Dit had ik echt nooit verwacht

Het is iets wat ik van te voren nooit had kunnen bedenken. Eén van de allerfijnste aspecten van een succesvol bedrijf blijkt te zijn dat je een team kunt opbouwen met mensen die je leuk vindt.

Afgelopen zomer heb ik acht weken in Italië en Amerika doorgebracht… het team deed voornamelijk het werk en we hadden een topomzet… Een geweldige ervaring.

Mijn team neemt een groot deel van mijn werk over en ik hoef niet meer het werk te doen waar ik niet goed in ben en waar ik geen zin in heb. Integendeel: ik kan me concentreren op het werk waar juist mijn kracht ligt. Dat scheelt heel veel energie en moeite.

Het is fijn om mensen zinvol en uitdagend werk te kunnen geven, en zo je succes te kunnen delen. Mijn team geeft gezelligheid en inspiratie.

Het allerbeste gedeelte is dat je team je helpt je bedrijf te laten groeien. Het neemt daar verantwoordelijkheid voor. Je hoeft het niet meer in je eentje allemaal te doen. Bovendien: een goedlopend team heeft aantrekkingskracht op klanten; als je team goed werkt, krijg je meer klanten.

Werken met een team geeft je dus een voorsprong. Je bedrijf gaat beter functioneren en de kwaliteit van je marketing gaat omhoog. Dat stelt je concurrenten in de schaduw. Veel te veel ZZP’ers zijn in hun eentje aan het werk en dat belemmert hun succes.

Wat is er nodig om een team te kunnen bouwen?

Wat er volgens mij nodig is, is een serieuze inkomensdoorbraak. Pas als je genoeg kunt verdienen, is het zinvol om een team te gaan opbouwen.

Inkomensdoorbraken zijn de sleutel en je bereikt dit niet door lage prijzen te vragen. Wil je hier meer over weten?

Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.