Hoe je overvloed bereikt in je bedrijf

Een klant vertelde mij: “Ik was bij een netwerkbijeenkomst in gesprek met iemand. Hij was echt geïnteresseerd in wat ik te bieden had. Maar ik durfde zijn kaartje niet te vragen”. Zij was, uit een gebrek aan zelfvertrouwen, niet in staat om de kans, die voor haar voeten lag, te benutten en zichzelf toe te eigenen.

Iemand anders vertelde: “Ik wil graag een nieuwsbrief beginnen, maar ik zie er tegenop. Er zijn al zoveel mensen die een nieuwsbrief hebben! Ik wil er niemand mee lastigvallen.”

Alles goed en wel, maar in beide gevallen schort iets aan hun mindset over ondernemen. Het zorgt voor stagnatie en schaarste. Veel ZZP-coaches, trainers en adviseurs hebben deze mindset en ervaren daarom een tekort, stagnatie of schaarste in hun bedrijf.

Wat is hier precies aan de hand?

Eén manier om er naar te kijken is om het succes van je bedrijf te zien als de uitkomst van een uitwisseling van energie tussen mensen. Je bent in staat om een stroom op gang te brengen, die tot overvloed kan leiden. Dit is de spirituele benadering van marketing die ik van marketingdeskundige Mark Silver geleerd heb.

Wat is er nodig om die stroom op gang te brengen? Vier soorten van handelen, de ene actief en de andere passief: geven, ontvangen, aanbieden en nemen. Alle vier zijn ze nodig op het juiste moment.

  1. Als je aan je (potentiële) klanten gaat GEVEN, zullen ze je ook iets terug willen geven. Geven roept wederkerigheid op, dat is een wet.
  2. ONTVANGEN is ook nodig: hulp van anderen, feedback, ondersteuning. Niemand kan een bedrijf hebben in zijn eentje.
  3. En natuurlijk is ook jezelf AANBIEDEN nodig. Jezelf aanbieden is een krachtiger energie dan geven. Mensen weten niet dat je er bent, als je jezelf niet aanbiedt. Als je wilt dat de deur opengaat, moet je erop kloppen.
  4. Maar ook NEMEN moet gebeuren. Net als jezelf aanbieden, is ook nemen actiever dan ontvangen. Dat is het moment dat je je kansen grijpt en JA zegt tegen de mogelijkheden die je geboden worden.

Bij het geven, ontvangen, aanbieden en nemen kan veel mis gaan. Veel mensen hebben de neiging om of voor het één of voor het andere te kiezen. Sommigen geven heel veel, maar zijn niet in staat om te onvangen. Sommigen geven niet vanuit de juiste intentie. Ze geven, maar proberen in werkelijkheid te nemen. Geven om te nemen is geen geven, dus dan werkt het niet.

Verder kan het zijn, dat je veel wil geven, maar dat die ander daar helemaal niet op zit te wachten. Je kunt alleen geven, als er iemand is om het te ontvangen. En natuurlijk zijn er altijd mensen die helemaal niet geven, maar alleen willen ontvangen. Hun bedrijf zal nooit goed kunnen lopen!

Veel zelfstandigen hebben moeite om zichzelf aan te bieden (dit is mijn leerpunt geweest). Jezelf aanbieden vergt meer lef dan geven. Je voelt schroom om dit te doen. Maar als je het niet doet, weten je klanten niet dat je beschikbaar bent. En bovendien onthoud je de ander iets. Je weet bijvoorbeeld dat iemand héél veel aan je workshop zou kunnen hebben. Dan kun je het maar het beste zeggen: “Dit zou echt goed voor je zijn”. En de ander mag natuurlijk altijd nee zeggen.

En dan komt natuurlijk ook het moment van nemen, het grijpen van kansen en mogelijkheden. Daar was ik vroeger goed in, om hier aardig blind voor te zijn en zo allerlei kansen mis te lopen. Dan wordt het natuurlijk nooit iets met die overvloed.

Dit is ook wat de klant meemaakte, die niet het visitekaartje durfde te vragen, ondanks het feit dat haar gesprekspartner overduidelijk geïnteresseerd was in haar dienst. 

Conclusie: als je telkens een schaarste ervaart als het op acquisitie aankomt, dan kan het zijn dat je zelf iets doet of nalaat om te voorkomen dat de overvloed ontstaat. Kijken naar deze vier begrippen kan helpen om te analyseren wat er bij jou speelt en waar je nog kunt groeien.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.