinite future”.
Door te investeren in jezelf, leer je hoe je een constante stroom klanten krijgt. Je zelfvertrouwen neemt toe en je leert een goede prijs te vragen voor je dienst. En zo kun je jezelf zeker stellen van een goed inkomen op de lange en korte termijn.
Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.
Waarom je nog niet doorgebroken bent voorbij de €100.000
Als je al tegen de €100.000 per jaar verdient, kun je ook €250.000 verdienen, of
6 reacties
Helemaal me eens Laura!
Hai Laura,
Vond dit artikel na je tweet.
Ik ben het er helemaal mee eens. Vooral punt 2 kom ik bij klanten ook vaak tegen.
Er is nog een ander argument om genoeg geld te vragen. Door meer geld te vragen, kun je een betere site maken, meer mensen bereiken etc.
Als je echt gelooft in je product, moet je dit dus doen, omdat je anders mensen die je kunt helpen, niet de kans geeft om je te vinden.
Mensen afzetten door veel geld voor rommel te vragen is niet nodig.
Voor een goed product mág je genoeg geld vragen. Het is niet een kwestie van prijs, maar van waarde.
Otto
Dag Laura,
Verrassend: het idee dat je het eigenlijk oké vindt om in ‘hongersnood’ te verkeren. Herkenbaar ook. Mij weerhouden niet alleen mijn opvattingen over geld. Het speelt ook dat ik te maken heb met doelgroepen die niet altijd voldoende geld kunnen vrij maken. Dan is het buigen of barsten, zo lijkt(!) het.
En daar komen we op iets wat voor mij ook speelt bij marketing: de ruimte durven innemen. Soms voelt het bijna exhibitionistisch. Ik vond een site maken in die zin al moeilijk ;).
Dank voor de tips!
Met vriendelijke groeten,
Saskia.
Ha Laura,
Een zelfde gesprek had ik vorige week met Erno Hannink. Hij was verbijsterd over de prijzen die ik vroeg voor mijn diensten en wees me ook op het feit dat mensen sneller het idee hebben dat je kwaliteit levert, als je daar ook een bijpassende prijs voor vraagt..
Wijze lessen voor mij, het heeft natuurlijk ook alles te maken met het jezelf waard(evol) vinden.
Dank voor je zinvolle nieuwsbrief!
Warme groet van Mirjam Derksen
Ik ben het ook met je eens; EN je passie volgen EN er geld mee verdienen geeft (innerlijke) rust.
Vandaag zag ik in een publicatie van Business Compleet dat zzp-ers dit jaar enorm veel ingeleverd hebben in inkomen en ze werden daar al betiteld met ‘zieligerds zonder poen’. Wel een extreem label, maar er valt voor zelfstandigen nog veel te winnen met marketingkennis.
En verder heeft Morgana Rae (VS) de relatie die je kunt hebben met geld onlangs op een continuüm geplaatst; van nul (geld is je ‘killer’) tot tien (geld is je ‘lover’). Ook wat extreem misschien, maar puur het gebruiken van de analogie -een ‘relatie’ hebben met geld- maakte wel dat ik erover ging nadenken…
Geweldig artikel Laura!
Hartelijke groet,
Lianne Ebbinkhuijsen
Nog een tip: word alleen ZZP-er als je daar goed genoeg voor bent. Om op mijn eigen vakgebied (vertalingen) te blijven: als je een redelijk woordtarief vraagt, maar toch 60 uur per week werkt en daar nauwelijks het minimumloon mee verdient, terwijl collega’s met hetzelfde woordtarief in de helft van de tijd twee keer modaal verdienen, dan moet je jezelf afvragen of je wel het goede beroep hebt gekozen. Of je moet je erbij neerleggen dat jij, om wat voor reden dan ook, nooit zoveel zult verdienen als die collega’s, maar dan moet je er ook niet over klagen.