Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Ik schaamde me dood. Ik was inderdaad vergeten een onderdeel te doen. Ik had aan mijn programma gewerkt en had allerlei creatieve en bevlogen ideeën gekregen over de inhoud van de dag. Maar ik was vergeten om te checken of alles wat ik op de webpagina beloofde, wel in het programma voorkwam.

Ze had gelijk, maar de stemming was weg. Ik voelde me publiekelijk tot de orde geroepen, alsof ik iets fout had gedaan.

Die avond ging ik uit eten met mijn team. Normaal zijn we uitgelaten en ontspannen na een event, als reactie op een week van keihard werken. Nu ging het gesprek alleen maar over die vrouw en wat ze gezegd had.

Het voelde helemaal niet goed.

En ik dacht: “Wil ik dit eigenlijk nog wel?”

Laurawerkkamer

Je hebt van die momenten dat plotseling alles anders kan worden. Ik had tijdens de Reis naar Rijkdom veel extra, zeer waardevolle informatie gegeven die NIET in mijn salestekst had gestaan. Daar had deze vrouw geen oog voor gehad. Wat me vooral bijbleef, was haar idee dat ze “tekortgedaan” werd. Voor iedereen zichtbaar kwam ze voor haar “recht” op.

Vind ik het nog wel leuk om deze events te geven?, vroeg ik me af. Klopt het allemaal nog wel? Events geven is kei- en keihard werken. De inhoud maken is veel werk, maar ook de organisatie zelf is uitputtend. De prijzen zijn laag, maar de kosten zijn heel hoog.

Tot nu toe heeft het altijd gewerkt om een zeer succesvol bedrijf op te bouwen, met alleen op dit moment al meer dan 100 deelnemers in mijn diverse high-end programma’s.

Maar werkt dit nog wel zo? Trek ik nog wel de juiste mensen aan?

Werkt het low-end model nog wel?

Trek ik die mensen aan, die aangetrokken worden op de lage prijs, maar niet beseffen dat ondernemerschap OOK vergt dat je een leuke, aantrekkelijke, genereuze persoon bent?

Dat ondernemerschap ook om persoonlijke groei vraagt?

En dat ondernemerschap ook om investering vraagt? Om geven en nemen?

En er zijn meer dingen aan de hand. Ik realiseerde me dat in korte tijd het landschap in mijn vakgebied totaal veranderd is.

Er zijn tegenwoordig heel veel events en heel veel businesscoaches. EN veel meer mensen die voor zichzelf willen beginnen.

Mensen die snel ook succes willen hebben. Ze komen bij alle events langs om eens rond te kijken hoe iemand het doet. Maar ze zijn vaak niet bereid om de investering te doen, die nodig is.

Maar voor de succesvolle ondernemers, die WEL weten wat ervoor nodig is, en WEL bereid zijn om te investeren, betekent dit dat ze zich onvoldoende op hun plaats weten.

Het roer moet om… dit werkt niet meer voor mij. 

Ik heb afgelopen tijd verschillende klanten gesproken die met hetzelfde worstelden.

Zij trekken met hun marketing te veel mensen aan die toch niet bij hen pasten… Mensen die niet het high-end niveau hadden wat ze nastreven en die niet echt de investering willen doen die nodig is.

Ik heb met ze besproken wat er nodig is om dit te veranderen. Er is een hele nieuwe strategie nodig.

En die ga ik zelf ook toepassen. Ik ga dus iets heel nieuws doen… Mijn marketing wordt anders. En degenen die op dat niveau zijn, wil ik leren hoe je dat OOK kunt doen.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

26 gedachten over “Dit werkt niet meer voor mij…”

  1. Nou, daar ben ik dan ontzettend nieuwsgierig naar Laura, want inderdaad: dit heeft niet het high-end efffect wat we wensen!

  2. Ik ben ook zo benieuwd! En als ik het zo lees, komt er een prachtige nieuwe strategie aan die wij weer van jou kunnen leren!

  3. Beste Laura en team, ik kan mij voorstellen wat een domper de feedback van deze deelnemer is geweest. Het is jammer dat jullie intentie deze mevrouw blijkbaar niet (volledig) heeft bereikt maar aan de andere kant, door deze gebeurtenis maken jullie wel de balans op van waar je echt mee bezig bent en wilt zijn. Een klacht is tenslotte ook een kans! Jullie hebben met elkaar een mooi bedrijf opgebouwd met vele tevreden cliënten dus ik moedig je aan om verder te bouwen en groeien. En omdenk de klacht!

  4. Openhartig verhaal en mooi om te lezen. Wat ik me afvraag waarom de opmerking van 1 dame je doet besluiten om je hele marketing strategie om te gooien.
    Daar ben ik nieuwsgierig naar.

  5. Ik zie dat mensen liever in technologie met kennis dan alleen kennis investeren. Dat geeft een hoger waardegevoel ofzo… ben benieuwd welke kant je op gaat

  6. Ik denk dat er al zoveel mensen op jouw events geweest zijn dat er waarschijnlijk een splitsing aan komt. Events voor starters en events voor gevorderden. Voordat mensen naar event 3 gaan dienen zij eerst event 1 en 2 te hebben gevolgd.

  7. Laura , ik snap je heel goed. Ik heb in mijn werk mijn mensen en klanten altijd
    Veel gegeven…gratis, goedkoper, extra… Ik heb er een prima business mee
    gebouwd en kan genieten van een fijn passief inkomen….maar ik merk ook dat
    mensen steeds kritischer worden en ik voel ook dat het gewoon soms nooit
    genoeg is…. Kon ik vroeger via Facebook nog ” verkopen” nu wil iedereen alles,
    gratis… Ik heb krijgers gecre

  8. Hoi Laura,
    Balen inderdaad. Maar herkenbaar. Je kunt zoveel positieve energie krijgen van leuke reacties, maar een zo’n zeikerd kan je zo’n schop onderuit geven!

    Kop op Laura, laat je niet kisten en ga gewoon lekker door. De wereld bestaat niet alleen uit leuke mensen helaas en die kom je ook overal tegen, ook op jouw cursussen :(. Maar ik kan me goed voorstellen dat je liever voor de ECHTE ondernemers gaat die hard willen werken en dat al jaren doen. En ook bereid zijn tot veranderingen. En niet van die miepjes die ook denken “even” een eigen bedrijf te beginnen en dan gaan zeuren over een gemist onderdeeltje. Zij zal waarschijnlijk bij de 80% van de starters horen die binnen een jaar failliet gaan…

    Ik blijf je volgen 🙂

    Groetjes en sterkte,
    Agnes
    Ruitershop Agnes

  9. Ik ben heel benieuwd Laura wat het gaat worden, want zo’n gevoel had ik toevallig laatst ook! Ik geef veel content en toon betrokkenheid, maar er zit altijd een zeikerd tussen die je dag kan verpesten. Ik negeer het tegenwoordig, want 99,9% is tevreden. Maar ben toch erg benieuwd naar jouw aanpak. Groet, Renata

  10. Mooi artikel Laura! Ik ben blij dat je dit deelt, want ik heb er op de terugweg van het event ook over nagedacht en nu lees ik jouw reactie. Het zijn soms de onverwachte dingen die je weer verder brengen op je reis. Ondernemerschap vraagt om aanpassingen en inspringen op de marktontwikkelingen. Er zijn nu veel ontwikkelingen en ik ben dan ook reuze benieuwd naar je creatieve idee

  11. Het heeft je doelgroep duidelijk gemaakt waar deze dame in ieder geval niet bijhoorde!

    In mijn werk heb ik soortgelijke ervaringen gehad waardoor ik nu “alleen nog maar” werk met mensen die echt “het werk” willen doen.

  12. Beste Laura,
    dank voor je gedreven woorden. Wat een mooi cadeau heb je van die ene dame gekregen. Pijnlijk dat zij degene lijkt te vertegenwoordigen, die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wellicht dat ze zich nog via jouw blog wil uitspreken wat nou precies haar motivatie is geweest. Het cadeau bestaat er volgens mij uit dat je je roer gaat omdraaien, je persoonlijke fundament is keihard wakker geschut. Maar je klinkt dapper en wil jezelf en het team naar een hoger level tillen. Zou je je prijzen misschien nog meer kunnen laten zakken en voor dat vertrouwen wat je geeft aan de klanten, mag je op z’n minst een opbouwende flexibele houding van de toekomstige klanten verwachten?
    Instappen tegen bodemprijzen en verder groeien door serieus hoge bedragen te betalen voor followup-events!
    Hoe is het op dit moment met je?

  13. Een mooie vakantie wordt niet bedorven door een regenachtige dag. Zon en regen zijn als mannetje en vrouwtje………..

  14. Hi Laura, gelukkig is het zo dat feedback alles verteld over degene die feedback geeft. Of het nu positieve- of minder positieve feedback is, het zegt helemaal niets over jou. Toch wordt de ego wel geraakt door feedback. Jij bent een vrouw met ongelofelijk veel power en soms bewonderen mensen dat en soms niet. Niet meer een niet minder. Wees deze dame dankbaar, want je verandering was al in aantocht en deze dame heeft als middel gediend om het proces bij jou te versnellen. Ik wens je enorm veel plezier op je ontdekkingstocht naar iets nieuws. Je hebt veel lef en je bent verdomd goed. 🙂 🙂

  15. Fijn dat je zo kwetsbaar durft te zijn. NB en PS. op mijn windows computer worden sommige tekens in de tekst raar. Ik zie op gekke plekken bijvoorbeeld een A met dakje erop. Just a tip…

  16. Hoi Laura, laat je niet ontmoedigen door kritische, ondankbare mensen. Die lui vinden altijd wel iets waarover ze niet tevreden zijn. Vermijd dat soort types! De kunst is om ze aan het begin van het traject te filteren. Ze horen niet tot jouw doelgroep, ze willen alleen aandacht voor zichzelf. Dat soort mensen moet je onmiddellijk op hun plaats zetten. Weg ermee! Je doet het fantastisch. Je geeft veel meer dan men verwacht. Hou het zo!

  17. Misschien was die vrouw speciaal voor dat ene onderwerp gekomen en dacht ze: laat ik het gewoon vragen. Hoeft toch geen kritiek te zijn.

  18. Moedige keus! Grappig dat iemand die je op het eerste gezicht een zure critica zou kunnen noemen, je precies dat laat zien wat je nodig hebt!

  19. Ik voelde ontzettend met je mee op dat moment. Ook al was ik er niet bij en keek ik in mijn eigen tijd de livestream. (ontzettend fijn!) Zo herkenbaar, je onthoudt altijd dat ene moment! Maar weet, voor mij geldt persoonlijk, al zijn er honderdduizend businesscoaches, van jou neem ik het aan en krijg ik ontzettend veel inspiratie om stappen te zetten. Soms hele kleine en dan weer ineens een grote. Ik ben je er dankbaar voor!

  20. Waarom zou je je dood schamen als 1 persoon op de 170 die op zich (althans dat begrijp ik uit het verhaal) een terechte vraag stelt en je confronteert met het feit dat je iets bent vergeten. Hoe erg is dat nu? Stel je dan misschien te hoge eisen aan jezelf, of ben je misschien erg gevoelig voor kritiek? Als de tijd ontbrak om het desbetreffende item nog te behandelen, dan kan dat toch ook nog op een ander tijdstip of evt per mail? Misschien dat de desbetreffende dame speciaal voor dit item naar de bijeenkomst is gekomen en behandeling daarvan dus heeft gemist. Of die enkele reactie de uitspraak rechtvaardigt dat je de verkeerde mensen aantrekt? Doe je daarmee de andere 169 en jezelf niet tekort?

    1. Hoi Tineke, Het is niet dat ik overdreven gevoelig ben of zoiets. Wat ik al schreef, ik had inderdaad een fout gemaakt, die ik ook hersteld heb. Ik realiseerde me alleen dat ik een klant aangetrokken had die niet bij mij paste. En dat wil ik veranderen.

  21. Hoi Laura, ik was die dag online aanwezig en heb het dus meegekregen. Wat ik lees nu is dat jij eruit haalt dat je een klant aangetrokken hebt die niet bij je past. Ik haal eruit dat het goed is om alles te checken voordat je het podium op gaat. En bovendien dat je je direct open en kwetsbaar opstelt als er een kritische noot op je af komt, zoals: “Oh ja, dat is ook zo. Helemaal vergeten om te checken. Ik zal dat nog na-sturen”. Maar het was duidelijk dat je je liet triggeren en dat er emotie bij je was en dat het event daarna ineens was afgelopen. Jammer dat je je zo uit het veld liet slaan. Sec gezien stelde een vrouw een vraag en jij gaf antwoord. Nu is het een heel verhaal geworden. Ik wil je nog zeggen dat ik het een superdag vond met heel waardevolle inhoud! Dank je wel nogmaals daarvoor!

    1. Ja, het had me geraakt. En de dag eindigde omdat het 5 uur was. Sommigen begrijpen wat ik bedoel, dat ik het naar vond. Anderen begrijpen niet waar ik me druk om maak. Prima. Fijn dat je de inhoud waardeerde!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblog beginnen: Typepad versus Blogger

Als ik mensen spreek die hun weblog willen beginnen, zeg ik telkens dat ze Typepad als programma (platform zoals dat heet) moeten nemen, en niet Blogger. Nu vraag je je misschien af waarom Typepad beter is. Eerst wist ik dat niet precies. En omdat je er waarschijnlijk weinig aan hebt als ik antwoord: “Omdat ik het zeg” of “Blogger is gratis, en voor niets gaat de zon op” heb ik aan collega-ondernemer en IT-expert Sanne Roemen gevraagd wat de voordelen zijn van Typepad ten opzichte van Blogger. Sanne is juist gisteren gemigreerd van Blogger naar Typepad en kan dus haar eigen ervaringen aan je doorgeven. Ik voeg hieraan toe wat ik er zelf van weet.

Het belangrijkste: je kunt in Typepad “categorieën” maken. Ieder bericht dat je maakt, deel je in in een categorie (in Blogger kun je alleen op datum categoriseren). Dit maakt het bekijken van oude berichten voor je bezoekers veel makkelijker en duidelijker. Ook zegt de lijst met categorieën iets over waar je blog precies over gaat en kun je bezoekers prikkelen om verder te kijken. Met je categoriën kun je zo aan “personal branding” doen: je maakt duidelijk waar je voor staat, waar je interesses en passies liggen e.d.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit