10 Manieren om jezelf klein te houden

Ieder mens wil graag dingen zoveel mogelijk hetzelfde houden. We hechten aan de status quo. Daarom gaan we liever risico’s uit de weg en houden we ons klein, kleiner dan we zijn.  

We doen het allemaal, maar door het teveel te doen, doe je jezelf enorm tekort. En dat vind ik erg… Niet alleen haal je niet uit het leven wat erin zit, je brengt je talenten niet tot ontwikkeling en dat leidt tot frustraties en ongelukkigheid.

Misschien herken je een van deze 10 manieren om jezelf klein te houden:
 
1. je volgt klanten niet op na het 1e contact (ze hebben het al zo druk immers en wie ben jij om ze lastig te vallen…)
 
2. je vraagt veel te lage prijzen (anders zouden mensen het maar te duur vinden…)
3. je stuurt je nieuwsbrief maar 1 keer per kwartaal (of helemaal nooit) omdat je vindt dat mensen “al zoveel nieuwsbrieven ontvangen”. Je vindt het stom als anderen WEL nieuwsbrieven sturen in een hoge frequentie   

4. je trekt je heel veel aan van kritiek (en van mensen die opzeggen op je nieuwsbrief)

 
5. je zet je plannen niet door en voert je ideeën niet uit, uit angst voor wat mensen ervan zullen vinden. Of je maakt er een begin mee, maar schroomt om er promotie voor te maken (dan zouden mensen maar denken dat je succesvol wilt zijn, omdat je dat kennelijk nog niet bent…) (ja, dit komt echt voor, dat mensen dat denken!)
6. je bent jaloers op en roddelt over anderen die wel succesvol zijn
 
7. je investeert niet of nauwelijks in marketingcursussen of – coaching (het kost zoveel geld en je bent toch juist zelfstandige om het in je eentje te kunnen?)   

8. je kijkt sowieso neer op marketing – (dat vind je niet “authentiek”)

 
9. je vindt geld niet belangrijk (jij houdt je voor dat het “leven niet om geld draait” – ondertussen baal je dat je telkens krap bij kas zit) 
 
10. je besteedt te weinig tijd aan je bedrijf en kiest continu voor andere mensen, in plaats van voor jezelf (vooral vrouwen hebben hier de neiging toe)
 
Mee eens dat dit erg is? Je maakt jezelf klein, terwijl er zoveel groters voor je is weggelegd (hiervan ben ik overtuigd). 

Als ik terugdenk aan tien jaar geleden, had ik destijds nog geen seconde kunnen vermoeden waartoe ik in staat ben gebleken. 

 
Wat kun je doen om kleinheid van je af te schudden en in je grootsheid te stappen?
 
– vraag goede prijzen voor je dienst
– promoot jezelf continu, onophoudelijk en aan één stuk door;-) 
– val mensen zoveel mogelijk lastig met je aanbod (daar hebben ze wat aan)
– investeer 10% van je inkomen in marketingopleiding – en coaching  
– omarm marketing als 1 van de belangrijkste manieren om de wereld te veranderen en te verbeteren:-)
– zie jaloezie als een signaal om contact te maken met je verlangen: wat de ander heeft, wil je eigenlijk zelf ook
– zie kritiek als een welkome kans om te leren (en “nederigheid” te ervaren) (wat iets anders dan kleinheid is)
– ga houden van geld  
– kies in de eerste plaats ALTIJD voor jezelf. Egoïstisch? Nee, je doet het uiteindelijk voor de ander. Dit heeft er wat aan als je helemaal tot je recht gaat komen.  
 
Een van de beste manier om kleinheid van je af te schudden, is om te investeren in een coachingsprogramma dat je echt gaat helpen boven je zelf uit te stijgen. Het Bouw een Bloeiend Bedrijf-programma is voor alle coaches, trainers en/of adviseurs, die hun inkomen verder willen verhogen, maar die hopeloos vastlopen in 1-op-1 werken en toch nog steeds te weinig verdienen. Voor meer informatie en aanmelden klik hier  
 
Je reactie op dit artikel is van harte welkom! 

Eén antwoord op “10 Manieren om jezelf klein te houden”

  1. Bedankt voor deze tips Laura! Dit bevestigd alleen maar dat ik (sinds kort) goed bezig ben en mijn marketing momenteel op de eerste plaats gesteld heb. Hiervoor was ik bijna uitsluitend met mijn hoeden bezig. Ik heb sinds ik me inschreef op jouw nieuwsbrief al heel wat bijgeleerd! Bedankt daarvoor!
    Fijne dag gewenst!
    Martine Verstraeten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.