Hoe een e-mail-nieuwsbrief je kan helpen om meer klanten te krijgen

Een belangrijke tip die we je kunnen geven om je van je bedrijf een succes te maken, is: begin een eigen e-mail nieuwsbrief! Er is geen ander marketinginstrument dat – met zo weinig middelen en kosten – zoveel waarde heeft om je onderneming te professionaliseren en te laten groeien.

Sinds we zelf begonnen met onze nieuwsbrief van Get Clients Now zijn we telkens weer verbaasd over de effecten ervan. Inmiddels wordt hij in brede kring gelezen, sturen lezers hem door aan anderen en krijgen we er klanten mee.

De voordelen van een e-mail nieuwsbrief zijn haast te veel om op te noemen. Hierbij wat voordelen op een rijtje.

  • Door regelmatig een e-mail nieuwsbrief te sturen, blijf je voortdurend onder de aandacht van je klanten. Als je dit niet doet, zullen ze je snel vergeten. Maar omdat je in hun herinnering blijft, zullen ze aan je denken op het moment dat ze behoefte krijgen aan je dienst. Het is een bekende marketingwet dat mensen zeven tot elf keer aan je boodschap blootgesteld moeten worden, voordat ze tot kopen overgaan.
  • Als mensen zich abonneren op je nieuwsbrief, bouw je gestaag aan een mailinglijst met honderden en misschien wel duizenden mensen. Allemaal mensen die in principe tot je doelgroep behoren en in jouw dienst geïnteresseerd zijn. Je kunt je aanbod telkens aan ze  kenbaar maken, waardoor je lijst een potentiële bron van inkomen wordt. Een mailinglijst is daarmee een van de belangrijkste “bezittingen” van de zelfstandige dienstverlener.
  • Als je een nieuwsbrief uitgeeft, heb je veel meer kans om aan de namen en e-mail adressen van potentiële klanten te komen, die je tijdens netwerken of presentaties ontmoet. Je hebt immers iets te bieden in ruil ervoor.
  • Met de publicatie van een nieuwsbrief laat je jezelf zien als een expert op jouw gebied. Omdat diensten “onzichtbaar” zijn in vergelijking met producten, is het heel belangrijk om iets van je kennis en kunde te kunnen laten zien. Je toont wat je in huis hebt door waardevolle informatie te geven. Er is geen betere – en eenvoudiger – manier om vertrouwen en geloofwaardigheid bij je potentiële klant te creëren.
  • Door een e-mail nieuwsbrief kun je veel gemakkelijker mond-tot-mond- reclame op gang brengen. Als je lezers hem op prijs stellen, zullen ze hem doorgeven aan anderen. En zo bouw je je lezersgroep op.
  • Als je een e-mail nieuwsbrief maakt, krijg je ook de kans om aan het e-mail adres te komen van je website-bezoekers. Meestal bezoeken mensen je website maar één keer. En vaak op het moment dat ze nog niet klaar zijn om te kopen. Maar nu blijf je in hun herinnering en denken ze aan je op het moment dat ze er klaar voor zijn.
  • Een nieuwsbrief is snel en goedkoop – zeker vergeleken met traditionele marketingmethoden. Gratis en in enkele seconden kun je je doelgroep van honderden mensen bereiken! Het kost je alleen tijd om hem te schrijven.

Redenen genoeg dus om een e-mail nieuwsbrief te beginnen. Maar wat veel mensen over het hoofd zien, is hoe belangrijk de inhoud is. Vaak zijn nieuwsbrieven ontzettend saai voor de lezer – omdat ze alleen over jou gaan, wat je allemaal doet en hoe goed dat allemaal is.

Wat kun je doen om te voorkomen dat mensen je e-mail nieuwsbrief ongelezen deleten, en dat je bereikt dat hij echt gaat opleveren waartoe hij in potentie tot staat is? Het sleutelwoord hierbij is: geef waarde! Geef je lezers waar ze iets aan hebben: informatie, tips, inspiratie en ideeën. Inhoud waar je klanten echt mee helpt. Lezers raken dan gesteld op je nieuwsbrief en zien er naar uit om hem te ontvangen. Je bouwt er een hoop krediet mee op en je onderscheidt je van veel andere aanbieders.

Je vraagt je nu misschien af: waar moet mijn nieuwsbrief over gaan? Heel belangrijk is dat je nieuwsbrief gerelateerd is aan je marketingconcept: de oplossing die jij biedt voor een bepaald probleem van de klant. Ben jij precies op de hoogte van de problemen die je klanten hebben, hun vragen en dilemma’s? En kun je ze helpen met jouw oplossing? Jij bent expert op dit terrein en je gaat ze hierin bijstaan, door ze voor te lichten en ondersteuning te geven.

***   Stel je bent organisatieadviseur en het is jouw dienst om organisaties te helpen om hun teamprestaties te verbeteren: dan is het een goed idee om in je nieuwsbrief telkens informatie, strategieën en tips te geven over hoe je een team beter kunt laten functioneren.

***   Stel je bent professionele organizer: iedere maand geef je tips hoe je orde creëert in huis of kantoor.

***   Voor een tuinontwerper is het handig om informatie te geven over bijvoorbeeld tuinonderhoud.

***   Een webdesigner geeft – het zal je niet verbazen – tips, trends en inzichten over webdesign.

Om het meeste profijt uit je nieuwsbrief te halen, volgen hieronder nog wat aandachtspunten.

  • Stuur je nieuwsbrief alleen naar mensen die erom vragen. Dit wordt “permission marketing” genoemd. De nieuwsbrief ongevraagd sturen naar al je adressen in je adresboek lijkt misschien wel handig om je lijst snel te laten groeien. Maar de kwaliteit van je lijst is dan twijfelachtig. Je wilt natuurlijk alleen mensen op je lijst die echt in je geïnteresseerd zijn.
  • Zorg ervoor dat je je nieuwsbrief automatiseert. Het is erg tijdrovend om handmatig telkens je nieuwsbrief te sturen en de gegevens bij te houden. Een handig programma om je hierbij te helpen is een “autoresponder”- programma. Het programma dat wij gebruiken voor onze lijst kun je vinden op www.autorespond.nl.
  • Vergeet niet jezelf te promoten! Het is natuurlijk leuk als mensen veel aan je nieuwsbrief hebben maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om verkopen. Besteed dus ook altijd aandacht aan wat je te bieden hebt. Dit mag echter nooit de hoofdmoot zijn.

Lijkt het jou een goed idee om je onderneming een flinke impuls te geven door een e-mail nieuwsbrief te gaan maken, maar twijfel je over hoe je moet beginnen? Ik start binnenkort weer een workshop waarin je stap voor stap geleerd wordt om een effectieve nieuwsbrief te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.