De agenda van je ziel, wat is die?

Vorige week was ik samen met Monique in Tucson, Arizona, bij mijn businesscoach Kendall Summerhawk.

Kendall is voor het 3e jaar alweer mijn coach. Het was leerzaam en heel spannend om mijn plan voor 2015 en 2016 te maken, samen met haar, die de beste coach is die ik me kan voorstellen.

Ik realiseerde me dat het echt allemaal uit mijn plannen voortkomt, exact hoe mijn bedrijf eruit ziet en wat de resultaten ervan zijn.

Kendall daagt me altijd uit om grootser te denken. Daarvoor ben ik bij haar. Ik heb vroeger van Brian Tracy al geleerd dat het belangrijk is om “grootse” doelen te stellen. Ze komen immers uit, dus kun je het best maar groter dromen dan je eerst zou denken.

Natuurlijk gaat het niet alleen om de omzet die ik wil halen, maar ook om het dienen van de “agenda van de ziel” (en van het lichaam). Hoe wil ik leven? Daar moet mijn bedrijf bij passen.

Als je niet droomt, als je niet plant, bepalen anderen het voor je.

Heb je zin om je plan te maken? Hier een paar vragen om te helpen:

  • wat is de omzet die je wil halen dit jaar?
  • wat is de winst die je hiermee wil bereiken?
  • wie is je ideale klant? Is die nog steeds dezelfde?
  • welke producten en diensten wil je lanceren, en in welke volgorde?

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.