Een inspirerend verhaal over Marina Korf

Veel mensen vragen zich af: zijn high-end programma’s ook voor mij mogelijk?

In de meeste gevallen wel. Ik heb afgelopen jaren allerlei soorten dienstverleners geholpen die met high-end programma’s gingen werken terwijl ze eerst dachten dat dat niet mogelijk was. Dat waren:

  • fotografen
  • hondentrainers
  • therapeuten
  • lifecoaches
  • spirituele coaches
  • stemcoaches, etc. etc.

Mijn stelling is dat een high-end programma in principe mogelijk is in alle beroepen. Er zal altijd 10 – 20 % van de klanten zijn die een hoogwaardige behandeling wil om daarmee snel de beste resultaten te krijgen.

Het enige wat nodig is, is moed om het te gaan aanbieden.  

Je klanten wachten er vaak op, zonder dat ze dit zo uitspreken.

Dit is wat Marina Korf meemaakte

Marina Korf over Bouw een Bloeiend BedrijfDit is wat mijn klant Marina Korf meegemaakte, een huidspecialist uit Urk. In haar beroep is het zeker niet gebruikelijk dat er hoge prijzen worden gevraagd. Het is een echte low-end markt.

“Toen ik begon als schoonheidsspecialiste, vroeg ik 11 euro voor een wenkbrauwen-behandeling van 30 minuten. Ik werkte 14 uur per dag, zonder pauze, en toch kon ik niet eens mijn rekeningen betalen. Uit die wereld kom ik”.

Later ging Marina zich specialiseren in huidverbetering en steeg haar prijs naar 20 euro per uur. “Maar klanten kwamen op losse basis bij mij, naar eigen inzicht en behoefte. Ze bepaalden zelf wanneer en hoe vaak zij voor een behandeling kwamen. Hierdoor kon ik nooit goed vooruit plannen en het voelde alsof de klant de baas was over mijn agenda. Ik kon geen resultaten garanderen. Het was allemaal heel vrijblijvend en dat waren de resultaten ook. Dat maakte dat ik niet in mijn kracht stond, het was vaag en frustrerend.

Tegenwoordig pakt Marina het anders aan. Ze heeft geleerd om high-end programma’s te gaan aanbieden. Hier haar verhaal over hoe ze het ervaren heeft:

“Het keerpunt kwam toen ik een “eenmalige, losse” klant sprak, een jaar nadat ze bij mij geweest was. Haar huidprobleem was verergerd en ze voelde zich erg ongelukkig en onzeker hierdoor. Terwijl ik met een gericht programma haar zo goed had kunnen helpen! Toen realiseerde ik me pas goed dat ik met mijn losse, voorzichtige manier van werken én denken voor de klant (ik was bang dat het te duur voor haar zou zijn) nooit mensen echt zou kunnen helpen. Terwijl ik dat juist zo heel graag wilde.”

Tegenwoordig biedt Marina programma’s aan van 250 tot 1500 euro. “Wat het mij opgeleverd heeft, is dat er veel meer duidelijkheid is voor de klanten: wat gaan we doen, welke mate van begeleiding is er, welke resultaten kunnen er behaald worden binnen welke tijd en wat is de investering. Dat geeft mij heel veel voldoening”.

Marina is hierdoor ook veel meer gaan verdienen: “Eerst verdiende ik 200 euro per dag met 10 uur hard werken, nu haal ik regelmatig 1000 euro per dag in slechts 5 uur per dag. Hogere inkomsten zijn mogelijk heb ik al berekend, ik ben hier nog maar net mee bezig ten slotte”.

“Ik kan nu voor me zien dat ik mijn grote droom kan realiseren: een familiehuis kopen, omdat ik dat destijds niet kon betalen. Ik ben hier heel erg dankbaar voor”.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.