Eén van de belangrijkste manieren om je te verzekeren van klanten en een goed inkomen, is het opbouwen van een mailinglijst met de namen en (email)adressen van mensen die in principe geïnteresseerd zijn in je dienst en die je kunt mailen over je aanbod.
Een grote mailinglijst is goud waard en dat is niet een inzicht dat mensen nu pas hebben. In de 19e en 20e eeuw schreven firma’s lange brieven aan hun potentiële klanten, om hun waren aan de man te brengen.
Hoe komt je aan zo’n lijst? Heel, héél soms hoor je nog wel eens dat mensen een mailinglijst willen kopen. Tegenwoordig weten de meeste ZZP-ers wel, dat een mailinglijst via “permissie” tot stand moet komen omdat mensen het anders als spam beschouwen (dit schrijft de wet ook voor als je deze mensen wil gaan mailen).
Maar hoe bereik je dat? Als je permissie van mensen nodig hebt, is het niet eenvoudig. Je moet namelijk concurreren met een massaal aanbod van nieuwsbrieven die allemaal om aandacht smeken! Zie daar maar eens tussen te komen. Dus wat is de manier om toch een grote lijst op te bouwen?
- Het opbouwen van een grote mailinglijst vraagt om erop gefocust te zijn, dag in dag uit. Bij ieder gesprek met een potentiële klant, vraag je of iemand op je lijst wil komen (en daar zet je hem of haar ook netjes op). Stel doelen voor het aantal mensen dat je op je lijst wil hebben. Ik zit te zinnen op speciale “lijstopbouw” – acties om nog een extra 1600 mensen erbij te krijgen deze laatste twee maanden; binnenkort meer hierover…
- Zorg dat je marketingboodschap helder is. Mensen willen pas op je lijst, als ze begrijpen wat ze eraan kunnen hebben, om je berichten te ontvangen. Je boodschap kan pas helder zijn, als ook je doelgroep helder is. Deze keuzes zul je dus allemaal moeten maken, wil je tot een lijst komen met een hoge kwaliteit.
(Meer leren over het kiezen van je doelgroep en je boodschap? Dit kan bij het Reuzensprong-event). - Om mensen op je lijst te krijgen, is het aanbieden van een waardevolle nieuwsbrief (ezine) tegenwoordig niet meer genoeg. Je zult een zeer aantrekkelijk, haast onweerstaanbaar aanbod moeten doen: een gratis weggever – een artikel, een rapport, een video, een audio-opname – met informatie waar je doelgroep om zit te springen. Het is handig als je hier een mailinglijstprogramma voor gebruikt om dit allemaal automatisch te doen (ik gebruik hiervoor Autorespond).
- Je lijst kan snel groeien als je samenwerking aangaat met anderen, liefst met mensen die zelf al een grote lijst hebben. Een idee is bijvoorbeeld om samen een teleseminar te organiseren waarbij je elkaars lijst gaat promoten. Er is maar 1 voorwaarde: zorg dat je je allebei op dezelfde doelgroep richt (anders heeft samenwerking sowieso geen zin)
- Ga spreken voor publiek. Dit is voor mij jarenlang een manier geweest om mijn lijst op te bouwen. De kunst is natuurlijk om het visitekaautje te krijgen van zoveel mogelijk deelnemers.
Het opbouwen van je lijst is één van de belangrijkste marketingactiviteiten die je kunt doen. Je werkt aan de relatie met je klanten en daarmee bouw je iets op, wat door geen enkele concurrent zomaar in te halen is. Besteed er dus aandacht en energie aan, het is het waard!
Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.