6 reacties op “Hoe je zoveel geld kunt verdienen als je echt waard bent”
Laat een antwoord achter aan Saskia Reactie annuleren
Berichtnavigatie
Meest gelezen artikelen
Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?
Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!
Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?
Het grote misverstand over een volle coachpraktijk
Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.
“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.
Hoe je om kunt gaan met kritiek
Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.
Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.
Helemaal me eens Laura!
Hai Laura,
Vond dit artikel na je tweet.
Ik ben het er helemaal mee eens. Vooral punt 2 kom ik bij klanten ook vaak tegen.
Er is nog een ander argument om genoeg geld te vragen. Door meer geld te vragen, kun je een betere site maken, meer mensen bereiken etc.
Als je echt gelooft in je product, moet je dit dus doen, omdat je anders mensen die je kunt helpen, niet de kans geeft om je te vinden.
Mensen afzetten door veel geld voor rommel te vragen is niet nodig.
Voor een goed product mág je genoeg geld vragen. Het is niet een kwestie van prijs, maar van waarde.
Otto
Dag Laura,
Verrassend: het idee dat je het eigenlijk oké vindt om in ‘hongersnood’ te verkeren. Herkenbaar ook. Mij weerhouden niet alleen mijn opvattingen over geld. Het speelt ook dat ik te maken heb met doelgroepen die niet altijd voldoende geld kunnen vrij maken. Dan is het buigen of barsten, zo lijkt(!) het.
En daar komen we op iets wat voor mij ook speelt bij marketing: de ruimte durven innemen. Soms voelt het bijna exhibitionistisch. Ik vond een site maken in die zin al moeilijk ;).
Dank voor de tips!
Met vriendelijke groeten,
Saskia.
Ha Laura,
Een zelfde gesprek had ik vorige week met Erno Hannink. Hij was verbijsterd over de prijzen die ik vroeg voor mijn diensten en wees me ook op het feit dat mensen sneller het idee hebben dat je kwaliteit levert, als je daar ook een bijpassende prijs voor vraagt..
Wijze lessen voor mij, het heeft natuurlijk ook alles te maken met het jezelf waard(evol) vinden.
Dank voor je zinvolle nieuwsbrief!
Warme groet van Mirjam Derksen
Ik ben het ook met je eens; EN je passie volgen EN er geld mee verdienen geeft (innerlijke) rust.
Vandaag zag ik in een publicatie van Business Compleet dat zzp-ers dit jaar enorm veel ingeleverd hebben in inkomen en ze werden daar al betiteld met ‘zieligerds zonder poen’. Wel een extreem label, maar er valt voor zelfstandigen nog veel te winnen met marketingkennis.
En verder heeft Morgana Rae (VS) de relatie die je kunt hebben met geld onlangs op een continuüm geplaatst; van nul (geld is je ‘killer’) tot tien (geld is je ‘lover’). Ook wat extreem misschien, maar puur het gebruiken van de analogie -een ‘relatie’ hebben met geld- maakte wel dat ik erover ging nadenken…
Geweldig artikel Laura!
Hartelijke groet,
Lianne Ebbinkhuijsen
Nog een tip: word alleen ZZP-er als je daar goed genoeg voor bent. Om op mijn eigen vakgebied (vertalingen) te blijven: als je een redelijk woordtarief vraagt, maar toch 60 uur per week werkt en daar nauwelijks het minimumloon mee verdient, terwijl collega’s met hetzelfde woordtarief in de helft van de tijd twee keer modaal verdienen, dan moet je jezelf afvragen of je wel het goede beroep hebt gekozen. Of je moet je erbij neerleggen dat jij, om wat voor reden dan ook, nooit zoveel zult verdienen als die collega’s, maar dan moet je er ook niet over klagen.