“Concurrenten bedreigen mij”

Toen ik pas begon om zelfstandigen te helpen om klanten te vinden, was ik één van de weinigen in Nederland. Er waren wel al veel zelfstandigen, maar bijna niemand zag ze als een interessante doelgroep en van concurrentie had ik dus geen last.

Op een bepaald moment kwamen er nieuwe mensen bij die zich ook gingen richten op de zelfstandigen, om ze te helpen beter te marketen en klanten te krijgen. De talentvolle en ambitieuze Sandra was een van hen. Mijn oog viel meteen op haar, juist omdat ze zo talentvol en gedreven was.

Een tijdlang was ik boos, angstig en verontrust. Zouden alle klanten nu naar Sandra gaan? Al snel merkte ik dat angst niet nodig was en besloot ik concurrentie te aanvaarden als een nieuwe realiteit. Niet veel later ontmoette ik Sandra, en we besloten ervaringen met elkaar te gaan delen, als 2 collega’s die met hetzelfde vakgebied bezig waren.

We gingen dus met elkaar om en ik mocht haar heel graag. Maar op een bepaald moment  kreeg ik een mail: ze wilde geen contact meer met mij. De reden die ze gaf, was  dat ze mij als zo’n belemmering ervoer voor haar eigen bedrijf, dat ze alle contact wilde verbreken.

Ze ervoer mij als een serieuze bedreiging voor haar bedrijf, puur omdat ik hetzelfde deed als zij.

Dit is wat ik vaker zie bij ZZP-coaches, trainers en adviseurs. Ze hebben enorme moeite met concurrenten. Die ervaren ze als een bedreiging van hun voortbestaan.

Concurrentie kan inderdaad enorm bedreigend voelen – alsof je overleven op het spel staat. Vooral vrouwen lijken er extreem gevoelig voor te zijn. Ervaar jij dit zo? Schaam je er niet voor, het is een heel natuurlijke uiting van ons overlevingsinstinct.

Ik begrijp de angst die eronder zit, maar natuurlijk is er een veel slimmere, open en ruimhartige blik op concurrentie nodig. Hoe kun je ernaar kijken dat je ermee in harmonie bent, en er zelfs de voordelen van gaat zien?

1. Realiseer je dat concurrentie niet echt bestaat

Concurrentie bestaat niet echt, je trekt de mensen aan die bij JOU passen, die willen leren via JOUW filter, JOUW visie, JOUW verhaal. Ga dus gewoon door om met je missie… er zullen genoeg mensen zijn die erop aangetrokken worden.

2. Maak contact met je hogere missie

Als je een hogere missie hebt met je werk, maakt het niet uit dat je concurrenten hebt. Je wil dan immers dat zoveel mogelijk mensen hun probleem kunnen overwinnen… of jij ze er nu bij helpt of je concurrent.

3. Koester de relatie met je klanten

Als je een goede relatie hebt met je klanten, kan een concurrent die niet zomaar wegkapen. Een goede relatie met je klanten is dus goud waard. Een eenvoudige manier om dat te bereiken is door altijd relevante en waardevolle informatie te blijven geven via je weblog of ezine.

4. Word steeds meer jezelf

Concurrentie is een uitnodiging om je steeds beter te onderscheiden en authentiek te zijn. Sinds Sandra er bij kwam, ontdekte ik eigenlijk wie ik zelf was. Sindsdien ben ik steeds meer mezelf geworden, met mijn kwetsbaarheden, mijn voorkeuren en mijn eigen stijl. Hoe meer ik mezelf ben, hoe meer ik precies de klanten aantrek die bij me passen, en dat is alleen maar leuk.

5. Haal het beste uit jezelf

Concurrentie is een enorme drijfveer om goed te presteren. Toen ik geen concurrentie had, deed ik alles op mijn dooie akkertje. Pas toen er concurrenten kwamen, ging ik op een veel hoger niveau ondernemen. Wat ben ik blij dat ik die stap heb gezet! (En dank je wel, Sandra, dat je dit voor mij betekend hebt!)

6. Ga met je concurrenten samenwerken

Met concurrenten kun je samenwerken! Slimme ondernemers hebben dit door. Ze verkopen elkaars producten, verbinden hun mailinglijsten met elkaar voor een win-win-samenwerking.
Stel dat Sandra het contact met mij het contact had aangehouden, dan hadden we elkaar echt kunnen helpen om ons bedrijf te laten groeien. Wat zou dat niet hebben kunnen betekenen!

Conclusie: concurrentie kan bedreigend voelen (en terecht) maar het helpt je ook op allerlei manieren. Het spanningsveld dat er door ontstaat, helpt je te floreren.

Wil je weten hoe je kunt samenwerken om je bedrijf te laten groeien? Slim samenwerking zal 1 van de thema’s zijn van mijn nieuwe event Reuzensprong dat op 21/22/23 november zal plaatsvinden. Reuzensprong staat in het teken van groei van je bedrijf (medewerkers, omzet, aantal klanten). Wil je er meer over weten, luister dan naar mijn webinar 7 kenmerken van groeiondernemers. 

Je reactie op dit artikel is welkom!  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.