Veel coaches, trainers en adviseurs vinden het moeilijk om met hun doelgroep in contact te komen. Waar vind je je klanten? Waar moet je het zoeken?
Een voorbeeld is Karla, een klant van mij. Ze biedt programma’s aan om mensen met een specifiek gezondheidsprobleem te helpen. Om klanten te vinden, legde ze contact met doorverwijzers, zoals huisartsen, en daar kwam wel wat uit, maar het is een trage, stroperige strategie die pas op langere termijn effect heeft.
Een strategie die echter meteen effect voor haar opleverde, was het gebruik van Facebook-ads. En dat zie ik bij meer coaches, trainers en adviseurs. Waarom zijn Facebook-ads zo handig?
- Facebook heeft vele miljoenen gebruikers in Nederland. Mensen die dagelijks op Facebook te vinden zijn, en die het sociale platform gebruiken om geïnformeerd te worden over allerlei zaken. Als je daar ads gebruikt, kun je zichtbaar worden voor vele duizenden mensen tegelijk!
- Facebook heeft een enorm geavanceerde mogelijkheid om je advertenties exact te richten op de doelgroep die je wil. Dat wil zeggen dat je je advertenties heel goed kunt richten op precies de mensen die je nodig hebben.
- Facebook-ads besparen je veel tijd! Je hoeft niet maanden, weken en uren te besteden om op je zakelijke Facebook-pagina “likes” te verzamelen en zo zichtbaar te worden met je expertise. Er zijn zelfs helemaal geen likes nodig! Je kunt je advertenties meteen richten op de mensen die je nodig hebt.
- Met Facebook-ads kun je heel snel je mailinglijst opbouwen. Dat is wat je immers wil: een lijst opbouwen met mensen die je toestemming geven om jouw artikelen en promoties te krijgen. Als je consistent aan deze lijst werkt, geef je jezelf de mogelijkheid om iedere keer klanten te krijgen, zolang je ze nodig hebt, voor jaren achtereen.
- Facebook-ads lenen zich uitstekend voor coaches, trainers en adviseurs omdat die content te bieden hebben. Met content bedoel ik informatie, training, kennis, artikelen. Facebook-ads werken uitstekend als je iets interessants te vertellen hebt… Tegen hele lage kosten kunnen heel veel mensen van je expertise kennisnemen…
Maar Facebook-ads kosten geld, zul je misschien zeggen! Natuurlijk kosten Facebook-ads geld, maar de bedragen zijn nu nog heel laag. Je bespaart jezelf er ook enorm veel tijd mee, en tijd is geld.
Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.
2 reacties
Dag Laura,
Ik ben het met alle punten in het blog eens. Wel adviseer ik iedere ondernemer om goed na te denken over de boodschap die je wilt uitdragen, en de “ADS” te laten opstellen door een specialist op dit gebied.
Veel ondernemers denken dat ze het zelf allemaal wel kunnen zonder enige verdieping of training. Dit geldt eveneens voor Google Adwords campagnes.
Doe je het niet juist, gebalanceerd, en zonder goede voorbereiding, is het een groot geldlek binnen een organisatie. Met andere woorden, het kan de ondernemer veel geld gaan kosten waar ze niets tot weinig voor terug zullen zien. (ROI) Mits goed uitgevoerd.
Goed dat je er een training aan wijdt. Want gedegen kennis van deze ADS is onmisbaar als je aan je online marketing en présence wilt werken.
Keep up the good work Laura!
Ik ben het helemaal met je eens Maikel! Opleiding en kennis van zaken maken het grote verschil.