5 manieren om je mailinglijst snel te laten groeien

Eén van de belangrijkste manieren om je te verzekeren van klanten en een goed inkomen, is het opbouwen van een mailinglijst met de namen en (email)adressen van mensen die in principe geïnteresseerd zijn in je dienst en die je kunt mailen over je aanbod.

Een grote mailinglijst is goud waard en dat is niet een inzicht dat mensen nu pas hebben. In de 19e en 20e eeuw schreven firma’s lange brieven aan hun potentiële klanten, om hun waren aan de man te brengen.

Hoe komt je aan zo’n lijst? Heel, héél soms hoor je nog wel eens dat mensen een mailinglijst willen kopen. Tegenwoordig weten de meeste ZZP-ers wel, dat een mailinglijst via “permissie” tot stand moet komen omdat mensen het anders als spam beschouwen (dit schrijft de wet ook voor als je deze mensen wil gaan mailen).

Maar hoe bereik je dat? Als je permissie van mensen nodig hebt, is het niet eenvoudig. Je moet namelijk concurreren met een massaal aanbod van nieuwsbrieven die allemaal om aandacht smeken! Zie daar maar eens tussen te komen. Dus wat is de manier om toch een grote lijst op te bouwen?

  1. Het opbouwen van een grote mailinglijst vraagt om erop gefocust te zijn, dag in dag uit. Bij ieder gesprek met een potentiële klant, vraag je of iemand op je lijst wil komen (en daar zet je hem of haar ook netjes op). Stel doelen voor het aantal mensen dat je op je lijst wil hebben. Ik zit te zinnen op speciale “lijstopbouw” – acties om nog een extra 1600 mensen erbij te krijgen deze laatste twee maanden; binnenkort meer hierover…
  2. Zorg dat je marketingboodschap helder is. Mensen willen pas op je lijst, als ze begrijpen wat ze eraan kunnen hebben, om je berichten te ontvangen. Je boodschap kan pas helder zijn, als ook je doelgroep helder is. Deze keuzes zul je dus allemaal moeten maken, wil je tot een lijst komen met een hoge kwaliteit.
    (Meer leren over het kiezen van je doelgroep en je boodschap? Dit kan bij het Reuzensprong-event).
  3. Om mensen op je lijst te krijgen, is het aanbieden van een waardevolle nieuwsbrief (ezine) tegenwoordig niet meer genoeg. Je zult een zeer aantrekkelijk, haast onweerstaanbaar aanbod moeten doen: een gratis weggever – een artikel, een rapport, een video, een audio-opname – met informatie waar je doelgroep om zit te springen. Het is handig als je hier een mailinglijstprogramma voor gebruikt om dit allemaal automatisch te doen (ik gebruik hiervoor Autorespond).
  4. Je lijst kan snel groeien als je samenwerking aangaat met anderen, liefst met mensen die zelf al een grote lijst hebben. Een idee is bijvoorbeeld om samen een teleseminar te organiseren waarbij je elkaars lijst gaat promoten. Er is maar 1 voorwaarde: zorg dat je je allebei op dezelfde doelgroep richt (anders heeft samenwerking sowieso geen zin)
  5. Ga spreken voor publiek. Dit is voor mij jarenlang een manier geweest om mijn lijst op te bouwen. De kunst is natuurlijk om het visitekaautje te krijgen van zoveel mogelijk deelnemers.

Het opbouwen van je lijst is één van de belangrijkste marketingactiviteiten die je kunt doen. Je werkt aan de relatie met je klanten en daarmee bouw je iets op, wat door geen enkele concurrent zomaar in te halen is. Besteed er dus aandacht en energie aan, het is het waard!

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.