Een nieuwe fase, een nieuwe strategie (met 3 tips!)

Wauw! Mijn bericht van de week heeft een gevoelige snaar geraakt.

Veel mensen bleken het te herkennen… ze willen allemaal de klanten aantrekken die bij hen passen… niet de klanten die ons niet waarderen, die ons niet op waarde schatten.

We willen veel geven, maar we willen dit wel aan de JUISTE mensen geven… Die de gift op waarde kunnen schatten.

Bij mijn laatste event sprak ik een vrouw. Zij zei: “Ik heb enorm genoten vandaag en volgende keer kom ik zeker weer”. Ik vroeg: “En, heb je ook zin om mee te doen aan mijn nieuwe 4-maanden programma?”.

Ze antwoordde: “Heb je dan nog klanten nodig? Je hebt er toch genoeg, dacht ik?”

Ik stond perplex… Haar reden om niet mee te doen, was niet “ik volg al een ander programma”, of “ik heb er nu geen tijd voor”, of “ik verdien al miljoenen euro’s per jaar”. Haar reden om niet mee te doen, was dat ik volgens haar al genoeg klanten had! Ze bedoelde: “Ik gun je niet dat je er nog één krijgt…, je hebt al genoeg succes”.

Ik vroeg me af hoe het voelde, als je de hele dag op mijn event was, en zat te genieten, maar me toch het succes niet gunde.

Reis naar Rijkdom 20 maart 2015En wat de weerslag hiervan was op haar eigen bedrijf. Als je iemand haar succes niet gunt, gun je het ook jezelf niet EN ook niet je klanten. Die ga je dan onbewust in hun succes saboteren.

Dit wilde ik niet meer… Dit zijn niet de mensen die ik wilde aantrekken…

Wat ik wilde, is de JUISTE klanten aantrekken, die precies passen, als een handschoen om je hand, omdat hij de perfecte maat heeft.

Ik realiseerde me, dat bij een nieuwe fase in mijn bedrijf ook een nieuwe marketing past.

Het was een echte doorbraak.

En dat is het goeie… ik realiseerde ik me welke stappen ik kon gaan zetten en ben er helemaal enthousiast hierover. Je hoort gauw meer hierover.

Een deelnemer uit mijn jaarprogramma vroeg me: “Laura, jouw event is voor mij heel belangrijk geweest. Die blijf je toch wel geven?” Events blijf ik zeker geven, maar de prijs zal meer in balans zijn met de kosten en de waarde die ze bieden. Dan komen er niet meer de mensen die alleen komen omdat het zo goedkoop is.

Is het voor jou ook belangrijk om je te onderscheiden en veel meer de mensen aan te trekken die echt bij je passen en die ook in je high-end aanbod willen investeren?

Ik deel hier 3 strategieën. Ze zijn wellicht niet voor iedereen, maar voor de ondernemers die deze worsteling herkennen.

1. Marketing gaat om taal… zorg dat je de juiste taal gebruikt om de juiste mensen aan te trekken… PRECIES DIE MENSEN DIE JE WIL! Deze taal moet veranderen als je zelf verandert. Als je meer high-end klanten wil, zul je meer high-end taal moeten gebruiken. Ik realiseerde me dat ik nog steeds dezelfde soort teksten gebruik als zoveel jaar geleden… dat werkt niet meer!

Een paar aandachtspunten:

  • Zijn de problemen van de klanten die je in je marketing benoemt, nog wel de problemen van de klanten die je wil aantrekken?
  • Zijn de resultaten die je belooft wel passend voor de high-end klanten die je wil aantrekken?

2. Omarm je voortrekkersrol; zorg dat je een leiderspositie bereikt!

Als voortrekker in je vakgebied, laat je je concurrenten achter je. Je trekt de mensen aan die OOK leider willen zijn. Hoe doe je dat precies?

Als voortrekker creëer je doelbewust de toekomst zoals je hem voor ogen hebt. Spreek die uit, ga er voor staan. De toekomst die mij voor ogen staat, is dat ZZP’ers echte ondernemers worden en samen een nieuwe economie creëren waarin overvloed heerst en high-end waarden en gebruiken de norm zijn.

3. Werp alle maskers af en laat je bedrijf steeds meer samenvallen met wie je echt wil zijn.

Als je helemaal jezelf bent, ben je uniek. Niet alleen is het een enorme opluchting, maar je onderscheidt je sowieso van al je concurrenten. Ook trek je veel meer aan wie bij jou past. Deel wat er in je is. Ik merk meteen een schifting als ik dat doe. De mensen die het “vatten” wat je zegt en degenen die dat niet doen.

En vertel een waarheid die niemand vertelt in jouw vakgebied… de waarheid vertellen maakt je een leider.

Er is nog meer nodig… binnenkort  geef ik je nog andere strategieën.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

8 reacties op “Een nieuwe fase, een nieuwe strategie (met 3 tips!)”

  1. Anneke Panella-Drijver schreef:

    Jeetje! Nou zeg, je legt PRECIES de vinger op MIJN zere plek. Echt precies hoe ik erover denk. Bedankt, een enorme eyeopener. Ik zal je artikelen zeker in de gaten gaan houden. Bedankt.

  2. Liesbeth schreef:

    Beste Laura,

    ik vrees dat in jouw publiek veel mensen zitten/zaten die erg graag in sprookjes geloven. Je word/werd wellicht gezien als de toverfee die alles even goed zou komen maken, met zo’n mooie toverstaf… En dat ook nog eens voor een prikkie! Men droomde lekker (goedkoop) weg en werd vervolgens wakker met een kater: een eigen bedrijf opbouwen blijkt gewoon heel hard werken te zijn. En fouten durven maken. Daar zijn niet alle trainers, coaches en adviseurs (jouw doelgroep) voor in de wieg gelegd, denk ik.

    Aan sprookjes heb je niks als je verandering wilt brengen in je situatie en succesvoller wil worden. Waar je wel wat aan hebt, is steeds maar weer opnieuw doorgronden hoe zaken werken, discipline, realisme, leren van anderen en van je eigen fouten en je (nieuwe) inzichten vervolgens toepassen. Dus niet slaafs andermans trucjes toepassen, maar je eigen stijl ontwikkelen.

    En wat vandaag werkt, werkt morgen niet meer. Die les heb ik inmiddels ook geleerd.

    Succes!

  3. Christine Algera schreef:

    Wat een prachtig verhaal is dit…ik ben het helemaal met je eens. De juiste klanten trek je inderdaad aan met taal. En dan moet je precies weten wie je het liefste aanspreekt, met wie je graag werkt. Ga vooral door met het vertellen van dit soort persoonlijke verhalen. Ik ben benieuwd naar deze nieuwe fase in je bedrijf. Heel veel succes!

  4. Dirk schreef:

    Beste Laura,
    Leuk om te lezen! Natuurlijk word je gezien als n autoriteit in je vakgebied.
    Misschien soms als de onverschrokkene goeroe die niet van haar plaats te krijgen is 😊
    Heel herkenbaar hoe eigen kwetsbaarheid en kwetsbare plekken parten kunnen spelen en je ook weer nieuwe inzichten opleveren. Fijn dat jij je kwetsbaarheid durft te delen.
    Dat is de kracht waarmee je veel meer mooie dingen kunt laten zien!

  5. Carla Blom schreef:

    Ohh Laura, wat ben ik blij dat ik ben ingestapt. Ik was voor de eerste keer op een event van jou, op die bewuste dag, waar jij ontdekte dat het anders moet….Ik ben het helemaal met je eens dat mensen met authenticiteit, talent en ervaring een hele mooie doelgroep is. Ik blijf je volgen en het liefst zou ik hieraan mee willen werken. Mijn Power & Passie met jouw talent!

  6. laurababeliowsky schreef:

    dank je wel, Carla!

  7. K. Verbeek schreef:

    Mooie nieuwe wending Laura! Dat smaakt naar meer. Jaren geleden heeft deelname aan jouw jaarprogramma mijn bedrijf op een cruciaal moment een enorme boost gegeven. Met name de marketingpiramide gaf mij vaste grond onder de voeten. Maar het ging niet vanzelf: lef, moed, doorzettingsvermogen etc. Uiteindelijk komt ook dit neer op: doen, doen, doen. En blijven doen, nog steeds elke dag.

    • laurababeliowsky schreef:

      Goed te horen Kiki dat het jaarprogramma je zoveel gegeven heeft. En inderdaad, ondernemerschap betekent echte consistente continue actie zolang het bestaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.