Hoe kun je beoordelen of je toe bent aan (her)ontwerp van je diensten en producten? Starters ervaren de noodzaak vaak nog niet zo: ze gaan gewoon voor klanten aan het werk. Maar misschien herken je de volgende situaties:
1. Mensen vatten niet wat je doet
Als mensen vragen wat je doet, weet je niet precies wat je moet zeggen. Je doet namelijk telkens wat anders voor je klanten. Daardoor hebben mensen geen helder beeld van je en kunnen ze je ook moeilijk doorverwijzen. Dit zou het wel eens een teken kunnen zijn dat het creeren van een eigen aanbod nodig is, zodat het voor iedereen in een oogopslag duidelijk is, wat je te bieden hebt en hoe je je klanten kunt helpen. N.B. Dit kan ook heel goed voor starters nodig zijn!
2. Je hebt een “overrompelend” aanbod van diensten
Je aanbod van diensten is in de loop der jaren “organisch gegroeid”. Je biedt heel veel aan, maar er is geen samenhang in wat je doet. Het is als een overwoekerde tuin waar al jarenlang geen tuinman is geweest.
Herontwerpen van je aanbod van diensten kan helpen om orde en eenheid te scheppen in wat je doet, en het voor klanten veel gemakkelijker te maken voor je te kiezen.
3.Je bent het zat om het werk te doen dat anderen voor je bedacht hebben
Veel zelfstandigen laten zich inhuren door bureau’s en bedrijven. Maar je verlangt er naar om zelf iets neer te zetten, misschien zelfs na te laten… Waarin je je eigen visie tot uitdrukking brengt en precies werkt zoals jij het wil.
4.Je loopt over van de ideeën voor nieuwe diensten maar ze gaan alle kanten uit en het komt er maar niet van. Je mist houvast waar je moet beginnen en je ziet niet voor je, hoe je het aan kunt pakken. Professioneel ontwerp van je diensten kan helpen je ideeën te stroomlijnen en tot verwezenlijking te brengen.
5. Je werkt uurtje – factuurtje
Je werkt op uur- of projectbasis en hierdoor heb je de grens bereikt van wat je kunt verdienen. Je zoekt naar manieren om je prijs te verhogen en meer vrije tijd te creëren. Een eigen aanbod, waarin je ook hooggeprijsde programma’s opneemt, kan hiervoor zorgen.
6. Je verdient veel te weinig
Veel ZZP-ers geven hun tijd en energie tegen een veel te lage prijs weg. Ze hebben het heel druk maar ze verdienen er geen stuiver mee. Herontwerp van je diensten kan maken dat je je inzet en tijd veel slimmer gaat verkopen. Zodat je ook goed betaald wordt voor al je goeie ideeën en je energie.
Doen wat gevraagd wordt, flexibel reageren op de omstandigheden: het is de kracht van ZZP-ers maar tegelijk ook de valkuil. Ze doen vaak niet precies wat ze willen, of er zit geen kop of staart aan wat ze doen, zodat klanten in de war raken.
Afstand nemen en met een frisse blik kijken, kan wonderen doen. Zo krijg je helderheid over wat je wil aanbieden, creëer je eenheid en samenhang in je aanbod, en werk je precies zoals je het wilt tegen veel hogere inkomsten.
(c) 2011 – 2012 Laura Babeliowsky
Verdien je te weinig en/of is je aanbod onhelder voor de klant? (Her) ontwerpen van je dienst kan helpen om dit te veranderen. Doe dan mee aan mijn jaarprogramma Bouw een bloeiend bedrijf, dat in september 2012 van start gaat. In dit seminar ga je aan de slag om je eigen producten en programma’s te creëren en succesvol te lanceren. Meld je tijdig aan, vanaf zaterdag a.s. gaat de prijs flink omhoog!
Voor informatie en aanmelden klik hier
Je reactie op dit artikel is van harte welkom
Eén reactie
Handige tips die je daar geeft. Wat wij vaak zien, is dat mensen bij het beginnen van een bedrijf genoeg klanten hebben, maar wanneer ze willen uitbreiden is het lastig om aan nieuwe klanten te komen.