Waarom een positieve relatie met geld onmisbaar is voor het succes van je bedrijf

Een positieve relatie met geld is belangrijk voor de groei van je bedrijf. Drie willekeurige citaten van ZZP-ers die ik hoorde / las:

“De gedachte dat groei altijd maar moet, maakt mensen diep ongelukkig. Altijd maar meer moeten: meer hebben, meer verdienen, meer omzetten. “Meer, meer, meer” leidt tot ellende (Hallo, financiële crisis!)”. (reactie op mijn weblog).

“Laura, ik hoef helemaal niet veel te verdienen. Ik verdien al meer dan ik ooit had kunnen dromen, dus zo is het wel genoeg. Bovendien heeft mijn man ook een goede baan en krijg ik later nog de erfenis van mijn ouders. Dus waarom zou ik zo nodig nog méér mijn bedrijf moeten laten groeien?” (uit een gesprek met een klant)

“Ik vraag geen hoge prijzen en kan mijzelf gelukkig recht in de ogen kijken. Als ik veel had willen verdienen, was ik wel wat anders gaan doen” (reactie van een coach op een artikel over het verhogen van prijzen)

Een “negatieve” kijk op geld, groei en rijkdom komt veel voor bij ZZP-ers. Er gaat bijna geen dag voorbij of iemand maakt me duidelijk “dat geld niet belangrijk is”.

Eigenlijk heel gek, als je bedenkt dat een ZZP-er officieel ook een ondernemer is.

Stel je voor dat de directeur van KPN zou zeggen: “Ik wil lage prijzen vragen om mezelf recht in de ogen te kunnen kijken”. Of dat de directeur van Philips zei: “Groei maakt mensen diep ongelukkig. Wij willen alleen leuk werk doen”. Zo’n directeur zou direct ontslagen worden, laat staan dat hij ooit aangenomen was.

Een ZZP-er komt er echter makkelijk mee weg. Hij geniet zelfs het respect van zijn collega’s, waar geld voor velen hoort bij een “oude, verderfelijke” wereld. Als je maar leuk werk doet, en je verdient genoeg om rond te komen, dan heb je het plafond van je ambities al bereikt.

Wat is de consequentie als je als ZZP-er negatief over geld denkt? Zo’n houding lijkt erg ethisch, maar heeft wel een enorme keerzijde. Door groei en geld af te wijzen, blijft het welvaartsniveau laag, verdien je middelmatig of slecht en dat wordt alleen maar erger. Als al je collega’s ook geld niet belangrijk vinden, ontstaat een neerwaartse spiraal.

Als je geld niet belangrijk vindt, ga je veel lakser om met het volgende:

  • Je laat je follow up bij klanten veel sneller zitten
  • Je verhoogt je prijzen onvoldoende
  • Je geeft veel van je kennis gratis weg
  • Je bent minder gericht op slimmer werken (zodat je meer zou kunnen verdienen)
  • Je onderzoekt onvoldoende de mogelijkheden voor nieuwe producten, extra inkomensbronnen en cash flow (die vaak voor het grijpen liggen)
  • Je investeert niet in marketing en coaching om meer klanten te krijgen (zodat het je vaak ook aan fundamentele kennis ontbreekt)
  • Je laat je leiden door de vraag van de klant, in plaats van zelf producten te ontwikkelen (wat veel meer kan opleveren)
  • Je huurt geen mensen in om taken van je over te nemen, waardoor je uiteindelijk meer zou kunnen verdienen

Met andere woorden: je zet een enorme rem op het bereiken van overvloed. Dagelijks zie ik ondernemers in kansrijke en lucratieve niches die nog geen fractie van hun potentie benutten. De resultaten die ze halen, vinden ze immers al goed genoeg.

Zou het omgekeerde aan de hand zijn, dan zouden er direct meer kansen en mogelijkheden ontstaan, waar iedereen profijt van heeft. Als je groeit, kun je immers ook ANDEREN laten meeprofiteren van je talenten.

Ook je klanten profiteren ervan, omdat je je groei alleen mogelijk maakt door voortdurend gericht te zijn op hun behoeften en daarop in te spelen, zodat ze op de best mogelijke manier geholpen kunnen worden.

Van belang is dus om een positieve relatie met geld te krijgen. Dat je (veel) geld verdienen OK gaat vinden en het financiële doel van je bedrijf centraal gaat stellen (natuurlijk in balans met andere belangrijke waarden die voor jou spelen). (Dit laatste hoef ik er waarschijnlijk niet bij te zeggen;-)

Geld voor groei

Hoe kun je naar geld en groei kijken en krijg je een positieve relatie met geld? Hoe zou je de 3 citaten aan het begin ook kunnen interpreteren?

  • Streven naar groei is niet per definitie hebzuchtig. Je kunt met veel geld juist bijdragen aan een betere wereld. Je kunt meer geven aan anderen en je kunt investeren in duurzaamheid. “Zodra economische groei op duurzaamheid is gestoeld, is er geen plafond en zijn de mogelijkheden om te groeien eindeloos”, zo hoorde ik Angelien Kemna bij Buitenhof zeggen.
  • “Vinden dat je zo al genoeg verdient” zou je kunnen transformeren naar: “Met mijn talenten haal ik het maximale uit mezelf zodat ook anderen kunnen delen in mijn succes”.
  • “Ik wil geen hoge prijzen vragen, want anders zijn mijn klanten verdrietig”, kun je transformeren naar: “Door hoge prijzen te vragen, help ik mijn klanten juist. Ik kan ze meer bieden en ze beter helpen als ik een goede prijs vraag voor mijn dienst. Voor de mensen met weinig budget, bied ik laaggeprijsde online producten aan zodat ook zij kunnen profiteren van mijn dienst”.

Op deze manier heel je je relatie met geld, en ga je veel meer verdienen met je bedrijf, en kun je genieten van je groei, want groei is je echte aard en wezen (alles groeit in de natuur, kijk eens naar GRAS).

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.